eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Czy cena benzyny mogłaby spaść do 2 zł?

Czy cena benzyny mogłaby spaść do 2 zł?

2016-05-24 13:38

Czy cena benzyny mogłaby spaść do 2 zł?

Czy cena benzyny mogłaby spaść do 2 zł? © Gudellaphoto - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Detaliczne ceny paliw na krajowych stacjach, nie osiągają już tak ekstremalnych wartości, jak w 2012 roku. Wtedy za 1 litr benzyny Pb 95 trzeba było zapłacić ponad 5,50 zł. Dzięki spadkowi notowań ropy na światowych rynkach, polscy kierowcy za 1 litr benzyny bezołowiowej (95 oktanów) obecnie płacą 4,39 zł (dane serwisu e-petrol.pl z 18 maja 2016 r.). Analogiczna cena oleju napędowego to 4,06 zł. Warto zdawać sobie sprawę, że większość tych cen stanowią podatki oraz opłaty. Gdyby sprzedaż paliw nie była opodatkowana, to za 1 litr benzyny Pb 95 płacilibyśmy około 1,80 zł - 2,00 zł.

Przeczytaj także: Ceny paliw w Polsce wciąż powyżej 4 zł. Dlaczego?

Wszystkie podatki oraz opłaty stanowią około 55% - 60% ostatecznej ceny paliwa


Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, jak duży jest udział wszystkich dodatkowych obciążeń w detalicznej cenie 1 litra paliwa. Dla budżetu państwa, sprzedaż paliw płynnych stanowi wyjątkowo dobre źródło dochodów fiskalnych. Można oszacować, że wszystkie podatki i opłaty stanowią około 55% - 60% ostatecznej ceny paliwa na stacji benzynowej. Według danych firmy BM REFLEX, struktura cenowa dla 1 litra benzyny Eurosuper 95 przedstawia się następująco:
  • 36% - udział akcyzy
  • 3% - udział opłaty paliwowej
  • 19% - udział podatku VAT
  • 42% - koszt zakupu paliwa w rafinerii
  • 0,33% - marża detaliczna sprzedawcy

W przypadku oleju napędowego, akcyza stanowi 30% ceny detalicznej. Pozostałe składniki ceny są następujące:
  • 7% - udział opłaty paliwowej
  • 19% - udział podatku VAT
  • 44% - koszt zakupu paliwa w rafinerii
  • 0,34% - marża detaliczna sprzedawcy

fot. mat. prasowe

Ceny paliwa

W najlepszej sytuacji znajdują się kierowcy ze Szwajcarii, którzy za miesięczną pensję mogą kupić ponad 4,6 tys, litrów paliwa.


Warto mieć świadomość tego, że poprzez wysoki poziom opodatkowania paliw płynnych, państwo wpływa na ceny wielu innych dóbr i usług. Przykładem może być chociażby koszt podstawowych artykułów żywnościowych (np. chleba) i biletów w komunikacji autobusowej.

Radykalna obniżka akcyzy na paliwo wydaje się mało prawdopodobna, gdyż wpływy z tego podatku są znaczące dla budżetu i wynoszą ok. 25 mld zł rocznie. Można oszacować, że wszystkie wpływy z tytułu sprzedaży paliwa (VAT + akcyza) stanowią około 15% dochodów budżetu centralnego. Dodatkowo Polska musi utrzymywać stawki podatku akcyzowego na minimalnym poziomie ustalonym przez Unię Europejską. Stawki akcyzy stosowane w naszym kraju, są bliskie minimalnym wartościom, które wyznacza UE.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: