eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Nowe Audi quattro concept

Nowe Audi quattro concept

2010-10-16 00:05

Przeczytaj także: Nowe Audi A1


fot. mat. prasowe

Audi quattro concept

Audi quattro concept


Nadwozie

Decydującymi czynnikami wpływającymi na masę pojazdu jest dobór materiałów i rodzaj konstrukcji. Zamiast głównie stali, jak w Audi RS 5, nadwozie quattro concept składa się z lekkich elementów aluminiowych połączonych według technologii Audi Space Frame ASF. Profile wytłaczane, elementy odlewane ciśnieniowo i blachy aluminiowe tworzą odporną na uderzenia strukturę o doskonałej wytrzymałości. Maska silnika i tylna pokrywa wraz z wbudowanym ruchomym spojlerem wykonane są z jeszcze lżejszego i wytrzymałego karbonu, tak samo jak zderzaki i liczne elementy wpływające na aerodynamikę.

Karoseria tego coupé waży 159 kilogramów. Gdyby była wykonana tylko ze stali, ważyłaby prawie o połowę więcej. Niewielka masa nadbudowy jako efekt wtórny pozwoliła na redukcję wielkości i masy innych podzespołów samochodu, na przykład przekładni, zawieszenia i układu hamulcowego. Łącznie Audi quattro concept waży 1.300 kilogramów, czyli o całe 200 kilogramów mniej, niż porównywalne pod względem wymiarów Audi TT RS, którego nadwozie również w znacznej części wykonane jest z aluminium.

Jednostkowe obciążenie mocy 4,3 kilograma na KM mówi wiele o dynamicznym potencjale tego auta, który jest na poziomie 525-konnego Audi R8 V10 – wyczynowego sportowego samochodu. Swojego ważącego tyle samo przodka quattro concept znacznie przewyższa pod względem jednostkowego obciążenia mocy, bowiem jego pięciocylindrowy silnik w wersji seryjnej rozwijał tylko 306 KM.

Układ napędowy

Mocne pięciocylindrowe silniki benzynowe mają w Audi długą tradycję, w latach 80-tych pozwoliły takim modelom, jak pra-quattro wyprzedzić konkurencję. W 2009 roku 340-konnym silnikiem FSI z turbodoładowaniem w TT RS Audi ponownie przywołało tę linię jednostek napędowych. Udoskonalony agregat w Audi quattro concept jeszcze lepiej wykorzystuje potencjał tkwiący w silnikach z pięcioma cylindrami. Dzięki różnorodnym zmianom zwiększyła się moc – do 408 KM, także moment obrotowy 480 Nm jest wyraźnie wyższy, niż w przypadku silnika stanowiącego techniczną bazę.

Naturalnie pięciocylindrowe turbo w Audi quattro concept jest także jednostką dysponującą dobrymii możliwościami. Z pojemności skokowej 2.480 cm3 rozwija moc 300 kW (408 KM), dostępną przy prędkościach obrotowych od 5.400 obr./min do 6.500 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 480 Nm, jest dostępny już przy 1.600 obrotów i nie zmienia się do 5.300 obr./min. Ta mocna jednostka napędowa przyspiesza Audi quattro concept w zaledwie 3,9 sekundy od 0 do 100 km/h.

2,5-litrowy TFSI jest zwarty. Odległość między cylindrami wynosi 88 milimetrów. Z długością tylko 494 milimetry ten silnik o długim skoku (średnica cylindra x skok 82,5 x 92,8 mm) nadaje się nie tylko do montażu poprzecznego w TT RS, lecz także do montażu wzdłużnego pod krótką maską Audi quattro concept.

Pięciocylindrowy, 408-konny silnik nadzwyczaj oszczędnie obchodzi się z paliwem. Średnio wystarcza mu 8,5 litra/100 km. Dobrą efektywność zawdzięcza połączeniu bezpośredniego wtrysku FSI i turbodoładowania, dwóm doskonałym technologiom Audi. W sporcie motorowym, najtrudniejszym laboratorium testowym na świecie, duet technologii TFSI działa perfekcyjnie: pozwolił wyścigowemu R8 na pięć zwycięstw w 24-godzinnym wyścigu na torze Le Mans oraz na 63 zwycięstwa w 80 innych wyścigach.
Przeczytaj także: Nowe Audi A3 i RS 3 Nowe Audi A3 i RS 3

oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Mitsubishi i-MiEV w Polsce

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: