eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty aut › Volkswagen Golf GTI bliski ideału

Volkswagen Golf GTI bliski ideału

2014-07-02 13:15

Volkswagen Golf GTI bliski ideału

Volkswagen Golf GTI © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (11)

Jak ten czas leci. Golf GTI, najbardziej kultowa z kultowych odmian najbardziej kultowego z kultowych hot hatchy szykuje się do... 40 urodzin. My, ostatnie dni spędziliśmy za kierownicą siódmej generacji superklasyka...

Przeczytaj także: Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI Highline

Jak ten czas leci. Golf GTI, najbardziej kultowa z kultowych odmian najbardziej kultowego z kultowych hot hatchy szykuje się do... 40 urodzin. My, ostatnie dni spędziliśmy za kierownicą siódmej generacji superklasyka...

Z zewnątrz…

Gran Turismo Injection, bo tak zasadniczo tłumaczy się skrót GTI, to auto dyskretne. Nie ma olbrzymich spojlerów, lotek czy innych atrybutów mocnego hatchbacka. Jest mocarzem, ale nie w reprezentacyjnym dresiku. Nieco złośliwie można powiedzieć, że GTI jest równie zachowawczy jak każdy kolejny Golf. Ale, w tym szaleństwie jest metoda. Zamiast epatować wyglądem, kilka dyskretnie wyróżniających auto z tłumu gadżetów i... tyle. W zasadzie, omawianie tego kultowego hatchabcka można by spointować powiedzeniem: Golf, jaki jest, każdy widzi.

fot. mat. prasowe

Volkswagen Golf GTI - wnętrze

W środku zmian tyle, co w każdym kolejnym Golfie. Volkswagen nie ingeruje w rozkład pokładowych instrumentów. Wsiadając do każdego następnego VW Golfa z góry wiemy gdzie, co i do czego.


Z drugiej strony, nie można nie zauważyć zmian. W porównaniu do poprzednika, rysy GTI wyraźnie się wyostrzyły. Auto jest nieco niższe, bardziej przysadziste. Przez to, sprawia wrażenie dłuższego. Zmienił się też grill. Wygląda niczym plaster miodu nieco szalonej pszczoły. Wyraźnie spoważniało się też biksenonowo-diodowe spojrzenie GTI z Wolfsburga. Jeżeli dodamy do tego kilka aerodynamicznych szczelin na spojlerze, klasyczne felgi i niewielki znaczek na błotniku, obraz Golfa GTI VII generacji wydaje się pełny.

fot. mat. prasowe

Volkswagen Golf GTI - przednie i tylne fotele

Nie zmieniły się tradycyjne, (i zarazem dyskusyjne nieco) „kocyki” na fotelach. Kraciasta tapicerka to jeden ze znaków rozpoznawczych Golfa GTI. I nawet jeżeli połączono ją ze skórą czy alkantarą, i tak są znakiem rozpoznawczym tego samochodu.


Golf GTI ma identyczne wymiary jak standardowy Golf VII generacji: 4255 mm długości, 1790 mm szerokości, 1452 mm wysokości, a rozstaw osi 2637 mm. Bagażnik, to 380 litrów. Mało, ale i tak lepiej niż u wielu konkurentów. Po złożeniu foteli pojemność wzrasta do 1270 litrów. I to jest wynik co najmniej niezły.

fot. mat. prasowe

Volkswagen Golf GTI - bagażnik

Bagażnik, to 380 litrów. Mało, ale i tak lepiej niż u wielu konkurentów. Po złożeniu foteli pojemność wzrasta do 1270 litrów.


… i w środku

W środku zmian tyle, co w każdym kolejnym Golfie. Volkswagen nie ingeruje w rozkład pokładowych instrumentów. Wsiadając do każdego następnego VW Golfa z góry wiemy gdzie, co i do czego. Auta z koncernu VW zawsze kojarzyły się z wzorcową ergonomią i poukładanym niczym kredki w piórniku prymusa, kokpitem. Pod tym względem, od lat nic się nie zmieniło. Bez względu na to czy jest to GTD, GTI czy zwykła wersja, zawsze oferuje wzorową, przemyślaną aż do bólu, megalogiczną ergonomię.

Nie zmieniły się także tradycyjne, (i zarazem dyskusyjne nieco) „kocyki” na fotelach. Kraciasta tapicerka to jeden ze znaków rozpoznawczych Golfa GTI. I nawet jeżeli połączono ją ze skórą czy alkantarą, i tak są znakiem rozpoznawczym tego samochodu.

Niewielu producentów decyduje się na budowanie aut o sportowych osiągach w pięciodrzwiowej „budzie”. GTI jest jednym z chlubnych wyjątków. Dzięki temu, jest pełnokrwistym sportowcem i rodzinnym wozidłem z 220 końmi pod maską.

Technologia

Co zmieniło się w mechanice auta? Tu zmian jest naprawdę sporo. I do tego, zmian na lepsze. Po pierwsze, silnik. Dwulitrowa jednostka osiąga teraz 220 KM, czyli o całe 10 więcej niż w VI generacji. Wzrost mocy idzie w parze z wysokim momentem obrotowym – 350 „niutków” osiąganych od 1500 do 4400 obrotów robi swoje.. Auto wystrzela od 0-100 km/h w 6,4 sekundy.

fot. mat. prasowe

Volkswagen Golf GTI - widok z przodu i boku

Golf VII generacji ma wymiary: 4255 mm długości, 1790 mm szerokości, 1452 mm wysokości, a rozstaw osi 2637 mm.


Starą szperę, nie do końca sprawdzającą się w czasie dynamicznego pokonywania zakrętów zastąpiła „elektrohydrauliczna blokada mechanizmu różnicowego”. Nowa szpera jest dużo wydajniejsza, dzięki czemu wyjście z zakrętu jest teraz szybsze.

Precyzji w prowadzeniu dodaje debiutujący w aucie progresywny układ kierowniczy. Zmienne przełożenie przekładni kierowniczej jest wreszcie zdrowym kompromisem pomiędzy komfortem a czymś w rodzaju bezpośredniości doznań podczas prowadzenia samochodu. Ponadto, tak jak w innych modelach Volkswagena, Golfa GTI wyposażono w adaptacyjne zawieszenie DCC, dające możliwość wyboru pomiędzy trzema trybami pracy: Comfort, Normal i Sport.

 

1 2

następna

oprac. : Artur Balwisz / NaMasce.pl NaMasce.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: