eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjneZa te auta przepłacamy. Ceny samochodów hybrydowych wyższe nawet o 10 tys. zł

Za te auta przepłacamy. Ceny samochodów hybrydowych wyższe nawet o 10 tys. zł

2025-06-25 11:34

Za te auta przepłacamy. Ceny samochodów hybrydowych wyższe nawet o 10 tys. zł

Za te auta przepłacamy. Ceny samochodów hybrydowych wyższe nawet o 10 tys. zł © wygenerowane przez AI

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Choć samochody hybrydowe biją rekordy popularności w Polsce, ich ceny wciąż pozostają wyższe od tradycyjnych modeli - średnio o 10 tysięcy złotych. Zyskują na tym importerzy i producenci, którzy dzięki niższej akcyzie oraz ograniczeniu emisji spalin unikają wysokich kar. Eksperci apelują, by hybrydy były tańsze, a nie droższe od aut z klasycznym napędem.

Przeczytaj także: 7 prognoz dla rynku motoryzacyjnego na II półrocze 2023

Auta hybrydowe biją w Polsce rekordy popularności. Od stycznia do mają zarejestrowano ich 131 tys. (HEV, PHEV, MHEV), co stanowiło niemal 57% rynku nowych samochodów osobowych. Bez tzw. hybryd miękkich, posiadających bardzo mały silnik elektryczny o ograniczonym zastosowaniu, było to 26% rynku. W skali roku sprzedaż aut z napędem hybrydowym podskoczyła o ponad 19%, przy wzroście całego rynku o 4%.

fot. mat. prasowe

Rejestracje samochodów hybrydowych

Od stycznia do maja w Polsce zarejestrowano 131 tys. aut hybrydowych (HEV, PHEV, MHEV), co stanowiło niemal 57% rynku nowych samochodów osobowych.


Ekonomia i ekologia


- Moduły hybrydowe zyskują na popularności z miesiąca na miesiąc i z roku na rok. Nie jest to dodatkowy gadżet, lecz istotny element napędu, który w niedalekiej przyszłości powinny standardowo posiadać samochody zasilane paliwem konwencjonalnym. Przemawiają za tym względy ekologiczne i ekonomiczne. Producenci samochodów zobowiązani są do respektowania wyśrubowanych norm emisji spalin, które są systematycznie zaostrzane. Przekraczanie norm wiąże się natomiast z karami finansowymi, które znacząco podnoszę cenę aut oferowanych końcowym nabywcom - mówi Aleksander Mazan, dyrektor ds. partnerstw strategicznych w Superauto.pl, największej internetowej platformie sprzedającej samochody.

Nie ma dopłat, ale chętni są


Dane z Superauto.pl pokazują, że polscy kierowcy coraz bardziej interesują się napędem hybrydowym, nie tylko w przypadku nowych aut, ale również używanych. Nie jest to nowe zjawisko, ale ciągle przybiera na sile. - Nawet wysokie dopłaty do elektryków nie zniechęcają użytkowników platformy do przeglądania ofert, w których silnik elektryczny jest uzupełnieniem tradycyjnego napędu, a dofinansowania już nie ma. Dotyczy to także modeli, w których za hybrydę trzeba sporo dopłacić - informuje Marek Srębowaty, dyrektor ds. e-commerce w Superauto.pl

Drożej o 10 tysięcy


Ze względu na rosnącą popularność tego typu pojazdów, eksperci Superauto.pl policzyli, z jakim dodatkowym kosztem wiąże się wybór napędu hybrydowego (HEV, PHEV lub MHEV). Sparowali w tym celu 12 modeli, porównując cenę hybrydy oraz „czystej” benzyny lub diesla, o możliwie zbliżonej mocy silnika i wyposażeniu. Analizę przeprowadzili na bazie cenników obowiązujących dnia 27 maja br. Okazuje się, że za przywilej bardziej ekonomicznej i ekologicznej jazdy, dzięki wsparciu silnika elektrycznego, trzeba dopłacić średnio 9.880 zł.

Polityka cenowa


Największa dopłata powstała w przypadku hybrydy modelu MG HS. Jest to kwota ponad 35 tys. zł. Trzeba jednak podkreślić, że wersja Exclusive 1.5 T-GDI PHEV ma znacząco większą moc, wnosząca aż 339 KM versus 170 KM w przypadku benzynowej Exclusive 1.5. Niemal 17 tys. zł dopłacimy też za hybrydową wersję Forda Kugi. Oba pojazdy mają zbliżoną moc, natomiast w przypadku hybrydy wyższa cena jest pochodną nie tylko dodatkowego silnika elektrycznego, ale też napędu 4x4.

Ze sporą dopłatą, w kwocie niemal 15 tys. zł, trzeba też się liczyć w przypadku wyboru hybrydowego Jaecoo 7. Moc tej wersji silnikowej jest znacząco większa od benzyny (347 KM vs 147 KM), natomiast ta druga ma napęd 4x4, 7-biegową skrzynię oraz podgrzewane fotele. Ok 13 tys. trzeba również dopłacić za KIĘ Sportage oraz Hyundaia Tucsona.

fot. mat. prasowe

Ile trzeba dopłacić za auto hybrydowe

Największa dopłata powstała w przypadku hybrydy modelu MG HS. Niemal 17 tys. zł dopłacimy też za hybrydową wersję Forda Kugi.


Hybryda może być tańsza


W zestawieniu przygotowanym przez Superauto.pl znalazły się dwa ciekawe przypadki, zaprzeczające tezie, że hybryda wymaga od kupującego większego budżetu. Pierwszym z nich jest VW Tiguan, który w wersji Elegance 1.5 TSI DSG kosztuje dokładnie tyle samo, co w wersji Elegance eHybrid 1.5 eHybrid.

Jeszcze większą anomalię eksperci internetowej platformy wyłapali w przypadku Mercedesa GLE, kosztującego w hybrydowej wersji 450 e AMG Line 2.0 o 9.600 zł mniej niż w benzynowej. Jeśli chodzi o porównywalność tych dwóch wersji, to plug in ma większą moc, natomiast benzyna jest autem 7-osobowym, wyposażonym w wyższy pakiet (premium).

Przypomnijmy, że w segmencie hybryd dominującą pozycję na rynku ma Toyota (26% w tym roku) oraz marki premium. Po 7% rynku należy do Mercedesa, Audi i BMW, a udział przekraczający 5% mają jeszcze Volvo i Lexus.

Czas na zachęty


W ocenie Aleksandra Mazana, producenci aut powinni zachęcać, a nie zniechęcać polityką cenową swoich klientów do zakupu samochodów bardziej ekologicznych. – Produkcja tych pojazdów jest droższa, nawet o kilkanaście procent. Natomiast są też korzyści w postaci zmniejszenia emisyjności, co oznacza niższe kary finansowe dla koncernów motoryzacyjnych. Dodatkowo importer płaci o połowę niższą akcyzę niż w przypadku samochodów zasilanych wyłącznie paliwem konwencjonalnym. Hybrydy plug in są ponadto dobrym sposobem edukowania nabywców w zakresie nadchodzącej pełnej elektromobilności – zauważa ekspert Superuato.pl.

W przypadku aut o pojemności silnika do 2l, akcyza na hybrydę maleje do 1,55% z 3,1%. Natomiast w przypadku silników od 2l do 3,5l - z 18,6% do 9,3%. – Dla samochodów ujętych w naszej analizie oznacza to obniżkę szacunkowej kwoty podatku średnio o ok. 10 tys. zł – wyjaśnia A. Mazan.

Średni limit emisji spalin w 2025 r. w UE wynosi do 93,6 g CO₂/km (spadek z ok. 120 g CO₂/km w 2021 r.). Kary za przekroczenie limitu wynoszą natomiast 95 euro netto za każdy gram przekroczenia normy na każdy pojazd sprzedany w UE.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: