eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjne › Zasady bezpiecznej jazdy zimą

Zasady bezpiecznej jazdy zimą

2012-01-27 00:16

Przeczytaj także: Przygotuj samochód przed zimą


I wreszcie prosta, ale skuteczna rada, gdy chcemy bezpiecznie i na czas dojechać do celu: w drogę wyjeżdżajmy z odpowiednim wyprzedzeniem, mając na uwadze to, że w zimę jeździmy wolniej. Sama niestety mam z tym akurat problem – dodaje z uśmiechem przedstawicielka NetCar.pl.

Jak hamować?

Zatrzymanie auta na śliskiej nawierzchni to czynność o wiele bardziej skomplikowana niż hamowanie na suchej jezdni. Droga hamowania na oblodzonej czy ośnieżonej drodze jest nawet kilkanaście metrów dłuższa niż podczas hamowania na suchym asfalcie. Powinni to wiedzieć kierowcy aut nie wyposażonych w system ABS. Im zaleca się hamowanie pulsacyjne. Gwałtowne wciśnięcie pedału hamulca na oblodzonej nawierzchni nic nie da, a nawet pogorszy sytuacje: całkowicie stracimy kontrolę nad autem. Trochę inaczej sytuacja wygląda na nawierzchni pokrytej sypkim śniegiem. Gwałtowne hamowanie może okazać się bardziej skuteczne. Ale uwaga: nie zawsze można być pewnym, czy pod cienką warstwą śniegu nie ma warstwy lodu. Jeśli zblokowanie kół podczas hamowania nie przynosi rezultatów, należy je odblokować i starać się ominąć przeszkodę.

Kierowcy aut z systemem ABS, w sytuacji, gdy muszą zahamować nagle, pedał hamulca powinni wcisnąć jak najszybciej i jak najmocniej. Dzięki ABS koła się nie blokują, a co za tym idzie hamowanie odbywa się bez poślizgu. Manewry związane ze zmniejszaniem prędkości należy wykonywać wcześniej. Zaleca się szczególnie kierowcom aut bez ABS - hamowanie silnikiem, czyli wytrącanie prędkości poprzez redukcję biegów, jeśli oczywiście jest to możliwe – tłumaczy właścicielka serwisu NetCar pl. Dobrze jest także, kolejny raz powtórzmy – o ile jest taka sposobność – od czasu do czasu przyhamować, by sprawdzić śliskość nawierzchni.

Niebezpieczne miejsca

Najbardziej niebezpieczne miejsca do jazdy zimą to wzniesienia i zakręty. Odcinki takie jak mosty, skrzyżowania, sygnalizacja świetlna oraz wzgórza, czy ostre zakręty to najczęstsze miejsca wypadków. Jako pierwsze pokrywają się lodem i pozostają śliskie. Zbliżając się do zakrętu, powinniśmy o wiele wcześniej niż latem zwolnić. Nie dojeżdżamy na jałowym biegu, wcześniej redukujemy i właściwy tor jazdy obieramy spokojnie, bez gwałtownych ruchów kierownicą, pedałem gazu czy hamulca. Po wyprostowaniu kół stopniowo przyspieszamy – dodaje Justyna Kaczor.

Gdy auto wpadnie w poślizg, przede wszystkim my nie powinniśmy wpadać w panikę, bo to na pewno nie pomoże. Wciskanie pedału hamulca też zazwyczaj nic nie daje. Należy wtedy puścić hamulec i wcisnąć pedał sprzęgła, samochód z reguły odzyskuje w takiej sytuacji sterowność.. Jeśli utraciliśmy kontrolę nad osią przednią, zdejmijmy przede wszystkim nogę z gazu. Jeżeli jest to konieczne, można lekko nacisnąć na pedał hamulca, tak jednak, aby nie zablokować kół.

W przypadku utraty przyczepności tylnej osi pojazdu o napędzie przednim (przy zachowanej przyczepności osi przedniej), zaleca się lekko dodać gazu, aby odzyskać równowagę samochodu. W aucie z napędem na tylną oś, lekko zdejmij nogę z gazu aż auto odzyska przyczepność. Następnie łagodnie przyspiesz do odpowiedniej prędkości.

W żadnym wypadku nie hamuj, ponieważ to pogorszy sytuację. Robimy kontrę, czyli skręcamy kierownicą w kierunku, w którym zarzuciło tył auta, by ustawić koła do zamierzonego kierunku jazdy.

Rozsądek i brak brawury

Podsumowując rozważania na temat jazdy zimą, warto jeszcze raz podkreślić, że nie ma idealnych sposobów na bezpieczną jazdę. Możemy jednak poprawić swoje bezpieczeństwo stosując się do kilku rad. Zimą jeździmy wolniej i rozsądniej. Czyli jak? Nikt nie poda tutaj oczywiście konkretnej prędkości. Chodzi po prostu o to, by mieć czas na wykonanie manewru zawczasu, bo na śliskiej nawierzchni nieprzewidywalne sytuacje zdarzają się często. Każdy manewr za kierownica wykonujemy bez gwałtownych ruchów, jeździmy w odpowiedniej odległości w stosunku do poprzedzającego nas auta. Zjeżdżając ze wzniesienia, jedźmy na niskim biegu. Umiarkowanie używamy pedałów gazu i hamulca, wcześniej niż zwykle zmniejszamy prędkość przed wchodzeniem w zakręt. Jeśli mamy możliwość, warto poćwiczyć jazdę w zimowych warunkach, by zobaczyć jak zachowuje się auto wpadające w poślizg. Za kierownicą myślimy, staramy się przewidzieć zachowanie innych kierowców, a co za tym idzie zachowanie ich samochodów. Przede wszystkim jednak nie bójmy się jeździć zimą. W końcu praktyka czyni mistrza.

Przemysław Koryciński

poprzednia  

1 2

oprac. : Kamila Urbańska / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: