eGospodarka.pl

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Niemotoryzacyjne marki samochodów bez szans na sukces?

Niemotoryzacyjne marki samochodów bez szans na sukces?

2017-03-31 11:58

Niemotoryzacyjne marki samochodów bez szans na sukces?

Samochód © vege - Fotolia.com

Zaledwie 13% przedstawicieli polskiej branży motoryzacyjnej jest w pełni przekonanych, że niemotoryzacyjne marki samochodów mają realną szansę na rynkowy sukces - wynika z opracowanego przez Exact Systems raportu "MotoBarometr 2016. Nastroje w automotive". 62% uważa, że taka możliwość istnieje wyłącznie przy wsparciu ze strony producentów motoryzacyjnych. Do tematu dość sceptycznie podchodzą również sami kierowy - niemal 3/4 z nich deklaruje, że nigdy nie przesiadłoby się do auta firmowanego przez markę spoza branży. Taki krok dopuszcza tylko co piąty badany.

Przeczytaj także: Coraz więcej chętnych na kupno samochodu

Eksperci Exact Systems i Polskiej Izby Motoryzacji podkreślają, że udany debiut w świecie automotive to nie tylko produkcja pojazdu, ale również jego promocja i sprzedaż. A to bez wątpienia wymaga długich przygotowań, intensywnych prac i ogromnych nakładów finansowych.
– Wyraźna konsolidacja rynku motoryzacyjnego widoczna jest już od kilku ładnych lat. Fuzje i przejęcia w branży to krok w celu zagwarantowania sobie m.in. dostępu do nowych technologii, a w efekcie - właściwego tempa innowacji.Z drugiej strony transakcje M&A nieuchronnie oznaczają kurczenie się grona rynkowych graczy. W takich warunkach niemotoryzacyjne marki samochodów mogą mieć ograniczone pole do działania. Przebicie się na rynku automotive może być nieosiągalne nawet dla takich gigantów technologicznych jak Google czy intensywnie rozwijających się startupów w rodzaju Ubera. Dobrym kierunkiem jest nawiązanie współpracy z producentami motoryzacyjnymi, czyli alians technologii z doświadczeniem, co zresztą potwierdził jeden z managerów Google. Podkreślił, że jego firma nie planuje samodzielnie produkować samochodów, tylko stworzyć technologię, którą udostępni liczącym się na rynku graczom – mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems.

fot. vege - Fotolia.com

Samochód

Tylko co piąty Polak kupiłby samochód wyprodukowany przez markę niemotoryzacyjną.


Producenci motoryzacyjni wskazują na alians technologii z doświadczeniem


Z badania Exact Systems „MotoBarometr 2016. Nastroje w automotive” wynika, że zdaniem przedstawicieli motoryzacji, niemotoryzacyjne marki samochodów mogą przebić się na rynku wyłącznie przy wsparciu uznanych producentów motoryzacyjnych. Taką opinię wyraziło aż 62% respondentów z Polski oraz co drugi przedstawiciel motoryzacji z Niemiec oraz Słowacji.

Opinię, że marki spoza branży mają szansę na sukces samodzielnie wyraża zaledwie 13% przedstawicieli z Polski oraz co dziesiąty z Czech. Większymi optymistami są producenci z Niemiec, Rosji oraz Słowacji – odpowiednio 20% i po 27% wskazań. Zerowy sukces markom spoza branży wróży w Polsce 13% ankietowanych, a w Niemczech aż 27%. Roman Kantorski, prezes Polskiej Izby Motoryzacji, podkreśla, że jeżeli mówimy o markach spoza branży, które myślą np. o wypuszczeniu na rynek autonomicznego samochodu, duże znaczenie ma wsparcie producentów motoryzacyjnych, ze wskazaniem na dostawców części i komponentów.
– Wyprodukować to jedno. To w sumie jest wykonalne, ale wypromowanie i sprzedaż wymaga długoletnich i olbrzymich nakładów zarówno finansowych jak i organizacyjnych – mówi Roman Kantorski.

Polacy nieufni w stosunku do pozabranżowych graczy, w szczególności kobiety i starsi


A jak do takiej wizji podchodzą sami konsumenci? Tylko 20% Polaków kupiłoby samochód wyprodukowany przez markę niemotoryzacyjną – wynika z badania „AUTOwybory Polaków” zrealizowanego przez Exact Systems. Aż 73% nie zdecydowałoby się na taki krok, z czego aż 1/3 osób na pewno nie kupiłaby takiego samochodu. Biorąc pod uwagę płeć klienta, najbardziej sceptyczne wobec takiego rozwiązania są kobiety, wśród których niecałe 13% kupiłoby cztery kółka od niemotoryzacyjnej marki samochodów. Wśród mężczyzn ten odsetek wynosi 23%. Patrząc na wiek, największe grono zwolenników takiego zakupu znajduje się w przedziale wiekowym 25-44 lata (ok. 25%), a najmniejsze wśród najstarszych respondentów w wieku powyżej 60 lat (11%).
– Jak widać ze zrealizowanych przez nas badań, nie tylko branżowi gracze z dystansem podchodzą do wejścia nowej i samodzielnej konkurencji na rynek, ale i sami klienci. Polacy w zdecydowanej większości nie kupiliby samochodu wyprodukowanego przez Ubera czy Google. Z czego wynika takie nastawienie? Gdy spójrzmy na czynniki brane pod uwagę przy zakupie samochodu, to wśród pierwszych pięciu wymienionych przez Polaków znajdują się cena, informacje o bezawaryjności oraz znajomość i prestiż marki. Auto firmy niemotoryzacyjnej nie łapie się pod żadne z tych kryteriów. Z pewnością byłoby droższe niż przeciętny samochód z tradycyjnym napędem, nie miałoby historii awaryjności oraz jego marka nie kojarzyłaby się z segmentem motoryzacyjnym. Dlatego, żeby niemotoryzacyjne marki samochodów powinny zdecydowanie postawić na alians z doświadczonymi producentami – podkreśla Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems.

Metodologia badania
Badanie „Nastroje w automotive. Polska, Czechy, Niemcy, Rosja, Słowacja” zostało przeprowadzone przez firmę Exact Systems na celowej próbie przedstawicieli firm z sektora automotive będących klientami Exact Systems. Wśród nich znajdują się m.in. producenci samochodów, poddostawcy części i komponentów samochodowych Tier I i Tier II takich jak wycieraczki, szyby samochodowe, dachy, kolumny kierownicze czy elementy bezpieczeństwa. Wielkość próby wyniosła 413 respondentów z 5 państw (Polska, Czechy, Niemcy, Rosja, Słowacja). Respondentami byli przedstawiciele zakładów motoryzacyjnych, w tym OEM i Tier, a w szczególności inżynierowie ds. jakości, dyrektorzy zakładów, managerowie ds. jakości i produkcji. Badanie zrealizowano metodą telefonicznych wywiadów (CATI), ankiet online oraz ankiet indywidualnych od lipca do września 2016 roku. Wyniki badania „AUTOwybory Polaków” zostały przygotowane i opracowane na zlecenie Exact Systems S.A. przez instytut Millward Brown S.A. Badanie zostało zrealizowane na próbie osób potrafiących odpowiedzieć na pytania dotyczące zakupu, napraw i awarii posiadanego samochodu (N=600) dobranej z ogólnopolskiej reprezentatywnej próby dorosłych Polaków N=1000 (dobranych zgodnie ze strukturą populacji pod względem płci, wieku, wykształcenia oraz klasy wielkości i województwa miejsca zamieszkania), wyniki poddano procedurze ważenia. Maksymalny błąd pomiaru dla całej próby pracujących to +/-4,05%. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych CATI w sierpniu i wrześniu 2016 roku.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: