eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjne › Jak zmniejszyć hałas w samochodzie?

Jak zmniejszyć hałas w samochodzie?

2018-04-17 00:50

Jak zmniejszyć hałas w samochodzie?

Opony © chihana - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Wymiana opon niekoniecznie musi mieć związek z sezonowością. O zupełnie nowych oponach powinniśmy pamiętać, jeśli obecne ogumienie ma zużyty bieżnik, uszkodzenia mechaniczne czy też jest po prostu stare. Warto również pamiętać, że to właśnie opony są w znacznej mierze odpowiedzialne za wygłuszenie samochodu.

Przeczytaj także: Wymiana opon. Co warto wiedzieć?

Generowany przez ogumienie hałas to połączenie efektu tarcia oraz częstotliwości drgania opony i znajdującego się w niej powietrza. Warto przypomnieć, że zewnętrzny hałas toczenia to parametr szczególnego rodzaju, ponieważ decybel (dB) jest jednostką logarytmiczną. W praktyce oznacza to, że hałas nie rośnie liniowo wraz ze wzrostem natężenia podawanego w decybelach. Zmiana widniejącej na etykiecie opony wartości hałasu o 1 decybel oznacza rzeczywisty wzrost hałasu aż o 26%. Poziom hałasu wzrasta dwukrotnie mniej więcej co 3 decybele.

I wprawdzie hałas jest zjawiskiem całkowicie naturalnym i towarzyszącym nam niemal przez cały czas, to jednak istnieją sposoby na wygłuszenie samochodu, a co za tym idzie - poprawienie komfortu jazdy. Dobrą inwestycją są niewątpliwie markowe opony, które mają nowoczesne systemy wygłuszające i poprawiają komfort jazdy, zapewniając jednocześnie najlepsze parametry bezpieczeństwa.
  • Wygłuszenie samochodu – ta sama opona może mieć inną głośność w różnych samochodach. Kierowca jadący słabiej wygłuszonym samochodem doświadczy większego hałasu. Dobrze wygłuszony samochód z oponami o niskim zewnętrznym hałasie toczenia będzie zdecydowanie cichszy.
  • Odpowiednie ciśnienie opony – Hałas, mniejsza przyczepność, dłuższa droga hamowania, szybsze zużycie opon i zwiększone ryzyko ich pęknięcia – to tylko niektóre konsekwencje niewłaściwego ciśnienia w oponach samochodowych. Opony niedopompowane o 0,5 bara są aż o 3 dB głośniejsze i o 4 metry wydłużają drogę hamowania! Należy pamiętać, że nie ma jednej optymalnej wartości ciśnienia dla wszystkich opon, we wszystkich pojazdach. To producent samochodu określa, jakie ciśnienie jest dostosowane do danego modelu auta czy wersji silnika. Dlatego prawidłowych wartości ciśnienia należy szukać w instrukcji obsługi lub na naklejkach na dole środkowego słupka.
  • Jakość opon – znacznie więcej hałasu generuje ogumienie niskiej jakości. Nie jest prawdą, że opony zimowe są głośniejsze niż ogumienie całoroczne czy letnie – markowe ogumienie zimowe ma taką głośność, jak dobre opony letnie.

„Czołowi producenci korzystają z technologii wygłuszania, która polega na umieszczeniu dodatkowych warstw we wnętrzu opony. Zadaniem warstw wygłuszających jest obniżenie poziomu drgań powietrza w ogumieniu. Zachęcamy wszystkich kierowców do czytania etykiet przy wyborze opon – dzięki ich pomocy zdecydowanie łatwiej jest dokonać dobrego wyboru z szerokiej oferty opon na rynku. Nietrudno jest podjąć złą decyzję, a następnie żałować jej przez kilka lat. Wiedza o oponach i ich właściwościach to podstawa świadomego wyboru. Zawsze warto skonsultować się z doradcą w serwisie, ale ważna jest też indywidualna świadomość każdego kierowcy. To koło przenosi moc i siłę auta oraz sprawność hamulców na drogę. Odpowiedni dobór ogumienia to minimalizacja zagrożenia dla wszystkich kierowców i komfort jazdy dla kierującego” – wskazuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

fot. mat. prasowe

Oznaczenia na oponach

T to indeks prędkości, który informuje nas o maksymalnej prędkości z jaką pojazd może się bezpiecznie poruszać, gdy ma zamontowaną daną oponę.


Etykiety – ważne dane dla kierowców


Od 1 listopada 2012 r. opony sprzedawane na terenie krajów należących do Unii Europejskiej muszą być zaopatrzone w odpowiednie etykiety. Odczytanie informacji na etykiecie nie jest trudne, a dane, które się na niej znajdują są niezwykle istotne dla każdego kierowcy. Na każdej fabrycznie nowej oponie znajduje się etykieta, na której są informacje na temat 3 osiągów danej opony:
  • Efektywność paliwowa – określana przez współczynnik oporów toczenia opony. Jest wyrażona za pomocą klas od A do G, gdzie A oznacza najbardziej oszczędną oponę.
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni – informuje o długości drogi hamowania auta na mokrej nawierzchni. Klasa A oznacza, że dany model opon posiada najkrótszą drogę hamowania.
  • Zewnętrzny hałas toczenia – wyrażona w decybelach wartość emitowana przez daną oponę.

fot. mat. prasowe

Etykieta

Od 1 listopada 2012 r. opony sprzedawane na terenie krajów należących do Unii Europejskiej muszą być zaopatrzone w odpowiednie etykiety.


Przeczytaj także: Dobre opony, czyli jakie? Dobre opony, czyli jakie?

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

W czym pomaga BLS?

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: