eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjne › Auto firmowe z LPG?

Auto firmowe z LPG?

2014-11-26 00:55

Przeczytaj także: Przerabiasz auto na gaz? Nie zapomnij o formalnościach. Jak zalegalizować instalację LPG/CNC


Jakie zagrożenia dla silników przynosi „obciążenie” ich instalacją LPG? Jak istotne jest tu właściwe użytkowanie takiego pojazdu i na czym ono polega?

Marcin Rosłoniec: Zasadniczo instalacje gazowe nie stwarzają żadnych zagrożeń dla silników. Podstawowym zabiegiem mającym im zapobiegać jest odpowiednie dobranie przez producenta elementów i podzespołów już w procesie produkcyjnym. Chodzi tu głównie o elementy i materiały (np. zawory, gniazda zaworowe) bardziej odporne na wyższą temperaturę spalania. Poza tym jeżeli instalacja LPG jest dobrze dobrana i zainstalowana, to nie stanowi żadnego zagrożenia dla silnika. Co do wpływu samego kierowcy na funkcjonowanie instalacji, to wyrażać się on może przede wszystkim przez tankowanie dobrego paliwa. W przeciągu ostatnich kilku lat jakość sprzedawanej w Polsce mieszanki propan butan znacznie się poprawiła. Ważne jest też przestrzeganie przez użytkownika auta terminów wizyt kontrolnych i regulacyjnych instalacji gazowych, zgodnie z zaleceniami producenta.

Jarosław Wojas: Zasadniczo nie ma większych zagrożeń dla silników zasilanych instalacją LPG. Jedyną zasadą, której należy bezwzględnie przestrzegać, jest utrzymywanie paliwa minimum w ilości ¼ pojemności zbiornika paliwa – chodzi tu o trwałość elektrycznej pompy paliwa. Warto przy tej okazji wymienić korzyści, jakie płyną z posiadania instalacji LPG:
  • dwa zbiorniki paliwa (LPG i benzyny) pozwalają na zwiększenie zasięgu samochodu prawie dwukrotnie;
  • LPG nie pozostawia żadnych osadów, więc olej dłużej zachowuje swą przydatność. Przyczynia się to do większej żywotności silnika;
  • zużycie paliwa ulega optymalizacji. Zmiana z LPG na benzynę odbywa się automatycznie lub może być kontrolowana za pomocą przełącznika na tablicy rozdzielczej.
Piotr Fojud: Obciążenie jednostek silnikowych instalacją LPG nie niesie żadnych zagrożeń i nie stanowi problemu w użytkowaniu samochodów. Trzeba jednak wspomnieć, że rozruch silnika zasilanego LPG rozpoczyna się dzięki benzynie, dopiero po osiągnięciu odpowiednich parametrów swojej pracy przełącza się samoczynnie na gaz. Stąd też konieczność pilnowania w zbiorniku odpowiedniej ilości benzyny, aby nie doprowadzać do zbyt głębokiej rezerwy, co w konsekwencji prowadzi do zatarcia pompy paliwa. Obecnie montowane instalacje gazowe muszą spełniać wymogi normy Euro 5, stąd możliwość montowania tylko urządzeń gazowych sekwencyjnych.

Proszę obalić najczęstsze mity związane z LPG

Marcin Rosłoniec: Jednym z najstarszych i najbardziej działających na wyobraźnię mitów jest ten mówiący o możliwym wybuchu instalacji gazowej. Jest to oczywiście nieprawda. Jeżeli chodzi o bezpieczeństwo, to ryzyko to zostało całkowicie wyeliminowane. Zbiorniki gazu wykonane są z bardzo wytrzymałej stali. Same instalacje mają wiele elementów zabezpieczających przed różnymi niebezpiecznymi zdarzeniami. Mamy tu m.in. zawory ograniczające natężenie przepływu czy zawory bezpieczeństwa. Są to elementy obowiązkowe w nowoczesnych instalacjach LPG. Innym zjawiskiem, które można zakwalifikować już jako tylko powtarzany stereotyp, jest wypalanie się gniazd zaworowych. Problem ten mógł występować dawniej, gdy jakość samego gazu oraz montażu w nieautoryzowanych serwisach pozostawiały wiele do życzenia. Powtórzę: dobrze dobrana nowoczesna instalacja i jej prawidłowy montaż – dotyczy to szczególnie instalacji fabrycznych dobieranych i badanych w procesie produkcji – zapewniają maksimum bezpieczeństwa. Chciałbym w tym miejscu podkreślić szczególną wagę przeglądów i kontroli instalacji. Ważne, by użytkownik nie wydłużał zalecanych przebiegów – bo wtedy istnieje ryzyko wystąpienia usterki w aucie.

Jarosław Wojas: W starszych generacjach silników dochodziło dość często do wypalania gniazd zaworowych, co w wymienionych modelach nie ma miejsca ze względu na odpowiednie przygotowanie sinika do zasilania paliwem LPG.

poprzednia  

1 2

oprac. : Łukasz Pełnikowski / Biznes Car Biznes Car

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • maze / 2014-11-26 09:26:27

    Korek wstydu to jest określenie ukute przez ociężałych umysłowo wielbicieli przerdzewiałych bawarii sprowadzanych masowo z NRD-owskich szrotów. Nikt normalny się nie wstydzi jazdy na gazie, chyba że wstydzi się oszczędności. A żę auta służbowe na LPG? Goście mają nie takie auta służbowe: http://www.wykop.pl/link/2007688/530-konny-dodge-charger-na-lpg-obalamy-mity/ odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: