2019-10-04 13:30
Busy © ellisia - Fotolia.com
Przeczytaj także: Europosłowie przegłosowali tachografy w busach
Do niedawna samochody poniżej 3,5 DMC zawdzięczały swoją przewagę nad transportem ciężkim brakowi praktycznych możliwości kontroli norm i regulacji prawnych związanych z czasem pracy. W związku z tym kierowcy potrafili pracować po kilka tygodni bez wykonywania systematycznych przerw oraz bez unormowanych godzin jazdy. Z pewnością pozwalało to zrealizować większą ilość przejazdów, jednak negatywnie wpływało na kondycję pracy kierowców i bezpieczeństwo na drodze. Teraz to się może zmienić – mówi Kamil Wolański, ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców (OCRK).
fot. ellisia - Fotolia.com
Busy
Ponad 73 proc. wpisanych do rejestru samochodów służących do przewożenia towarów to busy.
Nowe prawo nazywane pakietem mobilności, nad którym nadal pracują europosłowie, zobowiąże przewoźników z taborem busów do wprowadzenia inteligentnych tachografów cyfrowych, które pozwolą monitorować czas i przebieg pracy kierowców. Busy już powyżej 2,4 t zaczną spełniać wszystkie wymogi, które do tej pory dotyczyły tylko ciężarówek. W związku z tym prowadzący pojazd zobowiązani będą do odbywania obligatoryjnych przerw, rejestrowania i rozliczania czasu pracy, tak jak dzieje się to w przypadku tirów. Na pozór problematyczna kwestia jest zdecydowanie dobrym krokiem w kierunku poprawy warunków zatrudnienia kierujących busami oraz poprawy bezpieczeństwa na drodze – podkreśla Wolański z OCRK.
Zamontowanie nowych urządzeń w samochodach jest też ważną zmianą zmierzającą do automatyzacji i cyfryzacji branży transportu lekkiego. Wciąż rosnąca konkurencja i nowe trendy na rynku mogą doprowadzić do tego, że przewoźnik nie nadąży za ewoluującym rynkiem i tym samym straci swój udział w łańcuchu dostaw. Aby radzić sobie z przyszłymi zmianami w branży, transport lekki musi wprowadzać innowacyjne rozwiązania z wykorzystaniem nowych technologii – dodaje ekspert OCRK
Samochody elektryczne pozwalają też na znaczne zmniejszenie kosztów paliwa oraz kosztów eksploatacji. Dzięki temu przewoźnicy staną się jeszcze bardziej konkurencyjni na rynku. Atrakcyjność elektrycznych busów napędzają też dotacje oraz rozwój sieci stacji ładowania. W najbliższym czasie możemy spodziewać się intensywnego rozwoju kolejnych technologii w transporcie i logistyce, takich jak autonomiczne samochody, przewozy zbiorowe z dynamicznym planowaniem rozkładu i tras, car sharing. Bez wątpienia można stwierdzić, że elektromobilność staje się przyszłością nowoczesnego systemu transportu drogowego, w tym lekkiego, czyli z wykorzystaniem busów - komentuje Jerzy Orłowski, organizator Strefy Elektromobilności, Targi Elektrotechnika.
oprac. : eGospodarka.pl
Utrata prawa jazdy nawet na 9 miesięcy - sprawdź kary dla kierowców i przewoźników
Licencja wspólnotowa dla busów. Co należy wiedzieć?
Kto rządzi w branży transportowej?
Przybywa kłopotów w polskiej branży TSL
Kierowcy busów z tachografem?
Polski transport w 2019 r.
Branża TSL: pod presją wojny i przed widmem autonomizacji
Rynek TSL w 2023 roku. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Od 1 stycznia 2023 roku baza eksploatacyjna wg nowych przepisów
Mam pytanie dotyczące zaliczenia w koszty wydatków na parkingi, opłaty drogowe, dla samochodów ciężarowych w transporcie międzynarodowym ...
Witam, chciałam się dowiedzieć, czy nowe stawki dla kierowców w transporcie drogowym obowiązujące w Niemczech od 01.01.2015 r. (8,5 euro na ...
Grzegorz Faluszczak GFX-Consulting
Wnioski o 500 plus na kolejny okres świadczeniowy od 1 lutego
e-Doręczenia już od 1 lutego
Rosyjscy hakerzy zaatakowali polskie instytucje medyczne
Parki i centra handlowe w trudnych czasach. Podsumowanie 2022
Kredyty dla mikrofirm w XII 2022 na minusie
Phishing zmienił cel. Pod jaką markę podszywają się teraz cyberprzestępcy?
Ważne dane makro przed decyzjami banków centralnych