eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjne › Bezpieczna jazda - zima

Bezpieczna jazda - zima

2012-12-16 00:16

Przeczytaj także: Zmień opony letnie na zimowe


Największa przeszkoda: lód

Osiągi opon zimowych są zimą niezbędne, ale są sytuacje, w których nawet one na niewiele się zdadzą (np. lód). Wtedy szczególnie ważne jest to jak będziesz kierować swoim autem.

Jak poznać czy jadę po lodzie? Auto poruszające się po lodzie sprawia wrażenie jakby bezwładnie pływało, układ kierowniczy jest znacząco luźniejszy. Sprawdzonym sposobem jest delikatne naciśnięcie hamulca. W tym momencie w aucie z ABS-em pedał hamulca zacznie charakterystycznie pulsować.

Jak zareagować na lód? Najważniejsze to nie wpadać w panikę. Postępuj z autem bardzo delikatnie, tzn. nie zmieniaj gwałtownie kierunku jazdy, nie przyspieszaj i nie hamuj nagle. W takich warunkach auto ma mocno ograniczone możliwości i potrzebuje więcej czasu i miejsca na manewry. Wszelkie gwałtowne ruchy doprowadzą do poślizgu. Przy małym poślizgu „mikro” kontra uratuje sytuację (obracanie kierownicy w tę stronę, w którą wyrzucany jest tył samochodu). Pokonując oblodzony zakręt trzeba pamiętać o wcześniejszym wyhamowaniu samochodu i wrzuceniu właściwego biegu (delikatnie operujmy tu sprzęgłem, aby uniknąć zablokowania się osi napędowej). Dopiero po wyprostowaniu kół dodaj gazu. UWAGA! Na lodzie szczególnie niebezpieczne jest jechanie na luzie (oznacza to zupełną utratę kontroli nad autem).

fot. mat. prasowe

Największa przeszkoda: lód

Auto poruszające się po lodzie sprawia wrażenie jakby bezwładnie pływało, układ kierowniczy jest znacząco luźniejszy


  • Poślizg w aucie z przednim napędem. Odejmij gaz, a potem mocniej skręć kierownicą w stronę zakrętu.
  • Poślizg w aucie z tylnym napędem. W tej sytuacji powinno pomóc bardzo delikatne ujęcie gazu i kontra kierownicą.
  • Poślizg w aucie z napędem 4x4. Takim samochodem dużo trudniej wpaść w poślizg, ale jeśli już to nastąpi to powinna pomóc poprawnie wykonana kontra w połączeniu z lekkim ujęciem lub dodaniem gazu (w zależności od tego jak wyważony jest pojazd i jaki jest rozkład siły napędowej przód-tył).

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Poślizg na lodzie jest bardzo trudny do opanowania. Dlatego jazda zimą musi opierać się na ciągłym unikaniu poślizgu. Zasada „lepiej zapobiegać niż leczyć” jest w tym wypadku bardzo trafiona.

fot. mat. prasowe

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Duży wpływ na bezpieczeństwo zimą ma prawidłowy poziom ciśnienia w oponach zimowych. Ważne jest, by był zgodny z zaleceniami producenta


"Duży wpływ na Twoje bezpieczeństwo zimą ma prawidłowy poziom ciśnienia w oponach zimowych. Ważne jest, by był zgodny z zaleceniami producenta" – tłumaczy Michał Opolski (OPONEO.PL) – "Różnice w ciśnieniu kół między prawą i lewą stroną samochodu mogą być niedostrzegalne w dobrych warunkach, ale przy niskiej przyczepności mogą szybko doprowadzić do poślizgu kół podczas hamowania. Lepiej więc regularnie sprawdzać ogólny stan zimówek i ciśnienie" – dodaje.

Zimą ważna jest też zasada ograniczonego zaufania, nie tylko w stosunku do innych użytkowników drogi, ale także do samej nawierzchni. Podczas jazdy należy cały czas być czujnym i kontrolować stan drogi, bo każda zmiana na niej może być potencjalnym źródłem poślizgu. Szerokiej drogi.

poprzednia  

1 2

oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: