eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjne › Nowe opony wybieraj świadomie

Nowe opony wybieraj świadomie

2019-09-04 00:13

Nowe opony wybieraj świadomie

Wybierz świadomie nowe opony © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Nosisz się z zamiarem zakupu nowych opon? Pamiętaj, że rozważny ich wybór to inwestycja w bezpieczeństwo. Odpowiednie ogumienie gwarantuje dobrą przyczepność, odporność na aquaplaning, a do tego skraca drogę hamowania i pozwala zaoszczędzić nawet 7,5% kosztów paliwa. Jak wybierać opony? Na co zwracać uwagę? Jak odczytywać umieszczane na nich symbole?

Przeczytaj także: Jakie są najczęstsze uszkodzenia opon?

Na wstępie warto podkreślić, że nowe opony to niekoniecznie takie, które zostały wyprodukowane niedawno, w danym miesiącu, czy nawet roku.
– Nie bójmy się kupować nowych opon wyprodukowanych nawet kilka lat temu – opony to nie produkt spożywczy z krótkim terminem przydatności. Przechowywane w odpowiednich warunkach zachowują wszystkie swoje właściwości. Są dla nas kierowców fabrycznie nowe. Opony starzeją się podczas użytkowania – to naturalne, bo rozgrzewają się podczas jazdy, działają na nie napięcia wynikające z ciśnienia, są deformowane pod wpływem np. najechania na dziurę w jezdni z dużą prędkością. Wszystkie te czynniki wpływające na starzenie się opony nie występują w procesie prawidłowego przechowywania opon – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.

Właściwe parametry


Każde ogumienie posiada określone parametry. Niektóre z nich możemy dostosować do własnych potrzeb, inne są z góry narzucone przez producenta samochodu.

Jakie parametry są opisane na oponie?


215/55R16 91T. Jeśli na oponie widnieje takie właśnie oznaczenie, to co może ono oznaczać? Otóż:
  • 215 – to podana w milimetrach szerokość mierzoną pomiędzy bokami opony
  • 55 – to wysokość profilu, a więc wartość procentową, która wyraża wysokość boku opony w stosunku do jej szerokości. W tym przypadku jest to 65% czyli ok. 127 mm.
  • R16 – R oznacza typ opony, w tym przypadku radialną. 15 sygnalizuje średnicę osadzenia na feldze, która podawana jest w calach.
  • 91 – przedstawia indeks nośności, czyli wartość maksymalnego obciążenia jednej opony przy zachowaniu prędkości dopuszczonej przez producenta pojazdu.
  • T – wskazuje indeks prędkości, który informuje nas o maksymalnej prędkości z jaką pojazd może się bezpiecznie poruszać, gdy ma zamontowaną daną oponę.

Jednym z najważniejszych elementów doboru opony jest jej rozmiar – nie może być dowolny i nie służy jedynie estetyce. Producenci samochodów ustalają odpowiedni rozmiar ogumienia do każdego modelu auta, a nawet do każdej wersji silnikowej – które różnią się pomiędzy sobą parametrami i osiągami. To, na jakich oponach producent homologował swój pojazd w UE, znajdziemy w instrukcji obsługi. Są tam wszelkie dane, które pozwolą znaleźć odpowiedni rozmiar i typ opony. Pamiętajmy, że używanie opon niezgodnych z oficjalną homologacją samochodu może być przyczyną nawet zatrzymania dowodu rejestracyjnego, a w razie wypadku problemów z odszkodowaniem.

fot. mat. prasowe

Oznaczenia na oponach

Numer DOT to zakodowane oznaczenie producenta, fabryki oraz daty produkcji służące identyfikacji partii produkcyjnej opon


Oznaczenia na oponach


Symbole znajdujące się na oponach pomagają świadomie podjąć decyzję zakupu kompletu ogumienia. Najważniejsze spośród oznaczeń to:
  • Symbol E.C.E – oznacza homologację europejską, która dopuszcza ogumienie do użytku na drogach UE. Opony dostosowane do wymogów unijnych gwarantują bezpieczną jazdę.
  • Numer DOT – zakodowane oznaczenie producenta, fabryki oraz daty produkcji służące identyfikacji partii produkcyjnej opon
  • Symbol alpejski (płatek śniegu na tle gór) – bardzo istotny element opon zimowych i całorocznych – jedyny oficjalny symbol tego, że opony przeszły testy według norm potwierdzających ich osiągi w warunkach zimowych i uzyskały homologację zimową.

Etykiety


Od listopada 2012 r. wszystkie nowe opony sprzedawane na terenie Unii Europejskiej muszą posiadać odpowiednie etykiety. Ułatwią one porównanie trzech podstawowych parametrów opony przed ich zakupem:
  • Efektywność paliwowa (ikona z dystrybutorem) – określana przez współczynnik oporów toczenia opony. Jest wyrażona za pomocą klas od A do G, gdzie A oznacza najbardziej oszczędną oponę – opony najwyższej klasy A pozwolą zaoszczędzić do 7,5% paliwa w porównaniu do opon najniższej klasy G.
  • Hamowanie na mokrej nawierzchni (ikona z deszczem) – informuje o długości drogi hamowania. Klasa A oznacza, że dany model opon posiada najkrótszą drogę hamowania na mokrej jedni – przy prędkości 80 km/h droga hamowania będzie nawet o 18 m krótsza niż przy oponach najniższej klasy G.
  • Zewnętrzny hałas toczenia (ikona z głośnikiem) – wyrażona w decybelach wartość emitowana przez daną oponę przy prędkości 80 km/h. Skala hałasu pokazywana jest w formie trzech belek – im więcej z nich jest czarnych, tym głośniejsza opona.

fot. mat. prasowe

Etykieta

Od listopada 2012 r. wszystkie nowe opony sprzedawane na terenie Unii Europejskiej muszą posiadać odpowiednie etykiety


Nie kupuj używanych opon!


Na nic nam opony nawet klasy premium, jeśli będą używane. Na oko jesteśmy w stanie ocenić jedynie głębokość bieżnika kompletu i stwierdzić szczelność, brak przetarć, pęknięć oraz wybrzuszeń na boku opony – nie oznacza to jednak, że komplet ogumienia nadaje się do dalszej, bezpiecznej eksploatacji. Nie znamy historii ich użytkowania – poprzednik mógł jeździć ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach, co doprowadziło do nadmiernych przeciążeń, przegrzania się warstw wewnętrznych ścian bocznych i ich uszkodzenia. Te istotne, nieznane nam wady mogą doprowadzić do rozerwania opony w czasie jazdy!
– Nigdy nie wiemy, w jakich warunkach poprzednio eksploatowano oraz przechowywano używaną oponę i czy samochód, w którym była zamontowana nie uczestniczył w wypadku. Oszczędności związane z używanymi oponami są jedynie pozorne – stanowią one zagrożenie na drodze, a za ich wybór możemy przepłacić zdrowiem i życiem swoim oraz naszych bliskich – dodaje Piotr Sarnecki.

Przeczytaj także: Dobre opony, czyli jakie? Dobre opony, czyli jakie?

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: