eGospodarka.pl

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Ceny OC zależne od pojemności silnika są reliktem przeszłości?

Ceny OC zależne od pojemności silnika są reliktem przeszłości?

2021-12-02 00:15

Ceny OC zależne od pojemności silnika są reliktem przeszłości?

Pojemność silnika reliktem przeszłości przy wyliczaniu składki OC? © pixabay.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Wysokość składki OC jest uzależniona od pojemności silnika. Właściciele aut z dużym silnikiem mogą płacić nawet o kilkanaście procent więcej niż posiadacze samochodów z mniejszym silnikiem z turbo o tej samej mocy. Zdaniem ekspertów z rankomat.pl, w dobie downsizingu i turbin, sugerowanie się pojemnością silnika, zamiast jego mocą, jest mocno dyskusyjne.

Przeczytaj także: Ceny OC w październiku 2021 roku nieco się uspokoiły

Producenci samochodów osobowych od kilkunastu lat forsują modę na mniejsze jednostki napędowe. Jedną z głównych przyczyn “kurczenia się” silników jest postawa Unii Europejskiej i jej wyśrubowane normy spalin. Aby je spełniać, nowe generacje samochodów muszą mieć bardziej ekologiczne silniki, coraz częściej wyposażone w filtry cząstek stałych.
Nie tylko długowieczność silników jest dyskusyjna, ale też podejście ubezpieczycieli do pojazdów z turbodoładowanymi i większymi motorami o tej samej lub bardzo zbliżonej mocy. Na chwilę obecną tylko nieliczni biorą pod uwagę moc silnika. Zdecydowana większość wciąż niestety sugeruje się jego pojemnością, Z reguły, im większa pojemność, tym droższą ofertę OC otrzymuje właściciel samochodu - mówi Marcin Szermański, ekspert rankomat.pl.

Downsizing w modzie


Eksperci rankomat.pl sprawdzili na przykładzie 10 modeli, jak zmienia się cena OC samochodu w zależności od pojemności silnika. Pod uwagę wzięto ten sam model z identycznego rocznika w dwóch różnych konfiguracjach: z mniejszym silnikiem i z większą (często wolnossącą) jednostką. W efekcie porównano pojazdy o tej samej lub podobnej mocy. Składkę liczono dla tego samego hipotetycznego żonatego kierowcy z jednym dzieckiem w wieku 10 lat, zamieszkałego w Łodzi (rocznik urodzenia 1986), posiadającego prawo jazdy kat. B od 2006 r. Jego samochód ma przebieg 200 tys. km, a średni roczny wynosi do 12,5 tysięcy. Nigdy nie miał szkody, a samochody ubezpiecza od 10 lat i parkuje je na ulicy.

fot. mat. prasowe

Pojemność silnika a cena OC

Różnice między silnikami o tej samej lub podobnej mocy w badanych samochodach wynoszą od 4,3 do 15,0%.


Do wyliczenia składki OC wystarczy sama moc silnika


Różnice między silnikami o tej samej lub podobnej mocy w badanych samochodach wynoszą od 4,3 do 15,0%. Nie jest to zależność liniowa - na rozbieżności te mogą mieć wpływ także marka i rocznik pojazdu. Jeszcze w latach 90. ubiegłego wieku nikogo nie dziwiły jednostki V6 o pojemności ponad 2, a nawet 3 litrów w klasie średniej. Dziś dominują mniejsze motory R4 nierzadko o porównywalnych osiągach, a w segmencie B coraz częściej do sprzedaży trafiają silniki z trzema cylindrami o niewielkiej pojemności, ale o stosunkowo wysokiej mocy, jak np. w nowej generacji VW Polo:
  • VW Polo IV 2003 1.9 TDI 100 KM - OC od 508 zł
  • VW Polo VI 2018 1.0 TSI 95 KM - OC od 400 zł

Składki OC starszych modeli z dużymi silnikami mogą nie należeć do najniższych, ale w ich przypadku spory udział w cenie ma też ich zaawansowany wiek. U podobnych modeli z podobnych roczników nie tylko moc, ale też pojemność silnika - mająca coraz rzadziej bezpośrednie przełożenie na ową moc - ma niestety znaczenie na wysokość ubezpieczenia.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: