eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjneJak prawidłowo zabezpieczyć ładunek? Przepisy i kary w krajach Unii Europejskiej

Jak prawidłowo zabezpieczyć ładunek? Przepisy i kary w krajach Unii Europejskiej

2025-07-10 00:14

Jak prawidłowo zabezpieczyć ładunek? Przepisy i kary w krajach Unii Europejskiej

Jak prawidłowo zabezpieczyć ładunek? Przepisy i kary w krajach Unii Europejskiej © wygenerowane przez AI

Co roku na drogach Unii Europejskiej dochodzi do incydentów i wypadków spowodowanych niewłaściwym rozmieszczeniem lub zamocowaniem ładunków. W niektórych państwach członkowskich obowiązują szczegółowe przepisy w tym zakresie, których należy przestrzegać, by nie narazić się na dotkliwe kary. Wykrycie nieprawidłowości w tym zakresie może kosztować nawet kilka tysięcy euro i zakaz jazdy do chwili, gdy ładunek zostanie zabezpieczony właściwie.

Przeczytaj także: Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym a zaniżona waga w CMR - kto za to zapłaci?

Z tego artykułu dowiesz się:


  • Jak bezpiecznie zamocować ładunek na pojeździe?
  • Jakie kary grożą za niewłaściwe zabezpieczenie ładunku w krajach Unii Europejskiej.
  • Jakie normy i przepisy regulują mocowanie ładunków w transporcie drogowym.
  • Które służby kontrolują zabezpieczenie ładunków w wybranych krajach UE.
  • Jakie działania podjąć, aby uniknąć kar i przestojów podczas przewozu towarów.

- Większość państw członkowskich wymaga, aby ładunek został umieszczony na pojeździe w taki sposób, aby nie zagrażał osobom ani towarom. Nie może pozostawać poza pojazdem (na przykład przytwierdzony z tyłu) ani z niego spaść. Zalecane jest także regularne sprawdzanie mocowań ładunku w czasie przewozu zawsze, gdy jest to możliwe. Pierwszej kontroli należy dokonać najlepiej po kilku kilometrach podróży na postoju w bezpiecznym miejscu – tłumaczy Maurycy Kieruj, prawnik w TC Kancelarii Prawnej.

Jak bezpiecznie zamocować ładunek na pojeździe?


Mocowanie trzeba sprawdzić po gwałtownym hamowaniu lub innym nadzwyczajnym zdarzeniu podczas jazdy, a także po częściowym doładowaniu lub rozładowaniu na trasie przewozu. Po załadowaniu lub rozładowaniu drobnicy, jak to często ma miejsce w transporcie dystrybucyjnym, należy przywrócić mocowania pozostałych towarów.

Rozwiązania z zakresu mocowania ładunków, siły i wytrzymałość konstrukcji nośnych, wymagania mocowania i osprzętu mogą być znalezione w następujących normach ISO oraz EN:
  • EN 12195-1 – Obliczenia sił mocowania
  • EN 12195-2 – Pasy mocujące ładunki
  • EN 12195-3 – Odciągi łańcuchowe
  • EN 12640 – Punkty mocowania
  • EN 12642 – Zabezpieczanie ładunków na pojazdach drogowych

Ile wynoszą kary za niewłaściwe zabezpieczenie pojazdu?


Nieprzestrzeganie warunków zabezpieczania ładunku na pojeździe naraża kierowcę i przewoźnika na poważne konsekwencje. Mowa nie tylko o konieczności zapłaty odszkodowania przy uszkodzeniu przesyłki, ale także o karach administracyjnych, których wielkość w poszczególnych krajach bywa różna.

- Najbardziej restrykcyjnie do sprawy podchodzą Niemcy, gdzie kara za niewłaściwe zabezpieczenie ładunku może kosztować przewoźnika nawet 5 tys. euro, a kierowcę - 120 euro mandatu. W większości państw obie strony ponoszą jednak solidarną odpowiedzialność, co oznacza mandat rzędu kilkuset euro dla kierowcy i firmy oraz dodatkowe problemy z realizacją przewozu do chwili, gdy ładunek zostanie zabezpieczony zgodnie z przepisami – mówi Maurycy Kieruj z TC Kancelarii Prawnej.

Sankcje za niewłaściwe zamocowanie ładunku w wybranych krajach UE


Kraj Podstawa prawna Mandat/kara dla kierowcy Kara dla firmy/przewoźnika Inne sankcje
Niemcy §22, §23 StVO;
§31 StVZO;
OWiG
35 – 120 € do 5.000 € Punkty karne; zakaz jazdy
Francja Code de la route art. R312-19;
Arrêté 1999
135 - 750 € Odpowiedzialność solidarna z kierowcą Zakaz jazdy do czasu poprawy
Włochy Codice della Strada art. 164;
Circolare MIT
85 – 338 € Kary administracyjne przy ponownych naruszeniach Zakaz jazdy do czasu poprawy
Holandia RVV1990;
Dyrektywa 2014/47/UE wdrożona
370 € Możliwa odpowiedzialność Zakaz jazdy do czasu poprawy
Rumunia Codul Rutier;
OG nr. 43/1997;
HG nr. 69/2012
ok. 290–580 lei
(~60–120 €)
od 1.000 do 4.000 lei
(~200–800 €)
Zakaz jazdy do czasu poprawy              

Specyfika kontroli ładunku w krajach UE


W Niemczech BAG (Federalny Urząd Transportu Towarowego) jest bardzo aktywny w zakresie kontroli ładunków. Służby sprawdzają obliczenia według normy EN 12195-1 i wymagają posiadania dowodu obliczeń mocowania w razie kontroli (jest zalecany, ale nie zawsze wymagany formalnie).

Z kolei we Francji z kontrolą trzeba się liczyć nie tylko na drodze, ale też na parkingach, a prowadzi je kilka różnych jednostek, w tym lokalna żandarmeria, policja i DREAL (Regionalne Dyrekcje ds. Środowiska, Planowania i Mieszkalnictwa). W niektórych regionach kontrole są szczególnie skrupulatne, a jako wzorca do oceny często używa się normy EN 12195-1.

Za kontrole ładunków we Włoszech kontrole odpowiada Polizia Stradale i Motorizzazione, która coraz częściej zatrzymuje pojazdy również na głównych trasach. Posiadanie dokumentacji mocowania (np. wyliczenia sił mocujących) jest zalecane. Natomiast Rumunii kontrolę mocowania ładunku przeprowadza Policja drogowa (Poliția Rutieră) i ARR (Autoritatea Rutieră Română). Do zatrzymania w tym celu coraz częściej dochodzi na przejściach granicznych i w głównych korytarzach transportowych.

Jak uniknąć kar za niewłaściwe zamocowanie ładunku?


Znajomość lokalnych przepisów w zakresie mocowania ładunków jest kluczowa, żeby nie narazić się na sankcje podczas kontroli. Warto również mieć na uwadze, że stan mocowań w poszczególnych krajach sprawdzać mogą różne służby.

- Nieprawidłowości w tym zakresie mogą zaburzyć transport i narazić przewoźnika na kary umowne, na przykład w związku z opóźnieniami. Jeśli przewoźnik podejrzewa, że kara została nałożona bezpodstawnie, powinien się odwołać u odpowiedniego organu, w czym pomóc może wyspecjalizowana kancelaria prawna – przestrzega Maurycy Kieruj z TC Kancelarii Prawnej.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: