Jak zostać kierowcą taxi? Aktualne przepisy, wymagania i dobre praktyki
2025-07-10 13:27
![Jak zostać kierowcą taxi? Aktualne przepisy, wymagania i dobre praktyki [© wygenerowane przez AI] Jak zostać kierowcą taxi? Aktualne przepisy, wymagania i dobre praktyki](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/taksowkarz/Jak-zostac-kierowca-taxi-Aktualne-przepisy-wymagania-i-dobre-praktyki-267687-200x133crop.png)
Jak zostać kierowcą taxi? Aktualne przepisy, wymagania i dobre praktyki © wygenerowane przez AI
Przeczytaj także: Licencja na przewozy taxi
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie są aktualne wymogi prawne i techniczne dla kierowców taxi oraz przewozów aplikacyjnych w Polsce.
- Jakie dokumenty i licencje są niezbędne do legalnego świadczenia usług przewozowych.
- Jakie zmiany w przepisach weszły w życie w 2023 roku i jak wpływają na rynek taxi oraz aplikacji przewozowych.
- Jakie dobre praktyki i standardy etyczne obowiązują w branży dzięki Kodeksowi Dobrych Praktyk PZPA.
Rynek przewozów taxi w Polsce bardzo się zmienił w ostatnich latach. Coraz więcej osób korzysta z przewozów zamawianych przez aplikacje mobilne. To sprawiło, że pojawiły się nowe wyzwania – zarówno dla kierowców, jak i firm flotowych oraz operatorów aplikacji. Dziś nie wystarczy tylko znać przepisy prawa. Ważne jest też stosowanie dobrych praktyk, które zapewniają bezpieczeństwo i wysoką jakość usług.
Rozwój rynku przewozów aplikacyjnych
Według szacunków Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, polski rynek taxi jest wart około 7 miliardów złotych rocznie. Zatrudnia około 65 tysięcy kierowców i generuje znaczne wpływy do budżetu państwa.
Przewozy zamawiane przez aplikacje to już większość rynku. W 2018 roku były warte 870 milionów złotych, w 2022 roku już 2,5 miliarda, a w 2023 roku nawet 3,9 miliarda złotych. Prognozy na 2025 rok przewidują dalszy wzrost do około 4,7 miliarda złotych.
Zmiany w przepisach prawnych
Szybki rozwój przewozów aplikacyjnych wymusił zmiany w prawie. W 2020 roku wprowadzono nowe przepisy – pojawiła się m.in. definicja pośrednictwa przy przewozie osób i wymóg licencji dla kierowców oraz operatorów aplikacji.
W maju 2023 roku znowelizowano ustawę Prawo o ruchu drogowym. Od września i października 2023 roku pośrednicy aplikacyjni muszą weryfikować kierowców, przechowywać przez pięć lat informacje o współpracujących osobach i sprawdzać tożsamość kierowców co najmniej raz na 50 przewozów, ale nie rzadziej niż raz na siedem dni.
Kodeks Dobrych Praktyk PZPA
Mimo szczegółowych regulacji prawnych, przez długi czas brakowało praktycznych norm codziennego funkcjonowania branży. W czerwcu br. roku Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) wprowadził Kodeks Dobrych Praktyk.
Kodeks Dobrych Praktyk PZPA określa m.in. kryteria umożliwiające weryfikację oraz wskazuje, które podmioty wdrożyły lub wdrażają zasady gwarantujące najwyższą jakość etyczną i operacyjną prowadzonej działalności. Ponadto dokument przedstawia jasne wytyczne w zakresie odpowiedzialnego zarządzania, uczciwej konkurencji oraz codziennej działalności operacyjnej. Opiera się na czterech fundamentach: rzetelności, dobrej wierze, przejrzystości i etyce, dzięki czemu stanowi doskonałą bazę, na której można budować zrównoważony rozwój całej branży – zaznacza Łukasz Witkowski, Co-founder Natviol, aplikacji rozliczeniowej dla kierowców i kurierów.
Wymogi formalne dla kierowców aplikacyjnych
Aby zostać kierowcą aplikacyjnym, trzeba spełnić kilka warunków:
- Mieć ukończone 18 lat.
- Posiadać ważny dowód osobisty lub paszport.
- Mieć prawo jazdy kategorii B od co najmniej sześciu miesięcy.
- Przedstawić aktualne badania lekarskie i psychologiczne.
- Dostarczyć zaświadczenie o niekaralności (wydane nie wcześniej niż 30 dni przed rejestracją w aplikacji).
- W zależności od lokalnych przepisów – uzyskać odpowiedni identyfikator lub licencję z urzędu gminy.
Firmy flotowe często pomagają kandydatom w skompletowaniu dokumentów i spełnieniu wymogów formalnych.
Wymogi techniczne dla pojazdów taxi
- Każdy pojazd używany do przewozów taxi musi być zarejestrowany w Unii Europejskiej.
- Samochód powinien mieć aktualne badania techniczne i ważne ubezpieczenie OC w wariancie taxi.
- Pojazd musi mieć od czterech do pięciu drzwi i oferować co najmniej pięć miejsc, zgodnie z dowodem rejestracyjnym.
- Dodatkowo wymagane jest odpowiednie oznakowanie i wyposażenie zgodne z przepisami transportu drogowego.
Odpowiedzialność kierowców i firm flotowych
Kierowcy są odpowiedzialni nie tylko za przestrzeganie przepisów ruchu drogowego. Muszą także dbać o bezpieczeństwo i komfort pasażerów. Odpowiedzialność obejmuje zarówno stan techniczny pojazdu, jak i zachowanie wobec klientów.
Firmy flotowe wspierają kierowców w legalizacji działalności i dbają o jakość oraz bezpieczeństwo usług. Współpraca opiera się na wzajemnym zaufaniu i przestrzeganiu jasno określonych zasad.
![Licencja na taksówkę - koniec z limitami [© Syda Productions - Fotolia.com] Licencja na taksówkę - koniec z limitami](https://s3.egospodarka.pl/grafika/taksowkarze/Licencja-na-taksowke-koniec-z-limitami-d8i3B3.jpg)
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)