eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty aut › Toyota Yaris Hybrid

Toyota Yaris Hybrid

2013-03-12 11:48

Przeczytaj także: Toyota Prius 1.8 HSD Prestige FL vs Toyota Yaris Hybrid 100 Dynamic


Technika

O tym, że hybryda niejedno ma imię pisaliśmy wielokrotnie. Dlatego dziś, tylko gwoli przypomnienia. System hybrydowy w Toyocie nie zastępuje silnika spalinowego, a tylko go uzupełnia. Owszem, kiedy uruchamiamy samochód włącza się jedynie silnik elektryczny, dlatego, kiedy często stajemy na światłach, ruszamy „na prądzie”. Jednak, gdy chcemy przyśpieszyć lub kiedy poziom energii w akumulatorach spada, wtedy jedziemy albo na silniku spalinowym albo na obu na raz. Pozwala to na znaczne obniżenie spalania etyliny i oczywiście emisji CO2. Tyle o napędzie.

Jak już wspominaliśmy każdy kolejny Yaris jest większy od poprzednika. Ten ma wymiary prawie kompaktowe: 3885 mm długości, 1695 szerokości, 1510 wysokości i 2510 milimetrowy rozstaw osi. To naprawdę sporo. Dlatego nieco rozczarował nas bagażnik. OK, wiemy, że gdzieś trzeba pochować baterie do motoru elektrycznego. Ale 286 litrów to w naszej opinii nieco zbyt mało. Sytuacje ratuje jego regularny kształt, nie ograniczony wnękami kół ani żadnymi schowkami.

Za to złego słowa nie powiemy o pojemności kabiny. 4 osoby w aucie podróżują bardzo wygodnie. I tu najlepiej widać, jak Yaris urósł. Nawet w II generacji „jariski” z tyłu nie było zbyt wygodnie. W tym modelu, nawet osoby o ponadstandardowych gabarytach znajdą miejsce na nogi i głowę. I to zarówno z przodu jak i na tylnej kanapie.

fot. mat. prasowe

Toyota Yaris Hybrid - kokpit

Prosty interfejs i nienadmiernie rozbudowane funkcje obsługi sprawiają, że sterowanie nim jest omalże intuicyjne.


Wrażenia z jazdy

Auto jeździ… jak Toyota. A może nawet lepiej. Ciężki silnik elektryczny obniża nieco środek ciężkości tej wersji, dlatego auto prowadzi się bardzo pewnie. Nawet niezdarny kierowca będzie miał sporo problemów, żeby wytrącić auto z zadanego toru jazdy. Z całą odpowiedzialnością musze więc napisać: prowadzenie – nudy…

Teraz o tym, co najważniejsze. Auto wyposażone w 100-konny silnik o pojemności 1,4 litra spala katalogowo 5,4 litra w cyklu mieszanym, 4,5 litra na trasie i 6,8 litra w cyklu miejskim. Powinno też osiągnąć „setkę” w 11,7 sekund i dać się rozpędzić do 175 km/h. I te dane nie budzą naszych zastrzeżeń. Zimą jednak, wartości dotyczące spalania nie są jednak do końca wiarygodne. Cała ta elektryka aut hybrydowych nie bardzo lubi niskie temperatury. Dlatego wynik z naszego testu jest nieco wyższy. Auto paliło średnio około 6 litrów, a na trasie, niewiele ponad 5. To wyniki akceptowalne, ale czy rekordowe? Od razu zaznaczam, że nawet nie próbowaliśmy tzw. ekojazdy. Trudno być eko, kiedy na drodze leży 10 cm śniegu.

Okiem przedsiębiorcy

Hybrydowy Yaris to auto z kategorii „modne, bo ekologiczne”. Posiadanie takiego pojazdu nie ma w Polsce żadnych podstaw ekonomicznych, bo ani nasz rząd, ani samorządy nie chcą „ekoKierowców” dopieszczać. Za to świadczy o naszej świadomości oraz o tym, że jesteśmy „trendy”. A to zaczyna w biznesie pomagać. Dlatego warto czasem w tzw. trend zainwestować. Szczególnie, że wśród kilkunastu różnych hybryd na rynku, ta od Toyoty jest stosunkowo najtańsza. Cena w zależności od wersji i wyposażenia wynosi od 46,5 do 58,6 tysięcy. Oczywiście plus ewentualne opcje dodatkowe, które mogę jednak cenę auta wywindować do prawie 70 tys. Tak, to zauważalnie więcej niż Yaris z dieslem lub benzyną. Ale (i tu musze jeszcze raz podkreślić z całą odpowiedzialnością) to nie są takie same samochody.

fot. mat. prasowe

Toyota Yaris Hybrid - tył auta

Tył przeszedł niewielki, ale spektakularny zabieg stylistyczny. Zamiast tradycyjnych, dwukolorowych świateł tylnych, hybryda ma jednokolorowe w stylu Lexusa, dodatkowo wspomagane linią diod.


Jak zrealizować zakup Toyoty Yaris Hybryd? Poprzez Toyota Bank. W każdym autoryzowanym salonie Toyoty działa przedstawiciel banku, który kredytuje zakup aut albo sfinansuje leasing operacyjny. W przypadku linii kredytowej, są to 3 różne rodzaje kredytu. W przypadku leasingu, standardowo od 24 do 60 miesięcy i z wplatą własną od 10 do 40 procent. Waluta leasingu – PLN.

Podsumowanie

Jak najkrócej podsumować hybrydowego Yarisa? Że na pewno jest wart swojej ceny. Nam design auta podoba się bardziej niż jego konwencjonalnego bliżniaka. Prowadzenie nie budzi zastrzeżeń. Jeżeli już czegoś można się bać, to tylko tego, że przysłowiowy Pan Zdzichu przy pomocy swojego śrubokręta nie naprawi naszego auta, kiedy już minie gwarancja. A serwis może nie być tani.

poprzednia  

1 2

oprac. : Artur Balwisz / NaMasce.pl NaMasce.pl

SsangYong Korando G20D

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: