eGospodarka.pl

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Sprzedaż nowych samochodów 2017

Sprzedaż nowych samochodów 2017

2018-01-24 00:44

Sprzedaż nowych samochodów 2017

Salon samochodowy © djile - Fotolia.com

Dane udostępnione przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA pokazują, że miniony rok okazał się dla europejskich salonów samochodowych kolejnym okresem wzmożonej pracy - wzrost sprzedaży w UE sięgnął 3,4%. Jeszcze lepiej było w Polsce, gdzie sprzedaż względem 2016 roku podskoczyła o niemal 17%. Tym samym udało się przekroczyć wyznaczoną jeszcze w 2000 roku granicę 479 tys. sprzedanych sztuk. Eksperci zakładają, że 2018 rok przyniesie kolejne wzrosty, za które w znacznej mierze odpowiadać będzie segment premium oraz auta ekologiczne.

Piąty rok wzrostu w Polsce


Sprzedaż nowych samochodów nie od dziś prezentuje się okazale. Miniony grudzień potwierdził tylko, że jest co najmniej dobrze - był już 33. miesiącem z rzędu, w którym Polacy kupili więcej osobówek. Na przestrzeni wszystkich 12 miesięcy rejestracji doczekały się aż 486 352 nowe samochodu, co oznacza, przewidywany zresztą przez Exact Systems, wzrost na poziomie 17% rdr.
- Polska zanotowała wzrost rejestracji już piąty rok z rzędu przekraczając kolejny próg, wyznaczony w 2000 roku – 479 tys. sprzedanych aut. Na pobicie rekordu naszego kraju z 1999 roku – 640 tys. sztuk – musimy jednak poczekać trochę dłużej – mówi Jacek Opala, członek zarządu Exact Systems.

Jeśli rzucić okiem na strukturę nabywców, to obędzie się bez zaskoczeń - nadal przeszło 2/3 kupujących to klienci instytucjonalni, a tylko 1 na 3 nabywców jest osobą prywatną. Wśród firm największą popularnością cieszyła się Skoda, a za nią uplasowały się Volkswagen oraz Toyota. Klienci indywidualni najczęściej stawiali na Toyotę, Skodę i Opla.

Czwarty rok wzrostu w Unii Europejskiej


Wzrosty utrzymują się nie tylko w Polsce, ale w prawie całej Europie. W 2017 roku Europejczycy kupili ponad 15 mln nowych osobówek (+3,4% r/r). Ożywienie w europejskich salonach trwa już czwarty rok z rzędu. Najchętniej kupowanymi autami były marki z Grupy Volkswagen, która zanotowała delikatny wzrost (+2,3%). Sam Volkswagen zanotował minimalny spadek (-0,3%).
- Po wybuchu afery spalinowej wielu wróżyło kryzys niemieckiego producenta „samochodów dla ludu”. Jednak tak się nie stało. Za sprawą rosnącego popytu na całym świecie jak i rozbudowanej oferty modelowej, w 2017 roku Volkswagen wyprodukował ponad sześć milionów samochodów ustanawiając swój nowy rekord. W kolejnych latach producent powinien umacniać się na pozycji lidera, głównie dlatego, że przyspieszył wdrażanie projektów aut elektrycznych – mówi Jacek Opala.

W minionym roku na zielono możemy zaznaczyć większość najważniejszych rynków europejskich, takich jak: Niemcy (3,44 mln, +2,7%), Francja (2,1 mln, +4,7%), Włochy (2 mln, +8%) i Hiszpania (1,23 mln, +7,7%). Tylko Wielka Brytania zanotowała spadek (2,5 mln, -5,7%).

fot. djile - Fotolia.com

Salon samochodowy

W 2017 roku Europejczycy kupili ponad 15 mln nowych osobówek.


W 2018 roku 500+


- Patrząc na tegoroczny rynek samochodów osobowych w Polsce, spodziewamy się coraz szybszego wzrostu sprzedaży pojazdów z napędem hybrydowym oraz elektrycznym przy jednoczesnym zmniejszającym się udziale diesli. Na wysokie wolumeny aut ekologicznych będziemy musieli jednak jeszcze trochę poczekać – przynajmniej do pełnego wdrożenia rządowego Planu Rozwoju Elektromobilności. Bez udogodnień dla właścicieli, zarówno finansowych jak i infrastrukturalnych, ciężko bowiem o „rozbujanie” tego segmentu – mówi Paweł Gos z Exact Systems.

Z szacunków Exact Systems wynika, że roczna sprzedaż nowych samochodów osobowych przekroczy w 2018 roku 500 tys. sztuk. Dynamika rzędu 10-15% r/r powinna dać wynik na poziomie 530-550 tys. sprzedanych aut.
- Podsumowując rynek motoryzacyjny w ubiegłym roku posłużę się listą plusów i minusów, gdyż trudno jednoznacznie go ocenić. W kolumnie z plusem znajdzie się z pewnością dwucyfrowa, niemal identyczna jak w 2016 roku, dynamika sprzedaży. W jej uzyskaniu pomógł rosnący popyt konsumpcyjny, wzmacniany od kilku miesięcy programem rządowym 500+ jak i bardzo dobra sytuacja na rynku pracy. Warto też zwrócić uwagę na ponadrynkową dynamikę rejestracji marek premium oraz aut ekologicznych. Do kolumny minusowej muszę zaliczyć wciąż niski wolumen rejestracji nowych aut. Sprzedajemy ponad dwa razy mniej nowych osobówek niż na przykład w Hiszpanii, której potencjał ludnościowy jest zbliżony do naszego kraju. A aut używanych sprowadzamy dwa razy więcej. Ponadto, nie zadowala bardzo mała liczba sprzedanych aut hybrydowych, elektrycznych i hybrydowych plug-in, których udział w rynku wynosi zaledwie kilka procent. Dla porównania, Norwegia została pierwszym i na razie jedynym krajem, w którym eko samochody w 2017 roku stanowiły ponad 50% sprzedaży. Jak widać, przed nami jeszcze wiele pracy w tym obszarze – mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Kto zapłacił 252 zł za OC?

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: