Jak prawidłowo zabezpieczyć ładunek? Przepisy i kary w krajach Unii Europejskiej
2025-07-10 00:14
![Jak prawidłowo zabezpieczyć ładunek? Przepisy i kary w krajach Unii Europejskiej [© wygenerowane przez AI] Jak prawidłowo zabezpieczyć ładunek? Przepisy i kary w krajach Unii Europejskiej](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/przewoz-ladunkow/Jak-prawidlowo-zabezpieczyc-ladunek-Przepisy-i-kary-w-krajach-Unii-Europejskiej-267667-200x133crop.png)
Jak prawidłowo zabezpieczyć ładunek? Przepisy i kary w krajach Unii Europejskiej © wygenerowane przez AI
Przeczytaj także: Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym a zaniżona waga w CMR - kto za to zapłaci?
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jak bezpiecznie zamocować ładunek na pojeździe?
- Jakie kary grożą za niewłaściwe zabezpieczenie ładunku w krajach Unii Europejskiej.
- Jakie normy i przepisy regulują mocowanie ładunków w transporcie drogowym.
- Które służby kontrolują zabezpieczenie ładunków w wybranych krajach UE.
- Jakie działania podjąć, aby uniknąć kar i przestojów podczas przewozu towarów.
- Większość państw członkowskich wymaga, aby ładunek został umieszczony na pojeździe w taki sposób, aby nie zagrażał osobom ani towarom. Nie może pozostawać poza pojazdem (na przykład przytwierdzony z tyłu) ani z niego spaść. Zalecane jest także regularne sprawdzanie mocowań ładunku w czasie przewozu zawsze, gdy jest to możliwe. Pierwszej kontroli należy dokonać najlepiej po kilku kilometrach podróży na postoju w bezpiecznym miejscu – tłumaczy Maurycy Kieruj, prawnik w TC Kancelarii Prawnej.
Jak bezpiecznie zamocować ładunek na pojeździe?
Mocowanie trzeba sprawdzić po gwałtownym hamowaniu lub innym nadzwyczajnym zdarzeniu podczas jazdy, a także po częściowym doładowaniu lub rozładowaniu na trasie przewozu. Po załadowaniu lub rozładowaniu drobnicy, jak to często ma miejsce w transporcie dystrybucyjnym, należy przywrócić mocowania pozostałych towarów.
Rozwiązania z zakresu mocowania ładunków, siły i wytrzymałość konstrukcji nośnych, wymagania mocowania i osprzętu mogą być znalezione w następujących normach ISO oraz EN:
- EN 12195-1 – Obliczenia sił mocowania
- EN 12195-2 – Pasy mocujące ładunki
- EN 12195-3 – Odciągi łańcuchowe
- EN 12640 – Punkty mocowania
- EN 12642 – Zabezpieczanie ładunków na pojazdach drogowych
Ile wynoszą kary za niewłaściwe zabezpieczenie pojazdu?
Nieprzestrzeganie warunków zabezpieczania ładunku na pojeździe naraża kierowcę i przewoźnika na poważne konsekwencje. Mowa nie tylko o konieczności zapłaty odszkodowania przy uszkodzeniu przesyłki, ale także o karach administracyjnych, których wielkość w poszczególnych krajach bywa różna.
- Najbardziej restrykcyjnie do sprawy podchodzą Niemcy, gdzie kara za niewłaściwe zabezpieczenie ładunku może kosztować przewoźnika nawet 5 tys. euro, a kierowcę - 120 euro mandatu. W większości państw obie strony ponoszą jednak solidarną odpowiedzialność, co oznacza mandat rzędu kilkuset euro dla kierowcy i firmy oraz dodatkowe problemy z realizacją przewozu do chwili, gdy ładunek zostanie zabezpieczony zgodnie z przepisami – mówi Maurycy Kieruj z TC Kancelarii Prawnej.
Sankcje za niewłaściwe zamocowanie ładunku w wybranych krajach UE
Kraj | Podstawa prawna | Mandat/kara dla kierowcy | Kara dla firmy/przewoźnika | Inne sankcje |
---|---|---|---|---|
Niemcy | §22, §23 StVO; §31 StVZO; OWiG |
35 – 120 € | do 5.000 € | Punkty karne; zakaz jazdy |
Francja | Code de la route art. R312-19; Arrêté 1999 |
135 - 750 € | Odpowiedzialność solidarna z kierowcą | Zakaz jazdy do czasu poprawy |
Włochy | Codice della Strada art. 164; Circolare MIT |
85 – 338 € | Kary administracyjne przy ponownych naruszeniach | Zakaz jazdy do czasu poprawy |
Holandia | RVV1990; Dyrektywa 2014/47/UE wdrożona |
370 € | Możliwa odpowiedzialność | Zakaz jazdy do czasu poprawy |
Rumunia | Codul Rutier; OG nr. 43/1997; HG nr. 69/2012 |
ok. 290–580 lei (~60–120 €) |
od 1.000 do 4.000 lei (~200–800 €) |
Zakaz jazdy do czasu poprawy |
Specyfika kontroli ładunku w krajach UE
W Niemczech BAG (Federalny Urząd Transportu Towarowego) jest bardzo aktywny w zakresie kontroli ładunków. Służby sprawdzają obliczenia według normy EN 12195-1 i wymagają posiadania dowodu obliczeń mocowania w razie kontroli (jest zalecany, ale nie zawsze wymagany formalnie).
Z kolei we Francji z kontrolą trzeba się liczyć nie tylko na drodze, ale też na parkingach, a prowadzi je kilka różnych jednostek, w tym lokalna żandarmeria, policja i DREAL (Regionalne Dyrekcje ds. Środowiska, Planowania i Mieszkalnictwa). W niektórych regionach kontrole są szczególnie skrupulatne, a jako wzorca do oceny często używa się normy EN 12195-1.
Za kontrole ładunków we Włoszech kontrole odpowiada Polizia Stradale i Motorizzazione, która coraz częściej zatrzymuje pojazdy również na głównych trasach. Posiadanie dokumentacji mocowania (np. wyliczenia sił mocujących) jest zalecane. Natomiast Rumunii kontrolę mocowania ładunku przeprowadza Policja drogowa (Poliția Rutieră) i ARR (Autoritatea Rutieră Română). Do zatrzymania w tym celu coraz częściej dochodzi na przejściach granicznych i w głównych korytarzach transportowych.
Jak uniknąć kar za niewłaściwe zamocowanie ładunku?
Znajomość lokalnych przepisów w zakresie mocowania ładunków jest kluczowa, żeby nie narazić się na sankcje podczas kontroli. Warto również mieć na uwadze, że stan mocowań w poszczególnych krajach sprawdzać mogą różne służby.
- Nieprawidłowości w tym zakresie mogą zaburzyć transport i narazić przewoźnika na kary umowne, na przykład w związku z opóźnieniami. Jeśli przewoźnik podejrzewa, że kara została nałożona bezpodstawnie, powinien się odwołać u odpowiedniego organu, w czym pomóc może wyspecjalizowana kancelaria prawna – przestrzega Maurycy Kieruj z TC Kancelarii Prawnej.
![Siła wyższa w polskim prawie przewozowym [© Depositphotos_com] Siła wyższa w polskim prawie przewozowym](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/sila-wyzsza/Sila-wyzsza-w-polskim-prawie-przewozowym-263179-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)