eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty aut › Jeep Compass 2.2 CRD 4x4 Limited idealny do miasta

Jeep Compass 2.2 CRD 4x4 Limited idealny do miasta

2014-04-02 13:44

Przeczytaj także: MINI Cooper SD Paceman ALL4


Technologia

Pod maską znalazła się jednostka wysokoprężna o pojemności 2,2 litra generująca 163 KM. Zastąpiła ona starego i głośnego diesla ze słynnymi pompowtryskiwaczami. Nowa konstrukcja ma lepszy moment (320 Nm od 1600 obr.) i znacznie wyższą kulturę pracy, co wyraźnie poprawia jakość podróżowania. Compassa wyposażono w manualną, 6-przełożeniowa skrzynię biegów. To co najmniej dziwne, gdyż auta z USA, szczególnie te „uterenowione” są z reguły wyposażone w automat. Dlaczego nie Compass? Nie wiem, nie przeszkadza to w jeździe, ale szkoda…

Auto nie ma blokady dyferencjałów ani innych, bardziej zaawansowanych funkcji „off-roadowych”. Jest za to aktywny system 4x4 z inteligentnym układem Freedom Driver i tryb Lock (poprzez blokowanie sprzęgła osiowego utrzymuje napęd 4X4), który możemy aktywować w trudniejszych warunkach.

fot. mat. prasowe

Jeep Compass 2.2 CRD 4x4 Limited - silnik

Pod maską znalazła się jednostka wysokoprężna o pojemności 2,2 litra generująca 163 KM. Zastąpiła ona starego i głośnego diesla ze słynnymi pompowtryskiwaczami.


Wrażenia z jazdy

Zawieszenie nie przypomina Wranglera czy Cherokee. Jeżeli już to raczej Grand Cherokee. Jest omalże komfortowe. Pracuje cicho i bezproblemowo. I o ile nie możemy pomarudzić nad głośnym zawieszeniem, o tyle niemiło zaskakuje ogólny poziom wyciszenia auta. A w zasadzie brak wyciszenia… Trudno nawet do końca powiedzieć, czy głośniejszy jest silnik, czy też więcej hałasu robi opływające niezbyt aerodynamiczny kształt auta, powietrze. W każdym razie w kabinie potrafi być głośno i już. Czy to bardzo przeszkadza? Szczerze mówiąc, po trzech dniach testu w zasadzie przestałem na to zwracać uwagę. A wiec, pewnie nie, ale…

fot. mat. prasowe

Jeep Compass 2.2 CRD 4x4 Limited - widok z boku

Compass jest autem o sporych gabarytach. Mierzy 4448 mm długości, 1812 mm szerokości i 1718 mm szerokości. Rozstaw osi, 2635 mm, gwarantuje sporo miejsca w kabinie dla 4 osób.


W kwestii prowadzenia nie ma się do czego przyczepić. Auto słucha poleceń kierowcy i wydaje się być przewidywalne w każdej sytuacji. Jedynym minusem, typowym dla tego typu konstrukcji, jest wyraźnie przechylające się nadwozie podczas gwałtownego manewrowania. To jednak niewielka cena za przyzwoity komfort jazdy. Pomimo 2,2-litrowego motoru i 160 KM mocy Compass bardzo wstrzemięźliwie konsumuje olej napędowy. Według producenta w mieście samochód powinien zadowolić się niespełna 8 litrami, na trasie prawie 6 litrami, a w cyklu mieszanym 6,6 litra. I w zasadzie, w naszym wczesnowiosennym teście, wyniki teoretyczne pokryły się z tymi osiągniętymi w realnym świecie. Różnica była na tyle nieistotna, że mieściła się w granicy błędu. Za ekonomikę, przed Amerykanami (Włochami?) chapeau bas.

Okiem przedsiębiorcy

Compass to idealne auto do miasta, ale też do bezstresowego poruszania się tam, gdzie sołtys zwinął asfalt i nie dotarło jeszcze błogosławieństwo „schetynówek”. Jego cena nie odbiega od konkurencji. W podstawowej wersji (napęd na przód plus silnik benzynowy) kosztuje minimum 82 500 zł. Z kolei na najbogatszą odmianę potrzeba 125 tysięcy (Limited). I jest to cena adekwatna do tego, co dostajemy w zamian..
Jak sfinansować zakup? Poza gotówką, poprzez usługi finansowe Fiat Bank i Fiat Leasing. W ofercie Fiat Bank finansowanie jest możliwe nawet bez wpłaty własnej. Istnieje także możliwość sfinansowania ubezpieczenia spłaty kredytu, ubezpieczenia GAP, ubezpieczeń komunikacyjnych, wyposażenia dodatkowego samochodu, opłaty przygotowawczej i pakietu przeglądów okresowych.

fot. mat. prasowe

Jeep Compass 2.2 CRD 4x4 Limited - tył

Tył auta zmienił się najmniej, ale też w pierwszej odsłonie tego modelu był najmniej kontrowersyjny. Lekko obła tylna klapa, spore, wysoko umieszczone a więc mniej wrażliwe na uszkodzenie lampy i szeroki zderzak wyprofilowany tak, że pomaga w załadunku – w sumie standard, ale w dobrym tego słowa znaczeniu.


FGA oferuje też leasing operacyjny na okres od 23 do 59 miesięcy z minimalnym czynszem inicjalnym już od 0%. W FGA Leasing istnieje możliwość wliczenia ubezpieczenia samochodu w miesięczne raty leasingowe. W każdym momencie trwania umowy Klient może przełożyć miesięczną spłatę raty leasingowej bez ponoszenia żadnych dodatkowych kosztów. Rata zostaje przesunięta na koniec okresu leasingowania.

Podsumowanie

Czy Compass jest namiastką Jeepa? Bzdura. To jest pełnokrwisty Jeep. Tyle że nie do walki z dziką przyrodą, a raczej wysokimi krawężnikami i torowiskami tramwajowymi. Łączy praktyczność i wielozadaniowość crossovera z osiągami i ekonomiką samochodu kompaktowego. I choć służy do czegoś innego niż Wrangler, to dalej reprezentuje koncepcję amerykańskiej marki.

poprzednia  

1 2

oprac. : Artur Balwisz / NaMasce.pl NaMasce.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: