eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoTesty aut › SsangYong Musso E-XDI 220 AT 4WD

SsangYong Musso E-XDI 220 AT 4WD

2018-11-02 00:15

SsangYong Musso E-XDI 220 AT 4WD

SsangYong Musso E-XDI 220 AT 4WD © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (19)

Pick-upy oferowane w Europie to przeważnie bardzo zbliżone do siebie konstrukcje. SsangYong stworzył jednak reprezentanta tego gatunku, który pod kilkoma istotnymi względami wyróżnia się na tle konkurencji. Czy jego "inność" sprawi, że przyciągnie do salonów duże grono klientów?

Przeczytaj także: SsangYong Musso - pickup dobry na co dzień

Karoseria


Już same proporcje pozwalają przypuszczać, że mamy do czynienia z projektem niestandardowym. Kabina jest bowiem większa, a tzw. "paka" mniejsza, niż u większości potencjalnych rywali. Skąd ten zabieg? Musso jest w dużym stopniu zmodyfikowanym Rextonem - widać to zarówno po linii okien, jak i pasie przednim. To, że nie był to model stworzony od podstaw zdradzają tylne drzwi z nietypowym wcięciem. Te wszystkie elementy sprawiają, że nie sposób go pomylić z innym pick-upem. A to dla niektórych nabywców może być zaletą.

Wnętrze


Kabina jest naprawdę fajna. Czerpie garściami z wspomnianego wyżej topowego SUV-a koreańskiej marki. I jest to duża zaleta, czego przykładem może być kokpit. Nie przypomina on woła roboczego, tylko w pełni cywilizowany, współczesny samochód. Na konsoli centralnej znajdziemy dobrze wkomponowany ekran multimedialny - do jego obsługi można szybko się przyzwyczaić. Niżej umieszczono panel automatycznej klimatyzacji z dużymi, wygodnymi przyciskami. Z kolei na tunelu środkowym znajdziemy niewielką półkę, dźwignię automatycznej skrzyni, dwa cup holdery i podłokietnik zintegrowany ze schowkiem.

fot. mat. prasowe

SsangYong Musso E-XDI 220 AT 4WD - z przodu

Kabina jest większa, a tzw. "paka" mniejsza, niż u większości potencjalnych rywali.


Tuż przed kierowcą umieszczono oczywiście wielofunkcyjną kierownicę - jej wieniec jest wyjątkowo gruby, ale całkiem dobrze leży w dłoniach. Dalej mamy analogowe zegary, między którymi zamieszkał niewielki wyświetlacz komputera pokładowego. Dużym plusem są pojemne kieszenie w drzwiach. Zaskoczyła mnie jednak jakość. Nie jest może tak dobra jak w Rextonie, ale i tak lepsza niż w przypadku większości tego typu aut z naszego rynku. Serio. Górna część kokpitu została wykonana z miękkich tworzyw, podobnie jak część paneli drzwiowych. Na spasowanie też nie można narzekać.

fot. mat. prasowe

SsangYong Musso E-XDI 220 AT 4WD - z tyłu

Obszerne wnętrze uzupełnia stosunkowo mała skrzynia załadunkowa.


Fotele zostały zamontowane wysoko, co jest typowe w samochodach użytkowych. Ich wielkość, a także zakres regulacji nie budzą zastrzeżeń. Wyprofilowanie również należy do niezłych. Miejsca nie zabraknie tu nawet wysokim osobnikom. Co istotne, to samo dotyczy drugiego rzędu. Pod tym względem koreański pick-up wyznacza standardy w swojej klasie. Przestrzeni nie brakuje ani na długość, ani na wysokość. Kanapa ma długie siedzisko, a kąt pochylenia oparcia jest naprawdę spory, co znacznie uprzyjemnia kilka godzin podróżowania.

fot. mat. prasowe

SsangYong Musso E-XDI 220 AT 4WD - wnętrze

Na konsoli centralnej znajdziemy dobrze wkomponowany ekran multimedialny.


Jak już wspomniałem, obszerne wnętrze uzupełnia stosunkowo mała skrzynia załadunkowa. I widać to gołym okiem. Jest krótsza niż "paki" konkurentów, ale za to wygodniej się z niej wyciąga (mniejsze) towary. Muszą być one również lżejsze, bo ładowność to ok. 700 kg. I jest to dość skromna wartość. Z drugiej jednak strony, w wielu przypadkach firmy nie wykorzystują pełnego potencjału pick-upów, dlatego niektórym te możliwości mogą wystarczyć.

fot. mat. prasowe

SsangYong Musso E-XDI 220 AT 4WD - fotele

Fotele zostały zamontowane wysoko, co jest typowe w samochodach użytkowych.


Technologia


Silnik? Jasne, że wysokoprężny. To 2,2-litrowa jednostka generująca 181 KM (przy 4000 obr./min.) i 420 Nm (1400-2800 obr./min.). Mogą z nią współpracować 6-biegowy manual i automat o tej samej liczbie przełożeń. W tym przypadku mamy do czynienia z tym drugim. Jak możecie się domyślać, osiągi nie są rewelacyjne, ale też trudno je uznać za rozczarowujące. Sprint do pierwszej setki zajmuje 12,2 sekundy, a przyspieszanie kończy się przy 185 km/h. Biorąc pod uwagę przeznaczenie pojazdu, narzekać nie sposób. Czy zużycie paliwa również stoi na przyzwoitym poziomie? W tym przypadku sporo zależy od prawej nogi kierowcy. Średnia z testu, podczas którego pozwalałem sobie na odrobinę dynamiki, wyniosła 10,2 litra.

fot. mat. prasowe

SsangYong Musso E-XDI 220 AT 4WD - tył

Ładowność to ok. 700 kg.


Wrażenia z jazdy


Każdy doskonale wie, że pick-upy nie są mistrzami zakrętów - Musso to potwierdza. Przy gwałtownych zmianach toru jazdy pojawiają się spore przechyły nadwozia i stosunkowo łatwo "zarzucić" tyłem - szczególnie wtedy, gdy na pace nie ma żadnego obciążenia. To jednak nic wyjątkowego w tego typu autach. Z drugiej strony, kierowca może liczyć na całkiem komunikatywny, lekko pracujący układ kierowniczy sprawdzający się w różnych sytuacjach.

fot. mat. prasowe

SsangYong Musso E-XDI 220 AT 4WD - przód

Musso jest w dużym stopniu zmodyfikowanym Rextonem - widać to zarówno po linii okien, jak i pasie przednim.


Zespół napędowy pasuje do charakteru pick-upa. Silnik ma wystarczająco dużo wigoru, a przekładnia automatyczna dość sprawnie zmienia biegi. Kultura pracy zestawu również nie budzi najmniejszych zastrzeżeń. Jest coś jeszcze - komfort. Musso należy do liderów segmentu pod względem wyciszenia i jakości tłumienia nierówności - w tych kategoriach bliżej mu do SUV-a, aniżeli woła roboczego. Przemieszczanie się nim na dłuższych trasach nie jest więc specjalnie męczące.

fot. mat. prasowe

SsangYong Musso E-XDI 220 AT 4WD - bok

Ceny Musso startują od 109 900 zł.


Za pośrednictwem pokrętła umieszczonego pomiędzy fotelami można wybrać odpowiedni tryb pracy napędu. 2H oznacza aktywność jedynie tylnej osi, co ma związek z jazdą w normalnych warunkach (po asfalcie). 4H dołącza nam przednią oś i umożliwia przemieszczanie się do 100 km/h. Przyda się więc wtedy, gdy mogą pojawić się problemy z przyczepnością. Z kolei 4L ma związek z reduktorem, czyli przeznaczony jest to jazdy w prawdziwym terenie.

Okiem przedsiębiorcy


Ceny Musso startują od 109 900 zł. Trudno jednak wziąć pod uwagę bazową wersję, skoro nie dysponuje ona napędem na obie osie. Aczkolwiek warto zaznaczyć, że bez względu na wybór, silnik jest taki sam. Za 140 900 zł możemy kupić kompromisowe wyposażenie (Quatrz) uzupełnione 4x4 z reduktorem i 17-calowymi felgami. W każdej odmianie dopłata do przekładni automatycznej wynosi 10 000 zł.

Polski oddział SsangYonga stopniowo poszerza swoją ofertę finansowania. Aktualnie promowanym wariantem jest leasing 0% z opłatą wstępną w wysokości 40% wartości netto pojazdu i wykupem na poziomie 19%. Koszt rozłożony jest na 23 miesięczne raty dygresywne. Poza tym, marka oferuje ciekawe pakiety ubezpieczeń.

Podsumowanie


Projektanci SsangYonga stworzyli nietypowego reprezentanta użytkowego gatunku - nie tylko pod względem stylistycznym. Można odnieść wrażenie, że Musso ma przekonywać komfortem, jakością oraz przestronnością, a nie walorami użytkowymi. I dzięki tej odmiennej charakterystyce powinien przekonać do siebie kierowców, którzy chcą pick-upa, ale nie tylko do ciężkiej pracy.

oprac. : Wojciech Krzemiński / NaMasce.pl NaMasce.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Re: SsangYong Musso E-XDI 220 AT 4WD

    Alicja554 / 2018-11-03 13:28:15

    mąż się zachwyca marką tych samochodów i chce kupić rextona. w tym tygodniu się na jazdy próbne umówił odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: