2022-12-29 09:01
Co z cenami nowych samochodów w 2023 roku? © pixabay.com
Przeczytaj także: Rok 2023 będzie trudny dla dealerów samochodowych
Rok 2023 może jeszcze przynieść pewne podwyżki cen nowych aut, ale ich skala będzie mniejsza niż w 2022 roku. Myślę, że samochody zdrożeją co najwyżej o 10%, ale pod warunkiem, że nie nastąpi gwałtowne osłabienie złotego, to znaczy, że nie zobaczymy ponownie dolara czy euro po ok. 5 zł. W takim wypadku skala podwyżek byłaby większa - ocenia Michał Knitter, prezes Carsmile, internetowej platformy służącej do zakupu, leasingu oraz wynajmu samochodów i motocykli.
Widać, że rynek doszedł do ściany i nie akceptuje ceny za ubogo wyposażony samochód z segmentu B na poziomie 100 tys. zł. Nie akceptuje też raty za auto, jaka wychodzi przy obecnych kosztach finansowania. Dlatego ten rajd do góry musi się zatrzymać, bo osiągnęliśmy już górny pułap. W samochodach używanych już widzimy stabilizację cen. W segmencie aut nowych też spodziewam się wyhamowywania podwyżek. W salonach widać stopniowy powrót polityki rabatowej i ten trend będzie kontynuowany. Przynajmniej w okrojonej formie zobaczymy też wyprzedaż rocznika 2022 – mówi Michał Knitter.
fot. pixabay.com
Co z cenami nowych samochodów w 2023 roku?
Zdaniem ekspertów Carsmile rok 2023 przyniesie stopniowe wyhamowywanie podwyżek cen nowych samochodów.
W podstawowym scenariuszu spodziewam się utrzymania stopy WIBOR, a co za tym idzie kosztu finansowania aut w leasingu, wynajmie czy kredycie na poziomie zbliżonym do obecnego, czyli okolicach 7-7,5% (stopa WIBOR) powiększonym o marżę. Oczywiście jest pewne ryzyko polityczne, że jeśli inflacja zaczęłaby spadać w długiej połowie roku, a recesja nie okazała się głęboka, wówczas RPP zaskoczy rynek jakąś obniżką w drugiej połowie roku. Mam jednak nadzieję, że sytuacja, w jakiej znalazły się Węgry będzie dla Polski nauczką, że nie da się bez groźnych konsekwencji obniżać, drukować, obiecywać …. – mówi Michał Knitter.
Mamy tu stosunkowo prostą sytuację: ewentualna eskalacja wojny to ryzyko dalszego osłabienia złotego, a deeskalacja to ruch w przeciwną stronę. Kurs walutowy wprost przekłada się na cenę aut w Polsce, a dalsze, znaczące wzrosty cen byłyby zabójcze dla rynku, po podwyżkach, które już miały miejsce – ocenia wiceprezes Carsmile.
W Polsce mamy dość specyficzną sytuację, bo wzrostowi inflacji towarzyszyło dość duże w relacji do innych krajów dostosowanie wynagrodzeń. Dlatego powrót optymizmu na rynek może dość szybko przełożyć się na wzrost popytu w gospodarce, w tym na samochody, bo siła nabywcza Polaków aż tak bardzo nie spadła – ocenia Michał Knitter.Oczywiście brak KPO, połączony z eskalacją konfliktu, wywoła dokładnie odwrotny efekt.
oprac. : eGospodarka.pl
Poprawia się dostępność aut. Nowy samochód zdobędziesz średnio w 2,5 miesiąca
Samochody zdrożały o 24%
Co czeka rynek motoryzacyjny w 2022 roku?
Co czeka automotive? Niepewne prognozy na 2023 rok
SUV, automat i elektryk, czyli trendy w motoryzacji 2022
Koszt zakupu samochodu jeszcze wzrośnie. Jaką formę finansowania warto rozważyć?
Elektromobilność a wtórny rynek motoryzacyjny. Idą duże zmiany?
Gdzie w Polsce sprzedaż nowych aut spadła aż o 30%?
Ceny nowych samochodów rosną z miesiąca na miesiąc
Witam Chciałbym się dowiedzieć, jaka jest najkorzystniejsza forma działalności oraz forma opodatkowania dla drobnego handlu Samochodami tj ...
Witam serdecznie. Od stycznia prowadzę auto handel. Samochody krajowe kupuje-sprzedaje. Wystawiam fakturę vat marża. Czy muszę mieć kasę ...
Grzegorz Faluszczak GFX-Consulting
Uchodźcy z Ukrainy na polskim rynku pracy. Co robią, co planują?
Sharenting, czyli jak narażasz swoje dziecko na kradzież tożsamości
Propozycje nowych przepisów budowlanych w ocenie deweloperów
Ulga dla samotnej matki / samotnego ojca w rozliczeniu PIT 2022/2023. Ile można zyskać?
Ostatni dzwonek na obniżenie podatku od nieruchomości firmowych za 2023 r.
Nowa oferta MIX Play: 6 miesięcy bez opłat i jeszcze więcej GB
Pracownicy w Polsce cenią stabilność zatrudnienia