eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjne › Kiedy jest czas na nowe opony?

Kiedy jest czas na nowe opony?

2019-03-25 13:28

Kiedy jest czas na nowe opony?

Kiedy jest czas na nowe opony? © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Sezon zimowy dobiegł końca. Dla kierowców oznacza to wymianę opon na letnie. Warto jednak pamiętać, że zmiana ogumienia niekoniecznie musi mieć charakter sezonowy - ten element auta ulega bowiem zużyciu w trakcie eksploatacji, zmniejszając przyczepność samochodu i stając się realnym zagrożeniem dla kierowcy i innych uczestników ruchu. Sprawdź, kiedy nowe opony są koniecznością.

Przeczytaj także: Kiedy opony kwalifikują się do wymiany?

Kontrolując stan ogumienia pojazdu, należy zwrócić szczególną uwagę na to, czy nie posiada ono pęknięć i wybrzuszeń. Te oznaczają zazwyczaj wewnętrzne uszkodzenia, które mogą doprowadzić nawet do rozerwania opony w czasie jazdy. Tego momentu nie da się przewidzieć, ponieważ nigdy nie wiemy, kiedy przyjdzie nam gwałtownie zahamować. Kolejną kwestią, obok której nie można przejść obojętnie, jest wygląd bieżnika. Warto zweryfikować rekomendacje dla danego modelu, aby dowiedzieć się jaka głębokość rowków gwarantuje nam bezpieczną jazdę. Opony, których bieżnik jest zbyt płytki, nadają się do utylizacji.
– Opony są jedynym elementem styku samochodu z nawierzchnią i to od ich jakości zależy, jak samochód będzie się zachowywał na drodze, także w podbramkowych sytuacjach. Sprawdzanie poziomu ciśnienia, głębokości bieżnika czy szukanie śladów wybrzuszeń i popękań na oponach powinny być nawykiem kierowców. Czynności te zajmują niewiele czasu, a wpływają zarówno na komfort prowadzenia pojazdu, jak i skuteczność w unikaniu wypadków czy stłuczek podczas trudnych sytuacji na drodze – wskazuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO). – Często występują uszkodzenia spowodowane nieprawidłowym serwisem oponiarskim – rozerwana stopka opony, czyli element stykający się z felgą, załamana ścian boczna czy źle, na szybko wyważona opona. Wszystkie te uszkodzenia są dla kierowcy dodatkowymi wydatkami. Warto więc unikać przypadkowych serwisów, w których cena wykonywanych usług jest jedyną ich zaletą.

Wybór właściwych opon


Jeśli stało się już pewne, że wymiana ogumienia jest koniecznością, powinniśmy pamiętać, że produkcja nowej opony niekoniecznie musi się datować na dany rok. Opony to nie żywność, nie mają zatem z góry określonego, dopuszczalnego okresu magazynowania. Sprawność i wszystkie swoje właściwości zachowują nawet te, które wyprodukowano kilka lat wcześniej. Pod warunkiem jednak, że są przechowywane w odpowiednich warunkach. Zmiany fizykochemiczne zachodzą głównie podczas użytkowania i spowodowane są rozgrzewaniem w trakcie jazdy i napięciem wynikającym z ciśnienia, deformacjami i innymi czynnikami, które nie występują w procesie przechowywania opon.

Jak magazynować ogumienie? Opony nie mogą być składowane w bezpośrednim świetle słonecznym i w silnym sztucznym świetle o wysokim natężeniu promieniowania UV, więc przechowywanie ich w ogródku jest bardzo złym pomysłem. Opona nie powinna być magazynowana w pobliżu źródła ciepła, paliw, chemikaliów, smarów czy rozpuszczalników, ponieważ mogą one negatywnie wpłynąć na właściwości gumy . Ważna jest też temperatura składowania – między 5 a 25ºC. Łatwo więc rozpoznać przypadkowy serwis po tym, że usługę przechowywania realizuje w postawionych kontenerach, w środku których zimą temperatura powietrza jest taka sama jak na zewnątrz, a latem dochodzi do nawet 60-70ºC. Zarówno dla opon letnich, jak i zimowych takie warunki są niszczące. Ogumienie przygotowane do przechowywania powinno być czyste i suche. Należy pamiętać, aby przed rozpoczęciem składowania zaznaczyć umiejscowienie na osiach każdej zdejmowanej opony w samochodzie.

Jednym z bardzo poważnych błędów popełnianych przez kierowców jest kupno opon z drugiej ręki. Głębokość bieżnika takiej opony czy jej szczelność to tylko powierzchowne aspekty. Największym problemem jest to, że nie wiadomo, jaka jest jej historia eksploatacji. Warto pamiętać, że już jazda z niskim ciśnieniem w oponach przez kilkaset kilometrów znacząco wpływa na pogorszenie się kondycji ich warstw wewnętrznych, czego nie można dostrzec gołym okiem. Nigdy nie wiemy w jakich warunkach poprzednio eksploatowano oraz przechowywano używaną oponę i czy samochód, w którym była zamontowana nie uczestniczył w wypadku. Użytkowanie takich opon zwiększa ryzyko niespodziewanego rozerwania opony w czasie jazd, które stwarza duże ryzyko utraty zdrowia i życia.

Dobór odpowiedniego rozmiaru


Rozmiar opony nie jest jedynie kwestią estetyki. Każdy producent samochodu ustala odpowiedni rozmiar dla danego modelu auta oraz rodzaju silnika i na danych oponach homologuje pojazdy do użytku na drogach. Właściwą dla samochodu wartość można znaleźć w instrukcji obsługi danego auta. Ponadto na każdej oponie producenci umieszczają ciąg cyfr i znaków, które opisują poszczególne właściwości danej opony, np. 205/55 R16 91T, gdzie:
  • 205 – oznacza szerokość opony w mm;
  • 55 – oznacza profil, tj. procent wysokości boku do szerokości opony;
  • 16 – oznacza średnicę osadzenia na feldze;
  • 91 T – oznacza indeks nośności oraz indeks prędkości, czyli przy jakich prędkościach i obciążeniu dane opony zapewnią bezpieczeństwo

Etykiety


Od listopada 2012 r. wszystkie nowe opony sprzedawane na terenie Unii Europejskiej muszą posiadać odpowiednie etykiety. Ułatwią one porównanie trzech podstawowych parametrów opony przed ich zakupem:
  • Efektywność paliwowa (ikona z dystrybutorem) – określana przez współczynnik o/porów toczenia opony. Jest wyrażona za pomocą klas od A do G, gdzie A oznacza najbardziej oszczędną oponę – opony najwyższej klasy A pozwolą zaoszczędzić do 7,5% paliwa w porównaniu do opon najniższej klasy G.
  • Hamowanie na mokrej nawierzchni (ikona z deszczem) – informuje o długości drogi hamowania. Klasa A oznacza, że dany model opon posiada najkrótszą drogę hamowania na mokrej jedni – przy prędkości 80 km/h droga hamowania będzie nawet o 18 m krótsza niż przy oponach najniższej klasy G.
  • Zewnętrzny hałas toczenia (ikona z głośnikiem) – wyrażona w decybelach wartość emitowana przez daną oponę przy prędkości 80 km/h. Skala hałasu pokazywana jest w formie trzech belek – im więcej z nich jest czarnych, tym głośniejsza opona.

Takie informacje muszą być również uwidocznione w e-sklepach.

fot. mat. prasowe

Etykieta

Ikona z dystrybutorem określa efektywność paliwową


– Poza rozmiarem opon i danymi na etykietach zwracajmy uwagę także na inne parametry ogumienia – hamowanie na suchej nawierzchni, właściwości jezdne, kierowalność na suchych i mokrych nawierzchniach, odporność na aquaplaning, trwałość i wytrzymałość oraz w przypadku opon zimowych również na właściwości jezdne w warunkach zimowych – dodaje Piotr Sarnecki. – Takie informacje znajdziemy w wielu dostępnych niezależnych testach opon, gdzie porównamy kluczowe parametry – dodaje Sarnecki.

Przeczytaj także: Dobre opony, czyli jakie? Dobre opony, czyli jakie?

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: