eGospodarka.pl

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Stacje benzynowe: PKN ORLEN nie ma sobie równych, czym się wyróżnia?

Stacje benzynowe: PKN ORLEN nie ma sobie równych, czym się wyróżnia?

2020-09-21 13:49

Stacje benzynowe: PKN ORLEN nie ma sobie równych, czym się wyróżnia?

Która stacja paliw jest najlepsza? © makedonski2015 - Fotolia.com

Stacje benzynowe przestały nam się kojarzyć wyłącznie z tankowaniem. Coraz częściej postrzegamy je jako zlokalizowane na trasie kawiarnie, restauracje czy sklepy. Najlepiej ocenianą przez konsumentów marką jest PKN Orlen i to zarówno pod względem jakości paliwa, jak i obsługi klienta oraz działalności sponsoringowej i społecznej.

Przeczytaj także: Które stacje paliw doceniają Polacy? Królowa jest tylko jedna

Dane Polskiej Organizacji i Handlu Naftowego wskazują, że na polskim rynku najliczniej reprezentowane są następujące spółki:
  1. PKN ORLEN, do którego należy 1 800 punktów,
  2. BP (575),
  3. Grupa LOTOS (506),
  4. Shell (415),
  5. Circle K (353),
  6. Amic (116).

Warto też wspomnieć o niezależnej sieci Moya z 244 stacjami paliw.

Stacje benzynowe to nie tylko paliwo


Jak już wspomniano we wstępie zdecydowanym liderem pod względem jakości obsługi jest PKN ORLEN, na który wskazało aż 87 proc. respondentów badania. W ujęciu rocznym taki wynik oznacza wzrost o pokaźne 6 pp. Lepiej niż w minionym roku badani ocenili również BP (73 proc. wzrost o 5 pp. r/r), oraz Shell (71 proc. wzrost o 3 pp. r/r). Tuż poza podium uplasował się Lotos (67 proc. i wzrost o 4 pp. r/r). Na kolejnych pozycjach znalazły się Circle K (61 proc.) oraz Moya (53 proc.). Te stacje benzynowe odnotowały jednak spadki o odpowiednio 6 i 7 pp. r/r. Listę zamyka Amic chwalony za obsługę klienta przez 49 proc. badanych (wzrost o 5 pp. r/r).

fot. makedonski2015 - Fotolia.com

Która stacja paliw jest najlepsza?

PKN ORLEN pozostaje liderem wśród koncernów, nie tylko jeśli chodzi o jakość paliwa. Wyprzedza konkurentów również pod względem obsługi, oferty produktowej, a także działalności społecznej i sponsoringowej.


Jeżeli chodzi o jakość paliwa, to i w tym przypadku zwycięzcą okazuje się PKN ORLEN (80 proc. wskazań i 7 pp. wzrostu r/r). Drugie miejsce zajął Shell (63 proc. i wzrost o 3 pp. r/r), wyprzedzając BP (59 proc. i wzrost o 1 pp. r/r), a trzecie - Lotos (54 proc. – bez zmian w ujęciu rocznym). Poza podium znalazły się Circle K (50 proc.), Moya (42 proc.) i Amic (32 proc. – wzrost o 4 pp. r/r). W tej kategorii największy spadek odnotował Circle K (15 pp. r/r). Najwięcej fanów zyskała Moya (wzrost o 27 pp. r/r).

Na stację po hotdoga


Jeśli chodzi o wybór artykułów spożywczych i innych, prawie wszystkie stacje benzynowe wypadają lepiej w oczach klientów niż w 2019 roku, co pokazuje, jaki postęp zrobiły w tych obszarach. Z tegorocznego badania wynika, że 53 proc. ankietowanych dostrzega szeroki wybór produktów na stacjach ORLEN (wzrost o 15 pp. r/r). Na drugim miejscu uplasował się BP (49 proc. i wzrost o 18 pp. r/r). Podium zamyka Shell – 46 proc. ankietowanych docenia możliwość wyboru różnorodnych produktów (wzrost o 18 proc. r/r). Po 37 proc. wskazań otrzymał Lotos (wzrost o 6 pp. r/r) i Circle K (wzrost o 2 pp. r/r). W skali roku tylko jedna stacja otrzymała mniej pochlebnych opinii w tej kategorii. Moya (27 proc.) straciła 8 pp. w ujęciu rocznym.

Na pytanie o to, która z sieci stacji benzynowych jest liderem na rynku w Polsce, 72 proc. wskazało PKN ORLEN. To o dziesięć razy więcej niż koncern na drugim miejscu, czyli Lotos (7 proc.). Podium zamyka Shell (5 proc.). Na kolejnych miejscach znaleźli się: BP (4 proc.), Amic (1 proc.) i Circle K (1 proc.). W wyodrębnionej grupie aktywnych kierowców ORLEN wybrało 79 proc. ankietowanych.

Doceniamy pozabiznesowe aktywności


Z polską marką 92 proc. ankietowanych utożsamia PKN ORLEN. Na drugim miejscu znalazł się Lotos (42 proc.). Na podium jest też Moya – 6 proc. ankietowanych skojarzyło tę sieć paliw z Polską. Kolejne miejsca zajęli: BP (4 proc.), Circle K i Amic (po 1 proc.) oraz Shell (0,3 proc.). Aktywni kierowcy w 94 proc. wybrali w tym przypadku ORLEN.

Zapytani o sieć, która działa dla dobra społecznego, najwięcej ankietowanych również wskazało PKN ORLEN (91 proc.). Drugie miejsce ponownie zajął Lotos (30 proc.), a najniższe miejsce na podium przypadło Shell (15 proc.). Poza czołówką znaleźli się: BP (14 proc.), Circle K (8 proc.) i Amic (7 proc.). Sieć Moya nie została wskazana jako działająca zgodnie ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. Grupa aktywnych kierowcach w 93 proc. zdecydowała, że ORLEN działa dla dobra społecznego.

Z kolei profesjonalizm PKN ORLEN doceniło 83 proc. ogółu ankietowanych (wzrost o 5 pp. r/r) i 84 proc. aktywnych kierowców. Na drugie miejsce w tej kategorii awansował BP (41 proc. –wzrost o 4 pp. r/r), a stawkę zamyka Shell (39 proc. – wzrost o 13 pp. r/r). Na kolejnych miejscach znaleźli się: Lotos (37 proc. – wzrost o 10 pp. r/r), Circle K (26 proc. i wzrost o 15 pp. r/r), Amic (18 proc. i wzrost o 14 pp. r/r) oraz Moya (17 proc. i wzrost o 11 pp. r/r).

Dynamizm w rozwoju i proekologiczne działania


Popularne obecnie działania na rzecz środowiska kojarzą się 71 proc. badanym z ORLENEM. W tej kategorii również BP pokonało konkurentów – 43 proc. ankietowanych wskazało, że koncern podejmuje działania związane z ochroną środowiska. Na podium znalazł się także Lotos (26 proc.). Niewiele mniej osób wskazało na Shell (26 proc.). Circle K zdobyło 16 proc. wskazań, Amic – 12 proc. i Moya – 7 proc. W tej kategorii 75 proc. aktywnych kierowców również wybrało ORLEN.

Aż 70 proc. badanych wskazuje, że PKN ORLEN to sieć innowacyjna. To prawie dwa razy więcej niż stacja na drugim miejscu w tej kategorii – BP (37 proc. i wzrost o 4 pp. r/r). Shell kojarzy się z innowacyjnością 28 proc. badanych (wzrost o 2 pp. r/r). Na czwartym miejscu jest Lotos (18 proc. i spadek o 7 pp. r/r) i kolejno: Circle K (11 proc. – wzrost o 4 pp. r/r), Moya (7 proc. – wzrost o 2 pp. r/r) oraz Amic (5 proc. – bez zmian w ujęciu rocznym). Wśród aktywnych kierowców 69 proc. przypadło w udziale ORLENOWI.

W badaniu sprawdzono też, ile ankietowanych kojarzy stacje benzynowe jako szybko rozwijające się i dynamiczne. Tu również 70 proc. ogółu badanych i 72 proc. aktywnych kierowców wskazało PKN ORLEN. Drugie miejsce zajął BP (21 proc. – wzrost o 5 pp. r/r), a trzecie Lotos (16 proc. – spadek o 8 pp. r/r). Poza podium znaleźli się: Shell (12 proc. – spadek o 2 pp. r/r), Circle K (9 proc. – spadek o 1 pp. r/r), Moya (5 proc. – wzrost o 3 pp. r/r) i Amic (3 proc. – wzrost o 1 pp. r/r).

Ostatnią kategorią tematyczną w badaniu był prestiż koncernu. W największym stopniu ta cecha kojarzyła się respondentom z ORLENEM. Prestiż BP dostrzegła prawie jedna trzecia ankietowanych (wzrost o 7 pp. r/r), a Shell – 30 proc. (wzrost o 6 pp. r/r). Na Lotos wskazało 17 proc. badanych (spadek o 8 pp. r/r). Na prestiż Circle K wskazało 7 proc. (wzrost o 5 pp. r/r), Moya – 2 proc. (wzrost o 1 pp. r/r) i Amic – 1 proc. (bez zmian w ujęciu rocznym). Wśród aktywnych kierowców ORLEN wskazało 63 proc. badanych.

Raport pt. „Analiza postrzegania stacji paliw w Polsce” został opracowany przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS. Raport powstał na podstawie zrealizowanych w czerwcu 2020 r. przez IBRiS wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CATI, 1650). Badaniem zostało objętych siedem stacji paliw, w tym PKN Orlen, Lotos, BP, Shell, Moya, Amic oraz Circle K.

oprac. : eGospodarka.pl

Przeczytaj także


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: