-
Drugie życie części samochodowych
... , emisję gazów, wytwarzanie odpadów w czasie produkcji, eksploatacji, a także po zakończeniu ich użytkowania. Problem ten został już dawno zauważony przez prawodawstwo Unii Europejskiej, które przełożyło się również na krajowe ustawodawstwo, regulujące kwestię tego, co z samochodem powinno stać się po wycofaniu go z użytku. W Polsce ...
-
W 2019 r. brak OC będzie droższy o 300-450 zł
... dane powinny skłonić ustawodawcę do zastanowienia się, czy obecny system karania kierowców za brak obowiązkowych polis jest skuteczny. W niektórych krajach Unii Europejskiej stosuje się bardziej dotkliwe kary (np. konfiskatę samochodu, pozbawienie wolności lub utratę prawa jazdy)” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej ...
-
Dlaczego wciąż kupujemy samochody używane?
... importowanych, to jednak wolumenowo, Polacy zdecydowanie częściej decydują się na kilku- lub kilkunastoletnie auta. Graniczną datą było wejście Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku. W 2003 roku sprowadziliśmy ponad 30 tys. używanych aut osobowych, podczas gdy rok później już ponad 800 tys. Warto ...
-
Niższe ceny paliw? Tak, ale za granicą
... poniżej 5 zł /litr. Przy granicy z Polską jeszcze taniej W związku ze świętami Komisja Europejska nie opublikowała jeszcze cotygodniowych odczytów cen paliw w Unii Europejskiej, dlatego tym razem posługujemy się danymi „FuelFlash”. Serwis aktualizuje ceny praktycznie na żywo, a dodatkowo ma ponad milion pobrań. Pokazuje on ...
-
Jak przebieg samochodu wpływa na cenę OC?
... 17-letnimi autami, których statystyczny przebieg wynosi już ponad 220 tys. km. Przekręcanie liczników będzie karane Cofnięte liczniki to problem w całej Unii Europejskiej. Z informacji AAA Auto wynika, że Unia traci na tym procederze od 5,6 do 9,6 miliarda euro rocznie. W Polsce 15 marca br. sejm ...
-
Elektryczne hulajnogi. Jak się chronić przed wypadkiem?
... stanie. Problem braku regulacji Ryzyko związane z użytkowaniem UTO wynika też z braku przepisów regulujących ich obecność w przestrzeni miejskiej, zarówno na poziomie Unii Europejskiej, jak i Polski. Obecnie możemy zostawić hulajnogę nawet na środku chodnika. Co stwarza zagrożenie dla innych użytkowników, zwłaszcza osób niewidomych. Aby ...
-
Czy czasowe wycofanie pojazdu z ruchu to wzrost OC?
... dyskusji na temat zapowiadanych zmian. Zwolennicy sporego złagodzenia przepisów dotyczących wycofania aut z ruchu wskazują czasami, że na terenie innych krajów Unii Europejskiej analogiczne regulacje są bardziej liberalne. W praktyce sytuacja okazuje się jednak bardziej skomplikowana. Informacje dotyczące 2017 roku wskazują, że wówczas właściciele ...
-
Czy wiodący ubezpieczyciele właśnie tracą rynek OC?
... porównaniu z resztą państw należących do Unii Europejskiej, nasz rynek charakteryzuje się stosunkowo niewielką liczbą ubezpieczycieli specjalizujących się w polisach komunikacyjnych. Osoby zorientowane w tym temacie właściwie przyzwyczaiły się już, ...
-
Pijany kierowca: statystyki znowu w górę
... aniżeli rok wcześniej. Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu to jedna z głównych przyczyn śmiertelnych wypadków drogowych, do których dochodzi na terenie Unii Europejskiej. W naszym kraju z winy pijanego kierowcy ginie statystycznie jedna osoba dziennie, a dziewięć doznaje obrażeń. Wakacje 2019 z większą liczbą nietrzeźwych kierowców Wprawdzie ...
-
Czarne skrzynki w samochodach. Większe bezpieczeństwo, wyższe ceny?
... ? 25 tys. zabitych i 135 tys. ciężko rannych. Tak prezentuje się tragiczny bilans wypadków drogowych, do których rokrocznie dochodzi na drogach Unii Europejskiej. Ich koszt szacowany jest na 100 mld euro. Statystyki i koszty już od lat wyglądają podobnie, z tego też względu Parlament Europejski ...
-
Autostrady w Polsce od morza do Tatr?
... jeszcze ćwierć wieku temu nasz kraj oferował zaledwie 100 km dróg o standardzie autostrady. Sytuacja uległa zmianie w momencie naszego przystąpienia do Unii Europejskiej. Dzięki unijnym środkom budowa dróg nabrała niespotykanego dotychczas tempa. To niewątpliwie dobra wiadomość, tym bardziej, że drogi szybkiego ruchu są ...
-
Ile za ile? Ile kosztuje budowa dróg?
... czynionych podczas budowy dróg w Polsce, warto mieć świadomość, że parametry jezdne polskich autostrad są jednymi z najwyższych na terenie całej Unii Europejskiej. Realizacji inwestycji w tym zakresie towarzyszą najwyższe standardy techniczne i środowiskowe. Z kalkulacji przeprowadzonych przez Multiconsult Polska na bazie analizy kosztowej odcinka ...
-
E-commerce nie dla części samochodowych?
... płacenia cła czy podatku VAT, co oznacza, że nie ma mowy o uczciwej i zdrowej konkurencji. Problemy związane z działalnością portali internetowych spoza Unii Europejskiej są znane i opisało je między innymi Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii w tegorocznym raporcie na temat elektronicznych platform handlowych. O ile jednak na przykład ...
-
Czy warto skusić się na wyprzedaż rocznika 2019?
... czasie ponadprzeciętnego zainteresowania klientów egzemplarzami z bieżącego rocznika. Powodem jest zmiana norm emisji spalin. Od 1 stycznia 2020 r. samochody sprzedawane na terenie Unii Europejskiej będą musiały spełniać limit średniej maksymalnej emisji na poziomie 95 g CO2/km. Przełoży się to na ceny samochodów Producenci szacują, że ...
-
Lit, kobalt i miedź. Od tego zależy elektromobilność w Polsce?
... ), co oznacza wzrost o 85% r/r. Niestety, ich łączny udział w rejestracji wszystkich nowych samochodów osobowych w Polsce wynosi zaledwie 0,44%. Dla porównania, w Unii Europejskiej ten wskaźnik znajduje się na poziomie 2,84%, czyli jest ponad sześciokrotnie wyższy. Miedź rozpędzi elektromobilność? Miedź jest trwałym i bardzo wydajnym ...
-
Na nowy samochód czekamy średnio 3 miesiące. Na Mustanga nawet rok
... wynosi obecnie 3 miesiące, co jest wynikiem całkiem dobrym biorąc pod uwagę spodziewane podwyżki cen nowych aut w przyszłym roku. Przepisy antysmogowe Unii Europejskiej, które wejdą w życie w styczniu, zaowocują wedle szacunków Carsmile podwyżką cen nowych aut w 2020 roku nawet o 20% (producenci będą musieli płacić ...
-
Auta elektryczne w oczekiwaniu na dopłaty
... lub równej 22 kW. - Auta elektryczne wciąż stanowią niewielki ułamek parku samochodowego w Polsce. Liczby są znacznie niższe niż w większości państw Unii Europejskiej. Potencjalni nabywcy wstrzymują się z zakupem, oczekując na uruchomienie systemu wsparcia z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności 2019/2020, 28 ...
-
Ruszają dopłaty do aut elektrycznych. Ile i na co dostaniemy pieniędzy?
... dłużej niż do wyczerpania środków alokacji. - W przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, wsparcie będzie niższe niż w większości państw członkowskich Unii Europejskiej, które objęły elektromobilność systemem subsydiów. Przykładowo, wysokość dopłat w Niemczech wzrośnie do 9 tys. euro, zaś bonus ekologiczny we Francji od ...
-
Pakiet mobilności już obowiązuje. Co powinien wiedzieć kierowca i przewoźnik?
... dziś, czyli 20 sierpnia 2020 roku w życie wchodzą pierwsze regulacje zawarte w Pakiecie Mobilności. 31 lipca dyrektywa została wpisana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Tym samym jest to oficjalny koniec procesu legislacyjnego, zmieniającego oblicze transportu, który formował się już od 3 lat. Nowe przepisy ukazały ...
-
Czy flota firmowa napędzi elektromobilność? Firmy na razie eksperymentują
... .: W jakim tempie rosnąć będzie flota samochodów służbowych? Do czego może się przyczynić elektryfikacja floty firmowej? Ile samochodów elektrycznych zarejestrowanych jest w Unii Europejskiej? Jak informują EY i Eurelectric, aż 6 na 10 samochodów kupowanych w Europie trafia do floty firmowej. W 2019 roku aż 96% samochodów służbowych ...
-
Rent a car: wynajem samochodu sposobem na wakacje?
... limit kilometrów. Wyjeżdżając poza granice państwa, należy również posiadać oryginał dowodu rejestracyjnego, a jeśli usługobiorca chce wyjechać poza granice Unii Europejskiej, musi pamiętać o zielonej karcie do ubezpieczenia – czyli urzędowym potwierdzeniu polisy OC, oraz o wykupieniu dodatkowego ubezpieczenia. Wypełnienie powyższych formalności ...
-
Spada sprzedaż samochodów osobowych. Winny nie jest brak popytu
... 38,4 tys. klasycznych hybryd (+103% r/r), 45,3 tys. tzw. miękkich hybryd (+215% r/r), 9,4 tys. aut z napędem elektrycznym (+152% r/r). Wakacje w Unii Europejskiej Na europejskim rynku samochodów osobowych został przerwany wzrostowy trend. W lipcu br. sprzedaż odnotowała znaczący spadek na poziomie -23% r/r. Sierpień ...
-
Bezpieczeństwo ruchu drogowego: w Polsce źle na tle Europy
... w 2020 r. zmniejszyła się o 15%. Okazuje się, że nie był to wynik szczególnie imponujący w skali całego kontynentu. Średnia zmiana dla całej Unii Europejskiej wyniosła bowiem (-17%) i przełożyła się na 4000 mniej drogowych śmierci. „Trzeba jednak zwrócić uwagę, że w kilku porównywanych krajach Starego Kontynentu ...
-
Ceny OC zależne od pojemności silnika są reliktem przeszłości?
... . Producenci samochodów osobowych od kilkunastu lat forsują modę na mniejsze jednostki napędowe. Jedną z głównych przyczyn “kurczenia się” silników jest postawa Unii Europejskiej i jej wyśrubowane normy spalin. Aby je spełniać, nowe generacje samochodów muszą mieć bardziej ekologiczne silniki, coraz częściej wyposażone w filtry cząstek ...
-
Samochody elektryczne: 14-krotny wzrost w 3 lata
... że, niezależnie od danego scenariusza, sprzedaż samochodów elektrycznych w ciągu obecnej dekady z roku na rok będzie wzrastać, co gwarantuje polityka Unii Europejskiej jak i stymulowane przez nią inwestycje koncernów motoryzacyjnych. W scenariuszu realistycznym, zakładającym kontynuację subsydiów w postaci dotacji z NFOŚiGW z programu „Mój Elektryk ...
-
Korki na drogach? Polska na czele
... o ok. 22 minuty. Taki sam wynik uzyskały Ateny, które wraz z Warszawą zajęły drugą lokatę na liście najbardziej zatłoczonych stolic państw Unii Europejskiej. Niechlubne pierwsze miejsce przypadło stolicy Rumunii (Bukareszt 50%), a ostatnie stolicy Finlandii. W Helsinkach przejazd samochodem w godzinach szczytu przedłużał się w 2021 roku ...
-
Wynajem długoterminowy i Rent a Car w I kw. 2022 r. Jest odbicie?
... , ale niewystarczającą podaż. W pierwszym kwartale z polskich salonów wyjechało łącznie 102 tys. samochodów, o 13,4% mniej niż w zeszłym roku. Średnia dla całej Unii Europejskiej w tym zakresie jest bardzo podobna – spadek sprzedaży wyniósł 12,3% r/r. Co ciekawe, znacząco zmniejszyła się również liczba używanych aut importowanych ...
-
Wynajem długoterminowy i Rent a Car w I poł. 2022 r. Padł kolejny rekord
... indywidualnych i firmowych łącznie, spadła w pierwszym półroczu 2022 roku w Polsce o 12,3% w porównaniu z analogicznym czasem w 2021 r. Jak się okazuje, średnia dla całej Unii Europejskiej w tym zakresie jest jeszcze gorsza – na całym rynku unijnym sprzedaż nowych aut była niższa o 14% r/r. Relatywnie duży (14,6% r/r ...
-
Branża motoryzacyjna walczy o pracowników z Ukrainy?
... od kilku lat pracują nad liberalizacją przepisów o zatrudnieniu obcokrajowców. W ten sposób chcą częściowo otworzyć swój rynek pracy na specjalistów spoza Unii Europejskiej, w tym między innymi z Ukrainy. O ile dla większości Ukraińców szukających schronienia przed wojną, a potem pracy, krajem pierwszego wyboru z uwagi na bliskość ...
-
Branża TSL: czy polscy przewoźnicy mówią już o kryzysie?
... Prawna. Problem z zatrudnieniem Jak wskazuje Paweł Łazarewicz, prawnik z TC Kancelaria Prawna, problematyczne jest także pozyskiwanie kierowców spoza terenu Unii Europejskiej. Mowa tu o skomplikowanych i wieloetapowych procesach potwierdzających między innymi kompetencje zawodowe tych specjalistów. Kłopotliwe są również wysokie koszty uzyskania ...
-
Sprzedaż samochodów elektrycznych wzrośnie w 2023 roku
... regulacyjnego i determinacji po stronie producentów aut, osiągnięcie miliona sprzedanych pojazdów zeroemisyjnych będzie trwało bardzo długo. Przypomnijmy, że od 2035 roku w Unii Europejskiej ma obowiązywać zakaz rejestracji aut z tradycyjnym napędem. Katarzyna Siwek,
-
Wynajem długoterminowy i Rent a Car w IV kw. 2022 r.
... ograniczona dostępność nowych aut spowodowana przerwanymi łańcuchami dostaw, ale obniżony w wyniku wysokich cen, inflacji i rosnących stóp procentowych popyt. Na tle Unii Europejskiej Polska wypada nieco gorzej, gdyż na terenie całej UE sprzedaż nowych aut osobowych była w 2022 r. niższa o 4,6% r/r. Firmy kupiły o 9,9% mniej ...
-
Co dziesiąty nabywca nowego auta szuka elektryka
... regulacyjnego i determinacji po stronie producentów aut, osiągnięcie miliona sprzedanych pojazdów zeroemisyjnych będzie trwało bardzo długo. Przypomnijmy, że od 2035 roku w Unii Europejskiej ma obowiązywać zakaz rejestracji aut z tradycyjnym napędem. Katarzyna Siwek,
-
Elektromobilność: samochody elektryczne w oczekiwaniu na 10-krotny wzrost
... latach 2014-2022 udział samochodów całkowicie w sprzedaży nowych pojazdów osobowych w Polsce wzrósł z 0,02% do 2,7%. To jednak nadal zdecydowanie mniej niż średnia w Unii Europejskiej, która wg ACEA pod koniec 2022 r. wyniosła 12,1%. W jakich miastach jeździ najwięcej samochodów elektrycznych? Elektromobilność w Polsce nadal koncentruje się przede ...
-
Samochód elektryczny poza zasięgiem finansowym Polaków?
Zgodnie z założeniami Unii Europejskiej, od 2035 r. będzie obowiązywał nas zakaz rejestracji nowych samochodów z silnikiem spalinowym. Temat ten budzi niemałe kontrowersje i jest bardzo szeroko dyskutowany. I ...