eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › BMW i3 - samochód elektryczny

BMW i3 - samochód elektryczny

2013-07-15 13:55

BMW i3 - samochód elektryczny

BMW i3 © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

BMW Group prezentuje zintegrowane podejście nakierowane na osiągnięcie odpowiedniej równowagi pomiędzy indywidualnymi potrzebami a przyszłymi wymaganiami dotyczącymi globalnej mobilności, którego kwintesencją jest nowa marka BMW i. Celem BMW i jest tworzenie innowacyjnych pojazdów i usług mobilnych o charakterze premium z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju. Ta wizja już wkrótce stanie się rzeczywistością: BMW i3, pierwszy seryjnie produkowany model nowej marki, zaoferuje klientom zeroemisyjną mobilność w postaci auta segmentu premium.

Przeczytaj także: BMW Concept ActiveE

BMW i3 to pierwszy na świecie samochód segmentu premium zaprojektowany od podstaw z myślą o współpracy z elektrycznym układem napędowym. Rezultatem tego podejścia jest typowa dla BMW przyjemność z jazdy w najczystszej postaci, osiągana przy zerowej emisji spalin i wyzwalająca niezrównane emocje, jakich nie sposób doświadczyć w żadnym innym samochodzie elektrycznym. Podobnie, jak unikatowa architektura pojazdu - zbudowana w oparciu o architekturę LifeDrive oraz klatkę kabiny pasażerskiej wykonaną z tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknami węglowymi (CFRP) – także silnik elektryczny, system układów elektronicznych oraz akumulator litowo-jonowy o wysokim napięciu zostały opracowane i wyprodukowane niezależnie przez BMW Group w ramach programu BMW eDrive. Wszystko to sprawia, że typowa dla BMW czysta przyjemność z jazdy stanowi centralną część charakteru pierwszego elektrycznego pojazdu marki BMW i. Znaczącą rolę odgrywają również systemy wspomagające kierowcę i usługi mobilne z zakresu BMW ConnectedDrive i 360° ELECTRIC, zaprojektowane specjalnie dla BMW i3. Inteligentne połączenie tych funkcji uwypukla ekskluzywny charakter auta w warunkach miejskiej eksploatacji.

fot. mat. prasowe

BMW i3

Silnik elektryczny generuje moc 125 kW/170 KM i maksymalny moment obrotowy 250 N


Architektura LifeDrive i technologia BMW eDrive: czysta radość z jazdy

Typowa dla BMW przyjemność z jazdy modelem BMW i3 to zasługa zastosowania dopracowanej koncepcji polegającej na stworzeniu pojazdu miejskiego wyróżniającego się odpowiednim balansem pomiędzy masą własną, osiągami i zasięgiem. Kluczowymi elementami są w tym przypadku architektura LifeDrive i technologia eDrive. Zastosowanie klatki kabiny pasażerskiej wykonanej z tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknami węglowymi (CFRP) pozwoliło na zniwelowanie dodatkowych kilogramów w postaci akumulatora litowo-jonowego, natomiast umieszczenie zestawu akumulatorów nisko w centralnym miejscu konstrukcji przyczyniło się do uzyskania idealnego rozkładu masy wynoszącego 50:50. Co więcej, silnik elektryczny zamontowany w pobliżu tylnej osi napędowej oferuje charakterystykę osiągów niespotykaną w systemach napędowych tego typu, jak również niezrównaną trakcję. Wszystko to sprawia, że BMW i3 cechuje się doskonałą zwrotnością wymaganą podczas jazdy w warunkach miejskich. Błyskawiczne przekazywanie mocy przez silnik elektryczny, wraz ze sztywno zestrojonym zawieszeniem, precyzyjnym układem kierowniczym i bardzo małym promieniem skrętu (9,86 metra), pozwala doświadczyć charakterystycznej dla BMW elektrycznej mobilności.

fot. mat. prasowe

BMW i3 - samochód elektryczny

Akumulator litowo-jonowy pozwala na przejechanie około 130-160 kilometrów w warunkach codziennej eksploatacji


Silnik elektryczny generuje moc 125 kW/170 KM i maksymalny moment obrotowy 250 Nm, co zapewnia doskonałe osiągi. Jednostka waży zaledwie 50 kilogramów, odznaczając się jednocześnie niezrównaną w świecie elektrycznej mobilności gęstością mocy i elastycznością. Specyficzna konstrukcja elektrycznego silnika synchronicznego, opracowanego specjalnie dla BMW i3, pozwala zachować liniowy przyrost mocy aż do najwyższych prędkości obrotowych. W efekcie BMW i3 przyspiesza od 0 do 60 km/h w zaledwie 3,7 sekundy, natomiast sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 7,2 sekundy.

Koncepcja sterowania modelem BMW i3 za pomocą jednego pedału, opracowana przez inżynierów systemów napędowych BMW Group, zapewnia kierowcy porywające doznania z jazdy. Tryb odzyskiwania energii zostaje aktywowany w momencie zdjęcia przez prowadzącego nogi z pedału przyspieszenia. Silnik elektryczny przełącza się wówczas z trybu napędowego w tryb generatora, przekazując moc do akumulatora litowo-jonowego. Jednocześnie układ generuje swoistą siłę hamowania, którą można precyzyjnie dozować. Praca układu odzyskiwania energii zależy od prędkości jazdy samochodu, co oznacza, że przy wyższej prędkości pojazd "jedzie na luzie" osiągając maksymalną wydajność, natomiast przy niższych prędkościach generuje wysoką siłę hamowania.

Akumulator litowo-jonowy pozwala na przejechanie około 130-160 kilometrów w warunkach codziennej eksploatacji. Zasięg BMW i3 wzrasta o około 20 kilometrów w trybie jazdy ECO PRO i o kolejne 20 kilometrów w trybie ECO PRO+. BMW i3 jest również dostępne z silnikiem zwiększającym całkowity zasięg auta (range-extender), który utrzymuje podczas jazdy poziom naładowania akumulatora litowo-jonowego na stałym poziomie, gdy ten spadnie poniżej ustalonej wartości. Jednostką pełniącą rolę range-extendera jest dwucylindrowy silnik benzynowy o pojemności 650 cm3 i mocy 25 kW/34 KM, zamontowany bezpośrednio przy silniku elektrycznym powyżej tylnej osi. Dodatkowy silnik zwiększa maksymalny zasięg pojazdu w codziennej eksploatacji do około 300 kilometrów.
Przeczytaj także: BMW i3 - krótki lot w kosmos BMW i3 - krótki lot w kosmos

 

1 2

następna

oprac. : Moto Target

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: