eGospodarka.pl

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Kupno samochodu. Jak to robią Polacy?

Kupno samochodu. Jak to robią Polacy?

2017-03-02 12:58

Kupno samochodu. Jak to robią Polacy?

Kupno samochodu © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Wprawdzie z polskich salonów wyjeżdża coraz więcej samochodów, to jednak Polacy ciągle wybierają przeważnie auta używane. Jak wygląda kupno samochodu w przypadku statystycznego Kowalskiego? Z analizy serwisu OTOMOTO wynika, że w poszukiwaniu czterech kółek najczęściej zaglądamy na internetowe serwisy ogłoszeniowe, a do kontaktu ze sprzedawcą w głównej mierze zachęca nas cena i niski przebieg pojazdu.
Przed nami rezultaty najświeższej fali ogólnopolskiego badania TNS OTOMOTO „Kupuj z głową”. Wnioski z niego mogą napawać optymizmem. Okazuje się bowiem, że kupno samochodu używanego to decyzja, której towarzyszy coraz większa świadomość.

Pierwsza edycja badania z 2013 roku pokazała, że dla Polaków rozważających kupno samochodu liczy się przede wszystkim atrakcyjna cena oraz niewielki przebieg. W tym roku natomiast kluczowym czynnikiem pozostaje cena, ale widać również, że zwracamy coraz większą uwagę na wyczerpujący opis auta, zdjęcia oraz bezwypadkowość. Coraz bardzie istotna jest także informacja odnośnie numeru VIN.

Jeśli kupno samochodu, to przeszukiwanie sieci. Internetowe portale z ogłoszeniami to ciągle podstawowe miejsce poszukiwań. Obecnie korzysta z nich już niema 9 na 10 kupujących. Dużą popularnością (61%) cieszą się również aplikacje mobilne. Ich zaletą jest łatwa dostępność, szybkość oraz komfort korzystania.

fot. mat. prasowe

Jakie elementy w ogłoszeniu zachęcają do kontaktu ze sprzedawcą?

Cena pojazdu i niski przebieg to główne czynniki determinujące zainteresowanie ofertą.


Co zmieniło się wśród konsumentów poszukujących auta używanego?


Konsumenci coraz dokładniej weryfikują oferty i sprzedawane pojazdy poprzez sprawdzenie auta na policji. Już 16% kupujących auta używane deklaruje, że weryfikowało kupowany samochód w ten sposób, to o 6 punktów procentowych więcej niż w roku 2015 roku. Kupujący nie zaniedbują również kontroli książki serwisowej (wzrost o 8 punktów procentowych w porównaniu do 2015 roku) i numeru VIN (wzrost aż o 20 punktów procentowych w porównaniu do 2015). Aktualnie już niemal co trzeci kupujący weryfikuje VIN pojazdu.

fot. mat. prasowe

Na jakie elementy ogłoszenia zwracają uwagę kupujący?

Ogłoszenie, które się wyróżnia, powinno szczegółowo opisywać pojazd


Liczą się indywidualne cechy auta


Dla Polaków ważny jest dokładny opis auta, który będzie zawierał dużo informacji o jego stanie technicznym. Uwagę potencjalnych klientów przyciąga duża liczba zdjęć oraz szczegółowy opis – już połowa kupujących deklaruje, że jest to dla nich ważna cecha ogłoszenia porównaniu do 2013 roku to aż o 15 punktów procentowych więcej.

Numer VIN podany w ogłoszeniu


Coraz więcej osób sprawdza VIN pojazdu podany w ogłoszeniu – świadczy to o coraz lepszym stopniu świadomości konsumentów. W 2016 roku prawie jedna trzecia kupujących (29%) sprawdziła VIN, to ponad trzy razy więcej niż w 2013.

fot. mat. prasowe

Jak Polacy szukają auta?

W poszukiwaniu auta najczęściej zaglądamy na serwisy ogłoszeniowe.


Liczy się oryginalność przebiegu


Wiara w oryginalność przebiegu była warunkiem dokonania zakupu pojazdu w przypadku nieco ponad 1/3 kupujących. Na informację w ogłoszeniu o niskim przebiegu auta zwracało uwagę o 6 punktów procentowych mniej poszukujących niż w roku 2015.

Dokładna weryfikacja pojazdu


Przed podjęciem ostatecznej decyzji o zakupie nabywcy częściej dokonują dokładnej weryfikacji pojazdu. Sprawdzenie książki serwisowej auta deklaruje niemal 1/2 ogółu kupujących.

Gotówka, gotówka


Kupno samochodu od osób prywatnych, rodziny i znajomych finansowane było najczęściej gotówką (aż 82% transakcji). Auta finansowane częściowo lub całkowicie z kredytu, kupowane były na ogół od sprzedawców profesjonalnych lub były sprowadzane. Wpłata zaliczki zdarza się w przypadku co czwartego zakupu.

Czego oczekują Polacy?


Opis stanu utrzymania auta jest istotnym dla kupujących wskaźnikiem eksploatacji auta - podanie informacji o stanie utrzymania może znacznie zwiększyć skuteczność oferty. Warto by sprzedawca w ogłoszeniu zaoferował możliwość weryfikacji książki serwisowej.

Jak powstał raport?
Od 2013 roku TNS Polska przygotowuje dla OTOMOTO raport w oparciu o zachowania konsumentów na rynku aut używanych (osoby, które w ciągu dwóch poprzednich lat kupiły samochód używany i były odpowiedzialne lub współodpowiedzialne za podejmowanie decyzji o wyborze samochodu i miejsca zakupu). Najnowsze badanie zostało zrealizowane we wrześniu 2016.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: