eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty aut › Kosmiczny Citroen Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi Exclusive

Kosmiczny Citroen Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi Exclusive

2014-05-27 13:59

Przeczytaj także: Citroen C4 Picasso 1.6 e-HDi Intensive – jaki kraj, taki Transformers


Ostatnim punktem podróży po wnętrzu awangardowego Citroena jest bagażnik. Gdy na pokładzie znajduje się 7 osób, to przestrzeń bagażowa wynosi skromne 170 litrów. W standardowej konfiguracji (5-osobowej) pojemność wzrasta do 704 litrów. Gdy jednak zdecydujemy się na złożenie drugiego rzędu, to bagażnik urośnie do 1843 litrów. To wszystko łączą regularne kształty i niski próg załadunku.

Technologia

Jeśli spodziewacie się, że pod maską pracuje kosmiczna jednostka napędzana paliwem rakietowym z domieszką pikrynianu sodu, to jesteście w błędzie. Na szczęście. Sercem prezentowanego Grand C4 Picasso jest 2-litrowa jednostka BlueHDi o mocy 150 KM (4000 obr./min.) i maksymalnym momencie obrotowym 370 Nm (2000 obr./min.). Współpracuje ona z 6-biegową skrzynią manualną, która przekazuje siłę napędową na oś przednią. W takiej konfiguracji rodzinny Citroen osiąga setkę w 11,1 sekundy i rozpędza się do 210 km/h. Całkiem nieźle. Dużo ważniejsze są jednak kwestie ekonomiczne. Na dystansie 1100 km (cykl mieszany) średnie spalanie wyniosło 5,9 litra, czyli nieco więcej niż podaje producent. Mimo tego wynik należy uznać za przyzwoity. Warto dodać, że Grand C4 Picasso z silnikiem BlueHDi emituje bardzo niewiele CO2 - 113 g/km.

fot. mat. prasowe

Citroen Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi Exclusive - bagażnik

Przestrzeń bagażowa wynosi skromne 170 litrów. Gdy jednak zdecydujemy się na złożenie drugiego rzędu, to bagażnik urośnie do 1843 litrów.


Oprócz kompletu poduszek, futurystyczny minivan ma też wiele systemów wspierających bezpieczeństwo. Tak naprawdę prawie cały alfabet: od ABS, poprzez EBD (elektroniczny rozdzielacz siły hamowania) i BAS (system wspomagania nagłego hamowania) aż po ESP. Ponadto auto zostało wyposażone w system AFIL zapobiegający zaśnięciu za kierownicą – gdy kierowca przekroczy białą linię (rozpoznawaną przez zewnętrzną kamerę) bez kierunkowskazu, AFIL wywoła wibracje pasa bezpieczeństwa. Jeśli już o pasach mowa, to warto dodać, że w razie zagrożenia, ich napięcie zostaje zwiększone automatycznie. Ostatnim nietypowym elementem jest Aktywny regulator prędkości, który wykrywa zmniejszenie prędkości poprzedzającego samochodu i w razie niebezpieczeństwa informuje o tym kierowcę.

Wrażenia z jazdy

Jazda Grand C4 Picasso nie przypomina podróży statkiem kosmicznym. Auto zachowuje się całkiem normalnie, tylko raz na jakiś czas dadzą o sobie znać pikające, napinające i ostrzegające systemy bezpieczeństwa… Mimo sporych gabarytów całkiem nieźle spisuje się w mieście, co jest zasługą dobrej zwrotności, wzorowej widoczności i kamer umieszczonych wokół auta. Nie bez znaczenia jest również wysoki komfort jazdy – zawieszenie bardzo dobrze tłumi nierówności, nawet te poprzeczne.

fot. mat. prasowe

Citroen Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi Exclusive - przednie i tylne fotele

Fotelom trudno cokolwiek zarzucić. Są dobrze wykonane, bardzo wygodne i mają odpowiednią wielkość. Ponadto są podgrzewane i posiadają funkcję masażu. Jakby tego było mało, pasażer może skorzystać z elektrycznie wysuwanego podnóżka.


Podczas dynamicznej zmiany toru jazdy karoseria oczywiście przechyla się na boki, ale auto pozostaje stabilne nawet w skrajnych sytuacjach. W porównaniu do poprzednika widać bardzo duży krok naprzód. Także układ kierowniczy jest na tyle precyzyjny, by móc „zrozumieć” zachowanie auta.

Największą zaletą jest jednak jednostka 2.0 BlueHDi. Wyróżnia się bardzo wysoką kulturą pracy, niewielkim apetytem i wystarczającą dynamiką. Przyspieszanie w każdym zakresie obrotów jest naprawdę sprawne, co jest zasługą wysokiego momentu obrotowego. Skrzynia również zasługuje na pochwałę, choć przydałyby się nieco krótsze skoki lewarka.

Okiem przedsiębiorcy

Ceny Grand C4 Picasso zaczynają się od 76 000 zł (1.6 VTi 120 Attraction). Za wersję Exclusive z 2-litrowym dieslem BlueHDi trzeba zapłacić co najmniej 120 700 zł. Tak wyposażony egzemplarz jak na zdjęciach kosztuje ponad 130 tysięcy. Dużo? Biorąc pod uwagę świeżość modelu na rynku i ogromny zakres wyposażenia, cena nie wydaje się być przeraźliwie wysoka. Poza tym Citroen „lubi” rabaty, dlatego negocjacje u dealerów są jak najbardziej wskazane.

Osoby zainteresowane zakupem Citroena mogą zdecydować się na kredyt (wpłata własna od 10%, okres umowy od 6 do 84 miesięcy). Warto dodać, że możliwość kredytowania obejmuje także samochody demonstracyjne oraz używane. Dla przedsiębiorców przygotowano natomiast leasing od 24 do 60 miesięcy z czynszem inicjalnym od 0% do 45% (waluta PLN). W ofercie francuskiej marki znajduje się także wynajem długoterminowy, na który klienci decydują się coraz częściej.

Podsumowanie
Nie możesz lecieć w kosmos? Kosmos przyleci do Ciebie. A raczej przyjedzie… Grand C4 Picasso zostało zbudowane według starej receptury Citroena, dlatego jest wartym zainteresowania samochodem rodzinnym. Wygląda futurystycznie, jest świetnie wyposażony, bezpieczny i naprawdę dopracowany w najmniejszych szczegółach. Oby kolejne modele francuskiej marki były równie udane.

poprzednia  

1 2

oprac. : Wojciech Krzemiński / NaMasce.pl NaMasce.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: