eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjne › UOKiK: jak wybrać zimowy płyn do spryskiwaczy i chłodnic?

UOKiK: jak wybrać zimowy płyn do spryskiwaczy i chłodnic?

2019-12-31 11:40

UOKiK: jak wybrać zimowy płyn do spryskiwaczy i chłodnic?

Jak wybrać zimowy płyn do spryskiwaczy i do chłodnic? © CandyBox Images - Fotolia.com

Mamy zimę, a więc okres niespecjalnie lubiany przez kierowców. Wymiana opon jest w tym okresie niezbędnym minimum. UOKiK przypomina również o konieczności zadbania o odpowiedni płyn do spryskiwaczy szyb i do chłodnic. Na rynku dostępna jest szeroka gama tego rodzaju produktów, a kontrola przeprowadzona ostatnio przez laboratoria UOKiK dowiodła, że ich jakość przedstawia się zadowalająco.

Przeczytaj także: Akumulator, płyny i opony, czyli czas zacząć przygotowanie auta do zimy

Kupujesz zimowy płyn do spryskiwaczy szyb samochodowych? Sprawdź:


  • jaka jest temperatura zamarzania (krystalizacji, krzepnięcia) – tego rodzaju informację producent powinien umieścić na opakowaniu. Obowiązujące przepisy nie wskazują, jaka powinna być jej wysokość, ale warto pamiętać, że im jest ona niższa, tym lepiej. W naszym klimacie optymalną wartością jest -20 st. C lub np. -25 st. C. Nieodpowiedni płyn do spryskiwaczy będzie zamarzał w przewodach lub na szybach, co może prowadzić do ograniczenia widoczności,
  • jaki jest skład płynu – szukaj takich informacji na opakowaniu. Zwróć uwagę na:
    • alkohol: im wyższe jego stężenie, tym niższa temperatura zamarzania; najczęściej jest to etanol, ale bywają stosowane też tańsze odpowiedniki: izopropanol i metanol (lepiej go unikać) oraz mieszaniny alkoholi,
    • środki powierzchniowoczynne - odpowiadają za usuwanie zabrudzeń,
    • glicerynę, glikol propylenowy, glikol etylenowy - zapewniają lepsze smarowanie dla wycieraczek, jednak ze względu na dużą toksyczność glikolu etylenowego, lepiej wybierać produkty, które go nie zawierają,
    • środki antypienne – zapobiegają powstawaniu piany,
    • środki regulujące pH - opóźniają korozję metalowych elementów,
    • substancje stabilizujące – wyrównują różnicę w szybkości parowania składników płynu.

fot. CandyBox Images - Fotolia.com

Jak wybrać zimowy płyn do spryskiwaczy i do chłodnic?

Kupując zimowy płyn do samochodu, zwróć uwagę przede wszystkim na jego skład i temperaturę zamarzania.


Kupujesz płyn do chłodnic samochodowych? Sprawdź:


  • jaka jest temperatura zamarzania – wskazane jest, żeby było to -35 st. C lub mniej, aby płyn chłodniczy nie zamarzł nawet, jeśli zostawimy go na mrozie. Inaczej ryzykujemy uszkodzeniem silnika. W przypadku koncentratów upewnijmy się, czy na etykiecie jest tabela rozcieńczeń wraz z temperaturami możliwymi do osiągnięcia, i dokładnie się do niej stosujmy, gdy samodzielnie przygotowujemy płyn, rozcieńczając go wodą destylowaną lub demineralizowaną,
  • do jakiego rodzaju chłodnic przeznaczony jest płyn,
  • jaki jest jego skład. Najczęściej są w nim woda, glikol etylenowy lub propylenowy (z tymi składnikami powiązana jest temperatura zamarzania), środki zapobiegające powstawaniu kamienia oraz uszkodzeniom gumowych elementów układu chłodniczego, środki antykorozyjne i antypienne. Tak jak w przypadku płynów do spryskiwaczy, lepiej jest wybierać produkty bez glikolu etylenowego ze względu na jego wysoką toksyczność,
  • czy płyn można mieszać z innymi, np. tym, który stosowaliśmy wcześniej,
  • czy ciecz jest jednolita – bez grudek, osadów.

Jak donosi UOKiK, jego laboratoria zbadały w ostatnim czasie 36 próbek: 25 zimowych płynów do spryskiwaczy szyb i 11 płynów do chłodnic. W obu przypadkach eksperci sprawdzali, jaka jest temperatura zamarzania i porównywali ją z deklaracją producenta. Rozbieżności na niekorzyść konsumentów wystąpiły jedynie w dwóch przypadkach. Płyn do chłodnic Stapar G11 zamiast w deklarowanych -35 st. C zamarzał już przy -19,3 st. C, a zimowy płyn do spryskiwaczy AC Cosmetics zamiast w -20 st. C – w -19,1 st. C.

Płyny do spryskiwaczy szyb zostały zbadane w laboratorium także pod kątem stężenia metanolu. Zgodnie z obecnymi przepisami musi być ono mniejsze niż 0,6 proc. Przed 9 maja 2019 r. w Polsce dopuszczalne było maksymalnie 3 proc. metanolu w płynach do spryskiwaczy, ale po przypadkach śmiertelnego zatrucia tym alkoholem Komisja Europejska na wniosek Polski wprowadziła większe ograniczenia. Chodzi o to, aby zapobiec tragediom spowodowanym wypiciem płynu np. przez dzieci lub osoby uzależnione. Spośród badanych produktów tylko jeden miał przekroczone dopuszczalne stężenie metanolu. W zimowym płynie do spryskiwaczy Axenol było go 1,76 proc.

Badania laboratoryjne zakończyły się 29 listopada. Ich wyniki trafiły do wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Handlowej. Po zapoznaniu się z nimi inspektorzy podejmą odpowiednie działania wobec produktów zakwestionowanych podczas badań. Informacja o nieprawidłowych wynikach zostanie przekazana też do Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: samochód zimą, płyny eksploatacyjne, UOKiK

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: