eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty aut › Skoda Rapid 1.2 TSI Elegance

Skoda Rapid 1.2 TSI Elegance

2013-11-06 13:56

Przeczytaj także: Skoda Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG Style Plus zdecydowanie za droga


Pozycja za kierownicą Rapida jest wygodna. Fotelom trochę brakuje szerokości, a oparciom trzymania bocznego, ale ich wyprofilowanie jest dobre. Przestrzeń we wnętrzu Rapida to jedna z jego największych zalet. Zarówno w przednim, jak i w tylnym rzędzie siedzeń nie zabraknie miejsca ani na nogi, ani nad głową. Przed pasażerami tylnej kanapy jest go naprawdę dużo, ale największym zaskoczeniem dla nas i tak będzie to, co się dzieje za nią. 550 litrów to pojemność rekordowa, jeżeli weźmiemy pod uwagę konkurencję z segmentów B i C – Logana, Fluence, czy Jettę. W dodatku, dzięki nadwoziu typu liftback, mamy świetny dostęp do przestrzeni bagażowej. Jej powiększenie do niespełna 1500 litrów również nie stanowi problemu – składanie oparć nie wymaga większej siły. Szkoda jedynie, że tworzą one dość spory kąt z płaszczyzną podłogi.

fot. mat. prasowe

Skoda Rapid 1.2 TSI Elegance - bagażnik

550 litrów to pojemność rekordowa, jeżeli weźmiemy pod uwagę konkurencję z segmentów B i C – Logana, Fluence, czy Jettę.


Skromnie

Pod maską Rapida gości niewielki, turbodoładowany „benzyniak” o pojemności 1.2 i mocy 85 KM. Dzięki zastosowaniu sprężarki samochód „jedzie od dołu”, ale do nazwania sposobu przyspieszania dynamicznym trochę mu jeszcze brakuje. Moc jest rozwijana liniowo, choć tuż przed czerwonym polem obrotomierza można odnieść wrażenie, że silnik się bardzo męczy. Mimo wszystko, od trzeciego biegu trzeba go kręcić dość wysoko, co skutkuje przebijaniem się do kabiny głośnego wycia i sporym wzrostem zużycia paliwa. Jeśli jednak będziemy jeździć delikatnie, spalanie w mieście nie powinno przekraczać ośmiu litrów na każde przejechane sto kilometrów. W trasie spokojnie zejdziemy poniżej „szóstki”, jeśli nie przesadzimy z prędkością. Zresztą, powyżej 140 km/h nie polecam podróżować na dłuższą matę, bo walka z bocznymi podmuchami wiatru będzie nieustanna.

fot. mat. prasowe

Skoda Rapid 1.2 TSI Elegance - silnik

Pod maską Rapida gości niewielki, turbodoładowany „benzyniak” o pojemności 1.2 i mocy 85 KM.


Samochód prowadzi się dość pewnie, dzięki sztywno zestrojonemu zawieszeniu. Nie należy jednak zbyt pewnie wchodzić w zakręty z dużymi prędkościami – wyboje mogą skutecznie wybić auto z rytmu. Na prostej drodze co prawda nierówności są tłumione dobrze, ale te poprzeczne potrafią przenieść spore wibracje do kabiny. Zawieszenie samo w sobie pracuje dość głośno, choć nie wydobywa z siebie żadnych niepokojących dźwięków.

Plusem Rapida jest duet układu kierowniczego i skrzyni. Ten pierwszy ma optymalną siłę wspomagania i daje niezłe czucie drogi, lewarek natomiast – ma krótkie skoki i trafia dokładnie tam, gdzie powinien. Pozwala to na całkiem przyjemną jazdę, oczywiście w granicach rozsądku. Denerwuje za to momentami praca systemu kontroli trakcji – podczas szybkiego startu ze świateł działa zbyt zero-jedynkowo, odcinając na spory ułamek sekundy przypływ mocy. W przypadku silnika o tej mocy ciężko to jednak uznać za jakąś większą wadę.

Okiem przedsiębiorcy

Ponad 60 tysięcy złotych, jakie przyjdzie nam zapłacić za Rapida w testowanej wersji (1.2 TSI 85 KM Elegance), to dość spora kwota, jak na samochód pełniący w gamie rolę budżetowego. Co by nie mówić, mamy tu do czynienia, mimo wszystko, z autem opartym na segmencie B, nazywanym „Fabią w sedanie”. Czyżbyśmy płacili przede wszystkim za przestrzeń? Mniejsza konkurencja z Francji i Rumunii, nie gorzej wykonana (Peugeot 301, Citroen C-Ulysse, Dacia Logan), kosztuje o wiele mniej, w porównywalnych wersjach wyposażenia. Przykładowo – za 55 200 zł (bez rabatu) możemy dostać Peugeota 301 ze sporo mocniejszym silnikiem 1.6 VTi o mocy 115 KM i w najbogatszej wersji wyposażenia Allure, choć nieco uboższej od „skodowej” Elegance.

fot. mat. prasowe

Skoda Rapid 1.2 TSI Elegance - tył auta

Tył nie pozostawia złudzeń, z czym mamy do czynienia – typowo „skodowe” klosze lamp, choć mają nieco inny kształt, często są przyczyną nazywania Rapida wspomnianą Octavią.


Wróćmy jednak do Rapida. Testowana odmiana Elegance ma na pokładzie m.in. tempomat, czujniki cofania, klimatyzację manualną, sterowanie radiem z kierownicy, czy aluminiowe felgi w rozmiarze 15 cali. To już sporo, ale nadal nie potrafię wytłumaczyć kwoty ponad 60 tysięcy złotych. W dodatku Rapid zbliża się mocno do większej, lepiej wykonanej i w mojej opinii ładniejszej Octavii.

Jeśli już zdecydujemy się na zakup Skody, mamy spore pole manewru w przypadku jego finansowania. Wśród kredytów możemy wybrać spośród trzech: Niskich Rat, 3,99% oraz Rocznej Raty. Wbrew pozorom, każda z opcji obejmuje oprocentowanie na poziomie 3,99%, z wyjątkiem kredytu rocznego. Kredyty Niskich Rat oraz 3,99% pozwalają rozpocząć finansowanie bez wkładu własnego, natomiast w przypadku kredytu Rocznej Raty, pierwsza wpłata musi wynosić minimum 20% wartości auta. Umowa może trwać odpowiednio: 36 lub 48 miesięcy, 12-84 miesięcy, a w trzeciej opcji – 1, 2, 3 lub 4 lata. W przypadku kredytu Niskich Rat, mamy trzy opcje końcowe: zwrot auta, spłatę w ratach lub spłatę jednorazową. Jeśli chodzi o leasing, okres spłaty może wynosić 24, 36, 48 lub 60 miesięcy, natomiast wpłata własna zaczyna się od 10% wartości auta, a wartość wykupu wynosi od 1 do 25% wspomnianej kwoty.

Skuteczna

Skoda Rapid to auto konkretne i jak najbardziej poprawne. Dobrze się prowadzi, ma funkcjonalne wnętrze i oferuje olbrzymią jak na tę klasę (i nie tylko) przestrzeń pasażerską i ładunkową. Ma jednak swoje wady – średnio wykonane wnętrze czy przeciętny silnik benzynowy 1.2 TSI, a także… wysoką cenę. Konkurencja pozwala na wybór mocniejszego silnika przy niższej kwocie i podobnym wyposażeniu. Za co więc płacimy tak słono? Za zaufanie klientów? A może za dyskusyjne wrażenie, że Skoda nie „wieje” tak biedą, jak konkurencyjni Francuzi czy rumuński Logan? Niemniej jednak, Rapid jest samochodem konkretnym i bez wątpienia znajdzie wielu równie konkretnych nabywców na polskim rynku.

poprzednia  

1 2

oprac. : Dominik Kopyciński / Auto-strefa.pl Auto-strefa.pl

Więcej na ten temat: Skoda Rapid, Skoda, testy samochodów, samochody, auta

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: