2022-12-09 10:52
Jakie problemy mają polscy przewoźnicy? © pixabay.com
Przeczytaj także: Branża TSL: pod presją wojny i przed widmem autonomizacji
fot. pixabay.com
Jakie problemy mają polscy przewoźnicy?
Spowolnienie gospodarcze skutkuje mniejszą ilością zleceń, rosną tez ceny paliw i opłaty drogowe.
Aktualna sytuacja gospodarcza i wynikające z niej zmniejszenie ilości wykonywanych zleceń motywuje wielu przedstawicieli branży TSL do tego, by podejmować bardziej elastyczne działania – w tym szybsze reagowanie na zmieniające się warunki rynkowe, a także bardziej dynamiczne pozyskiwanie nowych kontrahentów – mówi ekspert.
Klauzula paliwowa to zapis, który dostosowywał stawkę bazową do tego, jaka jest aktualna cena paliwa na rynku. Ze względu na zaistniałą sytuację, klauzule paliwowe powyżej kilku miesięcy przestały praktycznie istnieć. Aktualnie do umów wprowadzane są tak zwane korekty paliwowe, które dotyczą krótszych okresów czasowych - tygodniowych lub maksymalnie miesięcznych. Jednak często zdarza się tak, że przez gwałtowny wzrost ceny paliwa, stawka frachtowa przewoźników – mimo wcześniej ustalonych warunków współpracy – się zwiększa. A klienci nie zawsze chcą regulować większe należności, niekiedy grożąc zerwaniem umowy i korzystaniem z usług konkurencji.
Jeżeli chodzi o wzrost opłat drogowych w Polsce, słyszymy już o tym, że z powodu zwiększającej się inflacji, ceny na kluczowych dla transportu odcinkach będą większe. Natomiast niemiecki Bundestag zatwierdził już podwyżkę myta od samochodów ciężarowych od początku 2023 roku. To kolejny cios dla polskich przewoźników, dla większości których Niemcy stanowią „bramę” do dostania się do innych państw Europy Zachodniej. A gdzie podwyżki już miały miejsce? Na przykład w Belgii - wyższe taryfy zaczęły obowiązywać od połowy 2022 roku dla samochodów ciężarowych masie od 3,5 t i dla pojazdów z homologacją kategorii N1 z naczepami.
Wszyscy, którzy posiadają zobowiązania wobec firm leasingowych, odczuwają zmiany WIBORu i idący za tym wzrost rat leasingowych. A branża TSL jest jedną z najbardziej prężnych, ale i zadłużonych branż w polskiej gospodarce. W przypadku firm transportowych, bardzo często pojawia się także problem negatywnej oceny zdolności finansowej przez firmy leasingowe z racji niepokrywających się kosztów versus przychody. Jest to powiązane z rozciągnięciem płatności w czasie – i utrudnia potwierdzenie przed bankiem zdolności kredytowej – wyjaśnia ekspert TC Kancelarii Prawnej.
W tej kwestii znacząca była także rosyjska agresja na Ukrainę, która spowodowała ogromne komplikacje w funkcjonowaniu łańcuchów dostaw i ograniczeniu dotychczasowych kierunków działalności. W konsekwencji zamknięcia granic Rosji, Białorusi i Ukrainy, jeszcze bardziej pogłębiły się dotychczasowe problemy, znów znacząco wpływając na konkurencyjność rynku – mówi Maciej Maroszyk, Dyrektor Operacyjny w TC Kancelaria Prawna.
Obecnie możemy wykonać tylko trzy przewozy kabotażowe w tygodniu przy czterech dniach pauzy. Dla firm, które swój transport opierały głównie na tego typu działalności, stanowi to bardzo duży problem, ponieważ ilość wykonywanych transportów spadła praktycznie o połowę w stosunku do tego, co było przed wprowadzeniem Pakietu Mobilności.
Wnioski o wydanie licencji wspólnotowej dla busów zajmujących się transportem międzynarodowym można było składać już od lutego, a dokument należało posiadać już od 21 maja. Bez licencji nie można było wykonywać działalności transportowej, a przez zlekceważenie tych zmian, ogrom składanych dokumentów opóźnił prace urzędów, a co za tym idzie mnóstwo firm dostało licencję dopiero po kilku miesiącach. Doprowadziło to do zastoju w transporcie.
Przy przekraczaniu granicy z Wielką Brytanią zaczęły obowiązywać inne, dodatkowe formalności. Mowa tutaj o dostępie do jednego z dwóch reżimów tranzytowych TIR lub też T1/T2, ale także uzyskaniu numeru Numer EORI (Wspólnotowym Systemie Rejestracji i Identyfikacji Podmiotów Gospodarczych). Przewoźnicy są też sprawdzani pod względem posiadania aktualnych, wymaganych szkoleń i dokumentacji w języku angielskim. To wszystko więc sprawia, że cały proces jest znacząco wydłużony, a koszt przygotowania dokumentów transportowych uległ zwiększeniu – wyjaśnia Dyrektor Operacyjny TC Kancelarii Prawnej dodając, że wielu przewoźników ma także problem z procedurą celną, gdyż do tej pory nie mieli z nią do czynienia. Dotyczy to kwestii dokumentacji - aktualnie te znane wcześniej wzory dokumentów nie obowiązują już bowiem w Wielkiej Brytanii.
Pamiętajmy, że polscy kierowcy mają ugruntowaną pozycję na rynku, więc nawet w przypadku często niższej stawki, pracodawcy i tak wybierają specjalistów z naszego kraju ze względu na staranność wykonywania transportu - odpowiedniego rozładunku, załadunku czy przestrzeganie przepisów. Dzięki tej wypracowywanej przez lata renomie, wciąż możemy liczyć na bycie „pierwszym wyborem” przez zleceniodawców.
oprac. : eGospodarka.pl
Branża TSL jeszcze nie wróciła do formy po covidzie
Branża TSL w obliczu wojny: jak z pracą w logistyce i transporcie?
Przybywa kłopotów w polskiej branży TSL
Od 1 stycznia 2023 roku baza eksploatacyjna wg nowych przepisów
Czy Fit for 55 zredukuje emisję CO2 w transporcie?
Czy polski transport drogowy jest gotowy na zieloną transformację?
Transport: płaca minimalna i delegowanie pod kontrolą. Kary od 1000 euro
Pakiet mobilności. Chaos będzie trwać, na co musi być gotowy transport?
Branża TSL nadrabia straty z okresu pandemii
iCaro / 2023-01-13 14:48:02
iCaro Logistics to sprawdzona firma spedycyjna na której możesz polegać. Organizujemy transporty na każdym kierunku: Niemcy, Hiszpania, Francja, Włochy, Anglia i inne. Organizujemy transporty każdego rodzaju ładunku: sypkie, płynne, palety, drobnica i pozostałe.
https://icaro.pl/
[ odpowiedz ] [ cytuj ]
Mam pytanie dotyczące zaliczenia w koszty wydatków na parkingi, opłaty drogowe, dla samochodów ciężarowych w transporcie międzynarodowym ...
Dzień dobry, chciałbym uzyskać odpowiedź, czy będąc pracownikiem swojej firmy, z podzielonym etatem na kierownika logistyki oraz starszego ...
Grzegorz Faluszczak GFX-Consulting
Uchodźcy z Ukrainy na polskim rynku pracy. Co robią, co planują?
Sharenting, czyli jak narażasz swoje dziecko na kradzież tożsamości
Propozycje nowych przepisów budowlanych w ocenie deweloperów
Ulga dla samotnej matki / samotnego ojca w rozliczeniu PIT 2022/2023. Ile można zyskać?
Ostatni dzwonek na obniżenie podatku od nieruchomości firmowych za 2023 r.
Nowa oferta MIX Play: 6 miesięcy bez opłat i jeszcze więcej GB
Pracownicy w Polsce cenią stabilność zatrudnienia