eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjne › Wakacje 2016 z przyczepą? Przygotuj się!

Wakacje 2016 z przyczepą? Przygotuj się!

2016-05-29 00:50

Wakacje 2016 z przyczepą? Przygotuj się!

Wakacje z przyczepą © Brink

Sezon wakacyjny jest już coraz bliżej. Dłuższe dni, wolne weekendy i chęć aktywnego spędzania czasu, to także początek sezonu caravaningowego w Polsce. Zanim ruszymy w drogę warto zapoznać się z kilkoma prostymi, ale istotnymi poradami, jak przygotować nasz pojazd oraz przyczepę do pierwszej w sezonie trasy.

Przeczytaj także: Europejskie wakacje samochodem: co warto wiedzieć?

Samochód wyposażony w hak bardzo rzadko „odpoczywa” w trakcie wakacji. Korzystamy z niego ciągnąc przyczepę kempingową, przewożąc np. konie, czy przyczepę podłodziową, dzięki której możemy przewieźć jacht do mariny. Zanim jednak ruszymy na wyczekiwane wakacje warto zapoznać się z poradami, jak dobrze przygotować się do sezonu.

Hak holowniczy


Sprawność tego elementu wyposażenia samochodu jest kluczowa dla bezpieczeństwa przejazdu. Ważne jest, aby dobrać zaczep zarówno do możliwości naszego samochodu, jak również naszych preferencji – np. łatwości demontażu. Kierując się zasadą, że bezpieczeństwo na drodze jest najważniejsze, nie powinniśmy nawet przez moment zastanawiać się nad wyborem używanego zaczepu. Obecnie rynek haków samochodowych jest tak bogaty w różnego rodzaju rozwiązania technologiczne, że każdy kierowca znajdzie produkt odpowiadający jego wymaganiom oraz możliwościom finansowym. Kierowcy, którzy równocześnie chcą zwiększyć ładowności samochodu i zachować jego estetyczny wygląd, mogą zakupić zaczep automatycznie wypinany. Jest to nowoczesne rozwiązanie, dzięki któremu w dwóch ruchach można wypiąć z gniazda nieużywaną kulę zaczepu i schować ją do bagażnika.
- Zastosowany w automatycznie wypinanych hakach system dwustopniowego zamka jest prosty w użyciu i zapewnia bezpieczeństwo podczas ciągnięcia przyczepy– uniemożliwia on samoczynne wysunięcie się kuli z gniazda – ocenia Robert Lichocki, dyrektor sprzedaży Brink Group w Polsce. – W proponowanym przez nas rozwiązaniu możliwe jest wyjęcie również siedziska zaczepu w celu jego konserwacji czy wymiany. W trakcie użytkowania systemu pionowo wypinanego mogą dostać się do niego różnego rodzaju zabrudzenia. Natomiast w przypadku uszkodzenia siedziska, nie jest konieczny zakup całego systemu, a jedynie tego elementu – dodaje Robert Lichocki.

Wakacje z przyczepą

Wyruszając po raz pierwszy w podróż z przyczepą, warto się przygotować.


Montaż haka holowniczego jest również dobrym rozwiązaniem dla wielbicieli jazdy na rowerze. Zamontowanie bagażnika rowerowego umożliwia bezpieczne przewiezienie rowerów poza miasto i korzystanie z nowych tras rowerowych. Specjalnie zaprojektowane haki, do tak zwanych pojazdów non towing car, umożliwiają wyposażenie małego, miejskiego samochodu w bagażnik rowerowy. Na początku tego roku został również rozwiązany prawny problem zasłoniętych tablic rejestracyjnych przez ten rodzaj bagażników. Od stycznia tego roku możliwe jest wyrobienie dodatkowej, trzeciej rejestracji i zamontowanie jej na bagażniku.

Korzystając z haka holowniczego istotne jest zadbanie o jego stan, który wpływa na bezpieczeństwo podczas holowania przyczepy. Aby utrzymać kulę zaczepu w dobrym stanie należy pamiętać o plastikowym kapturku ochronnym, który zapobiegnie osadzaniu się brudu oraz korodowaniu kuli. Ochronnie działa także regularne używanie smaru. Odpowiednia konserwacja kuli zmniejszy tarcia, do których dochodzi w trakcie holowania, co wydłuży czas użytkowania tego elementu. Kuli zaczepu nie należy smarować, jeśli posiadamy przyczepę z głowicą zaczepową z dodatkowym systemem stabilizującym. Wówczas dochodzi do zużywana się okładzin ciernych w systemie, a nie samej kuli. Przy użytkowaniu kuli zaczepu należy pamiętać, że powinna mieć ona ok. 50 mm średnicy, nie mieć śladów rdzy i zachować kulisty kształt.

System poboru opłat


Poruszając się po drogach z przyczepą musimy także pamiętać o obowiązku uiszczania opłat za przejazd wybranymi odcinkami płatnych dróg krajowych. Od 2011 roku obowiązek płacenia został nałożony także na kierowców zespołów pojazdów składających się z samochodu osobowego oraz przyczepy, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t (DMC >3,5t).

Jak sprawdzić czy obowiązek opłat nas dotyczy? Wystarczy zsumować DMC samochodu oraz DMC przyczepy, które znajdziemy w ich dowodach rejestracyjnych, a dokładnie w rubryce F2. Jeśli uzyskana wartość przekracza 3,5 tony musimy podjąć dodatkowe działania, aby nasz wyjazd nie zakończył się niechcianymi karami.

Producent haków holowniczych Brink udostępnił dla wszystkich kierowców poruszających się z przyczepą narzędzie do szybkiego obliczenia dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów. Wystarczy jedynie na stronie www.brink.pl wejść w zakładkę „Kalkulator DMC”. Po wpisaniu odpowiednio wartości z rubryki F2 dowodu rejestracyjnego samochodu (DCM pojazdu) i wartości z rubryki F2 dowodu rejestracyjnego przyczepy (DCM przyczepy) uzyskamy informację, czy obowiązują nas opłaty czy też nie. Ze strony możliwe jest także bezpośrednie przejście do strony www.viaTOLL.pl, na której dostępne są wszystkie niezbędne informacje na temat systemu poboru opłat. Producent haków wychodząc z tą inicjatywą do klientów, chce uchronić ich przed nieprzewidzianymi opłatami. Znaczna część osób zainteresowanych zamontowaniem systemu holowniczego w pojeździe, będzie poruszać się po drogach z przyczepami kempingowymi, podłodziowymi lub do przewozu zwierząt. Może ich wówczas objąć obowiązek opłat i na to właśnie ich uwagę chce zwrócić firma Brink, umieszczając pomocne narzędzie na swojej stronie internetowej.

 

1 2 3

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: