2020-12-29 10:20
Czy kierowcy muszą mieć kartę drogową? © Antrey - Fotolia.com
Przeczytaj także: TSUE: nie można karać przewoźników za nacisk do 11,5 tony
Parkingi, myjnia do cystern, naprawy, dokupywanie narzędzi na stacji benzynowej – to tylko niektóre wydatki, które ponosi w trasie kierowca. Karta drogowa to doskonałe narzędzie do ich spisania i rozliczenia. Oprócz kosztów, w karcie zapisywane są także informacje dotyczące m.in. godziny wyjazdu, załadunku, rozładunku, przekroczenia granicy, konkretnych lokalizacji w kluczowych punktach podróży i czasu pracy kierującego.Spedytor musi pamiętać o szeregu zezwoleń, umów na realizowany przewóz czy certyfikatów potwierdzających spełnienie przez pojazd warunków bezpieczeństwa. Przy takim obłożeniu dokumentami trudno wymagać, żeby kierowca z dokładnością co do minuty spisywał stan licznika, czy moment przekroczenia granicy. Drobna nieścisłość w zapisie może wpłynąć na wysokość wypłacanych diet, a także czasu spędzonego za kierownicą – komentuje Dawid Kochalski, ekspert GBOX, Grupa INELO. – W pojedynczych przypadkach nie ma to większego znaczenia, ale jeżeli przemnożymy to przez liczbę pojazdów we flocie, dodatkowo poniesione koszty okazują się niebagatelne. Co więcej, pamiętajmy, że to przede wszystkim kierowca odpowiedzialny jest za wybór odpowiedniej trasy, zaplanować przerwy zgodnie z obowiązującym czasem pracy oraz przez kilka godzin dziennie pozostać skupionym i reagować na zmieniające się warunki drogowe. Presja czasu, stres i trudne warunki pracy to czynniki, które nie wpływają pozytywnie na konieczność wypełniania kart drogowych – dodaje.
fot. Antrey - Fotolia.com
Czy kierowcy muszą mieć kartę drogową?
Na podstawie karty przedsiębiorca transportowy wylicza wysokości delegacji, ryczałtów, rozlicza zlecenia i kontroluje, w jaki sposób realizowane są przewozy w jego firmie.
Mimo to niektórzy przedsiębiorcy transportowi nie przywiązują dużej wagi do tego, w jaki sposób ich kierowcy wypełniają ten dokument. Samo prowadzenie kart wynika często bardziej z przyzwyczajenia niż z realnej potrzeby kontroli procesów w firmie. W efekcie trudno ocenić, które zlecenie było rentowne. Liczy się ogólny wynik roczny. Dobrze, jeżeli jest na plusie. Jednak w przypadku strat, przy pobieżnie prowadzonej dokumentacji, ciężko określić nawet rodzaje przewozów, które się firmie nie opłacają – podsumowuje Dawid Kochalski.
Ze względu na znikomy koszt bloczka z formularzami. Rynek oferuje oprogramowanie generujące dane potrzebne do karty drogowej, ale to wiąże się ze wstępnymi kosztami. Często właściciele firm z branży TSL nie biorą pod uwagę dalszych oszczędności – czasu i pieniędzy, które wygeneruje ten pierwszy wydatek – komentuje Dawid Kochalski.
Oczywiście, rozwiązania telematyczne upraszczają prowadzenie administracji, rozliczanie przewozów i czasu pracy, ale ważne jest także to, że zdejmujemy z kierowcy dodatkowe obowiązki i pozwalamy na bezpieczne prowadzenie pojazdu – podsumowuje Dawid Kochalski.
oprac. : eGospodarka.pl
Pakiet mobilności już obowiązuje. Co powinien wiedzieć kierowca i przewoźnik?
Delegowanie pracowników: zmiany od 30 lipca, ale nie dla transportu
Transport drogowy: jak przygotować się na pakiet mobilności?
Automatyzacja nie jest lekiem na brak kierowców zawodowych
Ile możemy stracić na pakiecie mobilności?
Kto rządzi w branży transportowej?
Kobiety antidotum na brak kierowców zawodowych?
Polski transport. 15 lat w UE i pytania o przyszłość
Kierowcy zawodowi w deficycie. Co dalej?
Witam. Mój problem jest następujący. Od przyszłego miesiąca nasz szef chce wprowadzić rejestrację czasu pracy online. Będzie to aplikacja ...
Pracuję jako kierowca międzynarodowy na autach bez tachografu (auto dostawcze do 3,5 DMC). W pracy stosuję jedynie tzw. marszrutę z opisem daty ...
Jak zbudować system wynagrodzeń w firmie sprzedażowej?
Jak zbudować zespół na talentach Gallupa?
Jak stworzyć skuteczny program partnerski?
Kupno mieszkania na kredyt czy jednak wynajem?
Aniołów Park - nowy park handlowy w Częstochowie
Już 22 sierpnia mija termin na zmianę formy opodatkowania. Czy warto przejść na skalę podatkową?
Kobiety w pracy fizycznej. Jaka jest ich sytuacja?