eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjne › Kupno samochodu używanego: jak sprawdzić podwozie?

Kupno samochodu używanego: jak sprawdzić podwozie?

2020-02-13 09:22

Kupno samochodu używanego: jak sprawdzić podwozie?

Warsztat samochodowy © Turi - Fotolia.com

Kupno samochodu używanego w wielu przypadkach pozostaje loterią. Dzieje się tak chociażby ze względu na to, że pokaźnej ilości wad przeciętny kupujący nie jest w stanie dostrzec gołym i niewprawnym okiem. Doświadczenie pokazuje, że nabywcy często skupiają się przede wszystkim na ocenie nadwozia. Tymczasem podwozie samochodu może kryć wiele niemiłych niespodzianek. Jak sprawdzić co się w nim kryje? Na jakie elementy zwracać uwagę? Oto kilka praktycznych wskazówek od ekspertów Autotesto.

Przeczytaj także: Czy duży przebieg samochodu zawsze oznacza kłopoty?

Jak sprawdzić, co kryje podwozie samochodu?


Zabierając się za sprawdzenie podwozia samochodu, należy zweryfikować cały szereg elementów. Są to:
  • Układ zawieszenia – To niezwykle ważny element, który wpływa między innymi na bezpieczeństwo i komfort jazdy, ale także na reakcję na ruchy kierownicą oraz trwałość innych podzespołów. Kupując samochód używany z wadliwym zawieszeniem, musimy spodziewać się, że okres jego użytkowania może się znacznie skrócić. Stan układu zawieszenia można sprawdzić organoleptycznie bądź też w oparciu o odczucia z jazdy próbnej, ale pełna ocena jego stanu technicznego wymaga użycia metod przyrządowych.
  • Układ hamulcowy – W tym przypadku trzeba wykonać diagnozowanie mechanizmów uruchamiających hamulce oraz sprawdzenie skuteczności działania układu hamulcowego przez pomiar sił hamowania.
  • Układ kierowniczy – Jest jednym z najbardziej awaryjnych elementów. Wpływ na to ma nierówność nawierzchni, zmiana naprężeń a w szczególności zaniechania ze strony kierowców i przykładanie małej wagi do okresowego przeglądu. Podczas badania ważne jest sprawdzenie kompletności układu kierowniczego, właściwego stanu, brak uszkodzeń mechanicznych w tym pęknięć, zagięć, wycieków (z przekładni kierowniczej).
  • Układ wydechowy – Zepsuty układ wydechowy może być przyczyną złej pracy silnika, a nawet doprowadzić do jego awarii.
  • Weryfikacja elementów konstrukcyjnych – Szpachlowany błotnik czy pokrywa silnika do defekt kosmetyczny, problem się zaczyna gdy pojazd ma krzywe podłużnice, nie da się tego dobrze sprawdzić bez wchodzenia pod samochód.
  • Weryfikacja ognisk korozji i określenia stopnia ich zaawansowania- Często zdarza się, że użytkownicy skupiają się na walce z korozją tylko tam, gdzie ją widać od góry, niestety to za mało, jeśli zaczną nam korodować elementy wyżej wymienionych układów i podzespołów. Niezbędne w tym przypadku są oględziny podwozia.

Sprawdzenie podwozia przed zakupem - czego się dowiemy?


-Dokładna weryfikacja wyżej opisanych układów odpowie nam na pytanie, w jakiej kondycji jest nasz samochód i jego najważniejsze układy - odpowiada Sebastian Dudek z Autotesto.pl. - Wczesne zdiagnozowanie usterki zaoszczędzi nam sporo kłopotu i pieniędzy, gdyż w wielu przypadkach defekt jednego podzespołu wpływa na poprawne działanie i trwałość innych układów - dodaje ekspert z Autotesto.pl.

Kupno auta a sprawdzenie samochodu na podnośniku


Osoby planujące zakup używanego samochodu powinny zdecydować się na sprawdzenie podwozia pojazdu. Często bywa tak, że doskonale wyglądający zewnątrz samochód prawdziwy koszmar ukrywa pod spodem.

Zachodni sąsiedzi pozbywają się samochodów na preferencyjnych warunkach gdy te już wymagają znacznych nakładów finansowych lub nie mają pewności, że auto przejdzie kolejny przegląd. Naprawy aut na zachodzie są o wiele droższe niż w naszym kraju. Jest to nie lada gratka dla handlarzy samochodów, którzy w takich transakcjach liczą na duże marże.

Również zakup pojazdu od użytkownika w Polsce jest obarczony ryzykiem, badania okresowe nie są tak restrykcyjne, jak na zachodzie, a polski kierowca wybiera się na serwis dopiero wtedy, gdy samochód już się zepsuje, lub wybiera opcję sprzedaży samochodu.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • steeve / 2020-02-20 21:00:17

    Kupiłem używanego rextona na ramie, ale wcześniej podjechałem na najbliższą stacje kontroli żeby sprawdzić zawieszenie itp. Okazało sie że wszystko ok i teraz sobie śmigam bezproblemowo odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: