eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty aut › Honda Civic 1.8 i-VTEC Sport vs. Peugeot 308 1.6 THP Allure

Honda Civic 1.8 i-VTEC Sport vs. Peugeot 308 1.6 THP Allure

2014-01-28 13:39

Przeczytaj także: Peugeot 308 1.6 THP Allure odbuduje zaufanie?


Bagażnik japońskiego auta to jego kolejna zaleta. W standardowej konfiguracji do zagospodarowania jest 476 litrów. Po rozłożeniu tylnych siedzeń wolna przestrzeń wzrasta do 1368 litrów. Przydałyby się tylko bardziej regularne kształty i niżej umieszczony próg załadunku.

Peugeot ma mniejszy, choć wcale nie mały „pojemnik”. 398 litrów to naprawdę niezły rezultat. Gdy złożymy tylne siedzenia, to będzie do wykorzystania 1309 litrów. Na plusy zasługują także bardziej regularne kształty i mniejszy próg.

Technologia

Pod maską Civica pracuje wolnossąca jednostka o pojemności 1,8 litra i mocy 142 KM. Maksymalny moment wynoszący 174 Nm dostępny jest dopiero przy 4300 obrotach. Silnik współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną, która przekazuje całą siłę na koła przednie. W takiej konfiguracji japońskie auto potrafi rozpędzić się do setki w 9,1 sekundy i osiągnąć 215 km/h. Całkiem nieźle. Jak się okazało, i-VTEC nie był wcale paliwożerny. Średnie spalanie z całego testu wyniosło 7,5 litra. Bardzo przyzwoicie.

fot. mat. prasowe

Honda Civic 1.8 i-VTEC Sport - silnik

Pod maską Civica pracuje wolnossąca jednostka o pojemności 1,8 litra i mocy 142 KM.


Francuski kompakt ma pod maską 155-konną jednostkę THP o pojemności 1,6 litra. Dzięki turbosprężarce, generuje ona 240 Nm, które są dostępne już od 1400 obrotów. Moc jest również przekazywana na oś przednią za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej. Taki zestaw umożliwia przyspieszanie do 100 km/h w zaledwie 8 sekund i osiąganie, podobnie jak konkurent, 215 km/h. Spalanie? Co ciekawe, lepsze osiągi wcale nie oznaczają większego apetytu. Na podobnym dystansie w podobnych warunkach auto potrzebowało średnio 7,2 litra na 100 km.

fot. mat. prasowe

Peugeot 308 1.6 THP Allure - silnik

Francuski kompakt ma pod maską 155-konną jednostkę THP o pojemności 1,6 litra.


Wrażenia z jazdy

Civic jest bardziej komfortowy niż poprzednik, ale dalej na poprzecznych nierównościach potrafi przypomnieć podróżującym o stanie polskich dróg. Mimo tego zawieszenie pracuje dosyć cicho. Ponadto jest na tyle dobrze zestrojone, że minimalizuje przechyły karoserii. Bardzo ważną zaletą auta jest układ kierowniczy, do którego trudno się przyczepić – daje wystarczające poczucie bezpieczeństwa.

A jak sprawuje się konkurent z Francji? Co ciekawe, ma jeszcze lepsze właściwości jezdne. Precyzyjny układ kierowniczy w połączeniu ze sprężystym zawieszeniem sprawiają, że 308 daje sporo frajdy na krętych drogach. Mimo tego, nawet na nadwiślańskich nawierzchniach zachowuje wysoki poziom komfortu. Jak widać, inżynierowie potrafili znaleźć kompromis za co należą się brawa.

fot. mat. prasowe

Honda Civic 1.8 i-VTEC Sport - bok

Design Hondy jest rozwinięciem tego, co znamy już z poprzedniej generacji.


W miejskiej dżungli oba auta zachowują się podobnie. Podczas manewrowania Hondą może trochę przeszkadzać kiepska widoczność do tyłu. Ale tylko trochę, ponieważ testowany egzemplarz został wyposażony w kamerę cofania. Wyróżnienie należy się natomiast za spory prześwit, który umożliwia podjazd na wyższe krawężniki.

Ze względu na klasyczne kształty i sporo przeszkleń, widoczność w 308 jest dużo lepsza. To jednak nie zmienia faktu, że auto również wyposażono w kamerę cofania… Parkowanie oraz manewrowanie tym samochodem nie sprawia więc żadnych, nawet najmniejszych kłopotów.

fot. mat. prasowe

Peugeot 308 1.6 THP Allure - bok

Peugeot 308 to zupełnie inna szkoła designu. Klasyczne linie, wiele chromu i dbałość o detale sprawiają, że francuski przedstawiciel segmentu C emanuje elegancją z każdej strony.


Zarówno Civic jak i 308 mogą pełnić funkcje aut długodystansowych. Wystarczająca moc sprawia, że w obu przypadkach nie ma problemów z wyprzedzaniem. W Hondzie, ze względu na brak turbiny, trzeba jednak korzystać z wyższych wartości obrotomierza, co z kolei wymusza częste korzystanie z lewarka skrzyni biegów (do którego pracy trudno mieć zastrzeżenia). To oczywiście wpływa na warunki „akustyczne”, które dla fanów marki są akurat zaletą.

Peugeot płynniej i od niższych wartości rozwija moc, co pozytywnie wpływa na wygodę jazdy. Jeśli chodzi o skrzynię biegów, to pracuje ona znacznie lepiej niż w poprzedniku, ale do ideału jeszcze trochę brakuje – przydałyby się krótsze skoki.. Na plus zasługuje również świetne wyciszenie przestrzeni pasażerskiej.

oprac. : Wojciech Krzemiński / NaMasce.pl NaMasce.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: