eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Nowe Audi quattro concept

Nowe Audi quattro concept

2010-10-16 00:05

Przeczytaj także: Nowe Audi A1


W Audi quattro concept marka Audi zastosowała najnowszą generację stałego napędu na wszystkie koła dla silników montowanych wzdłużnie, mianowicie napęd quattro ze środkowym mechanizmem różnicowym z kołem koronowym i selektywnym sterowaniem momentów napędowych, oddzielnie dla każdego koła. 30 lat po debiucie pierwszego quattro na Genewskim Salonie Samochodowym w 1980 roku producent z Ingolstadt znów umocnił swoją wiodącą rolę w tej dziedzinie.

We wnętrzu środkowego mechanizmu różnicowego obracają się dwa koła koronowe, które swoją nazwę zawdzięczają geometrii zębów. Przednie koło napędza wał odbioru mocy do mechanizmu różnicowego przedniej osi, tylne koło – wał kardana do mechanizmu różnicowego tylnej osi. Połączenie wykonane jest jako element wciskany. Nowa konstrukcja mechanizmu napędowego jest o około trzy kilogramy lżejsza, niż poprzednia.

fot. mat. prasowe

Audi quattro concept

Audi quattro concept

Koła koronowe zazębiają się z czterema łożyskowanymi obrotowo kołami wyrównawczymi. Są one ustawione względem siebie pod kątem 90 stopni i są napędzane przez obudowę mechanizmu różnicowego, czyli z wału wyjściowego przekładni.

Podczas normalnej jazdy oba koła koronowe obracają się z taką samą prędkością, jak obudowa. Ze względu na swoją specjalną geometrię przenoszą one zróżnicowane siły: w podstawowym rozdziale 60 procent momentu silnika jest przekazywane na tylną oś a 40 procent na oś przednią.

Gdy momenty napędowe przemieszczą się w wyniku utraty przyczepności przez jedną z osi, pojawią się różne prędkości obrotowe i siły osiowe we wnętrzu mechanizmu różnicowego. Powodują one ściśnięcie wbudowanych zespołów tarcz. Efekt samoblokowania, jaki wtedy powstaje, przenosi większość momentu napędowego na oś z lepszą przyczepnością. Nawet do 85 procent przekazywane jest na oś tylną. W odwrotnym przypadku, gdy tylna oś ma gorszą trakcję, proces przebiega odwrotnie i nawet 70 procent momentu napędowego przekazywane jest na oś przednią.

Z tak ekstremalnie szerokim rozdziałem momentów środkowy mechanizm różnicowy z kołami koronowymi przewyższa swoich poprzedników a trakcja znacznie się poprawia. Powrót do pierwotnego rozdziału następuje bez żadnej zwłoki czasowej i absolutnie płynnie – mechaniczna zasada działania gwarantuje maksymalną efektywność i natychmiastową reakcję. Kolejnymi zaletami mechanizmu różnicowego z kołami koronowymi jest jego zwartość i niewielka masa. Ważąc 4,8 kilograma jest o 2 kilogramy lżejszy, niż jego poprzednik.

Jak po szynach: quattro ze sportowym mechanizmem różnicowym

Jako uzupełnienie nowego mechanizmu napędowego quattro w Audi quattro concept pracuje sportowy mechanizm różnicowy rozdzielający w sposób aktywny moment napędowy między tylne koła. Przy wchodzeniu w zakręt lub przyspieszaniu na zakręcie większa część momentu napędowego przekazywana jest na koło zewnętrzne. „Wciska” to samochód w zakręt i przeciwdziała tendencji do nadsterowności lub podsterowności.
Przeczytaj także: Nowe Audi A3 i RS 3 Nowe Audi A3 i RS 3

poprzednia  

1 ... 3 4 5

następna

oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Mitsubishi i-MiEV w Polsce

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: