Mitsubishi i-MiEV w Polsce
2010-10-19 00:15
Mitsubishi i-MiEV © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Mitsubishi MINICAB MiEV
fot. mat. prasowe
Mitsubishi i-MiEV
Firma Mitsubishi Motors wprowadziła do sprzedaży samochód z napędem elektrycznym – Mitsubishi i MIEV. Auto jest dostępne w Japonii od lipca 2009 roku, a wersja europejska zadebiutowała podczas wystawy motoryzacyjnej w Paryżu. Produkcja Mitsubishi i-MIEV przeznaczonego dla europejskich odbiorców rozpoczęła się 6 października w japońskiej fabryce Mizushima.
Mitsubishi i MiEV to auto przyjazne środowisku – charakteryzuje się zerową emisją dwutlenku węgla i tlenków azotu w procesie eksploatacji. Jest ciche, innowacyjne i nowoczesne.
Jak to działa?
Oprócz akumulatorów trakcyjnych i “Systemu Operacyjnego MiEV", cały układ napędowy samochodu pełen jest nowych rozwiązań technicznych i urządzeń. W jego skład wchodzą:
- Silnik napędzający samochód i-MiEV korzysta z kompaktowego i lekkiego silnika synchronicznego z magnesami trwałymi, który opracowano specjalnie dla tego samochodu. Taka jednostka napędowa wytwarza maksymalny moment obrotowy już od bardzo niskich prędkości obrotowych (180 Nm – 0 do 2,000 obr/min), wytwarza całkowicie wystarczającą moc (66.6 KM/49 kW) i pozwala doświadczyć jazdy samochodem w niemal zupełnej ciszy. Gdy samochód zaczyna zwalniać, włącza się system odzysku energii hamowania, który przełącza silnik w tryb pracy generatora prądu, a wytworzoną energie elektryczną oddaje do akumulatorów trakcyjnych pojazdu.
- Przekładnia i-MiEV posiada niewielkich rozmiarów, lekką przekładnię stałą (reduktor), pozwalającą tak wykorzystać charakterystykę wysokomomentowego silnika elektrycznego, by nie trzeba było używać wielobiegowej przekładni z jej skomplikowanymi mechanizmami zmiany biegów, jak w typowych układach przeniesienia napędu pojazdów z silnikami spalinowymi.
- Pokładowa ładowarka akumulatorów i-MiEV został wyposażony w małą i lekką ładowarkę akumulatorową zamontowaną na stałe w samochodzie. Pozwala ona na ładowanie akumulatorów trakcyjnych po podłączeniu samochodu bezpośrednio do domowego gniazdka prądu zmiennego. (Napięcie wejściowe zależy od rynku, na który przeznaczony jest samochód.
- Przetwornica napięcia prądu stałego (DC/DC) stałego służy do ładowania akumulatora pomocniczego o napięciu 12 V i do zasilania osprzętu elektrycznego w samochodzie. Jest ona zintegrowana z pokładową ładowarką akumulatorów, co pozwoliło zmniejszyć rozmiary i masę urządzeń.
- Falownik- silnik samochodu i-MiEV zasilany jest prądem zmiennym. Falownik zamienia prąd stały o stosunkowo wysokim napięciu dostarczany przez akumulatory trakcyjne na prąd zmienny o parametrach odpowiednich do zasilania silnika elektrycznego napędzającego samochód.
- System operacyjny “MiEV OS”opracowany przez Mitsubishi jest zaawansowanym, zintegrowanym systemem zarządzania pracą samochodu elektrycznego, stworzonym w oparciu o know-how firmy mającej kilkadziesiąt lat doświadczeń w budowaniu i ulepszaniu samochodów elektrycznych.
System operacyjny “MiEV OS” otrzymuje dane ze wszystkich ważniejszych komponentów samochodu i w oparciu o nie reguluje parametry jego działania. Ten zaawansowany system elektroniczny stale monitoruje poziom naładowania akumulatorów i ilość energii odzyskiwanej w czasie hamowania, reguluje także moc silnika samochodu, by zapewnić płynne i dynamiczne przyspieszanie ze startu zatrzymanego. W rezultacie system optymalizuje i minimalizuje pobór energii, zapewniając przy tym najbardziej odpowiednie w danych warunkach osiągi samochodu.
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Audi A2 concept
-
Elektryczny Volkswagen Bulli
-
Polska premiera Jeep Avenger
-
Nowe Mitsubishi ASX
-
Hyundai IONIQ 6 w Polsce
-
CUPRA Born 2022
-
Motor Show Poznań 2015 cz.1
-
MINI Cooper SD Paceman ALL4
-
BMW i3 - samochód elektryczny