Wymiana opon a ogumienie nie od kompletu
2014-01-17 11:57
Opony © Karin & Uwe Annas - Fotolia.com
Przeczytaj także: Gdzie opony zimowe są obowiązkowe?
Zgodnie z przepisami na jednym aucie mogą być założone różne modele ogumienia. Ważne jest to, by na jednej osi zamontowane były takie same opony. A skoro jest na to przyzwolenie, wielu kierowców decyduje się na takie eksperymenty, choć nie do końca wiedzą, w jakiej konfiguracji powinny zostać zamontowane.Jak zaznacza Jacek Kamiński, Kierownik ds. Technicznej Likwidacji Szkód w PROAMA „Jeżeli z pewnych względów dysponujemy dwiema oponami nowymi i dwiema starymi – ogumienie nowe należy montować na tylną oś samochodu, a stare na przednią. Chodzi o to, by pojazd posiadał tendencję do podsterowności. W momencie utraty kontroli, samochód powinien wyjeżdżać na zewnątrz łuku. Nie powinno dochodzić do tzw. zarzucania tyłem. Montaż nie jest w żaden sposób uzależniony od rodzaju napędu auta. Wprawdzie może mieć znaczenie, jeżeli mamy wyjechać z zaspy, ewentualnie gdy na drodze jest bardzo ślisko - wtedy lepsze opony na osi napędowej mogą się przydać. Z kolei z punktu widzenia bezpieczeństwa i utrzymania podsterowności lepsze opony powinny być na tyle.”
fot. Karin & Uwe Annas - Fotolia.com
Opony
Najlepszym rozwiązaniem jest zamontowanie na pojeździe czterech nowych opon lub opon używanych, ale o niewielkim stopniu zużycia. Bezwarunkowo zakup nowego ogumienia czeka kierowców, gdy minimalna głębokość bieżnika jest na poziomie 1,6 mm. Tyle kodeks drogowy. Warsztaty przyjmują nieco bardziej rygorystyczne kryteria - 3-4 mm.
Gdy mówimy o żywotności opon, warto pamiętać również o tzw. przekładkach. Opony nie powinny pracować przez całe swoje życie na tym samym kole samochodu. Uwagę należy zwracać też na ogólny stan opon po to, by w drodze nie być zaskoczonym – podkreśla Piotr Sarnecki, Dyrektor Polskiego Związku Przemysły Oponiarskiego. „Warto przeznaczyć parę sekund na sprawdzenie struktury ogumienia. Jakiekolwiek nieprawidłowości podczas jazdy przy prędkości powyżej 100 km/h mogą wpłynąć na bezpieczeństwo. Sprawdzajmy ciśnienie - […] niedopompowane koła o 20%, czyli 0,5 bara, wydłuża drogę hamowania o 4 metry. To jest średnia długość samochodu osobowego i decyduje, czy wjedziemy w drzewo czy nie. Kupujemy opony świadomie, więc i użytkujmy je świadomie.”
A co z oponami, które nie nadają się do dalszego użytkowania? W żadnym wypadku nie należy ich wyrzucać do śmietnika na osiedlu czy pozostawiać w lesie. Zużyte opony można bezpłatnie oddać do Centrum Utylizacji Opon. Stąd zostaną zabrane i poddane przetworzeniu, nie zanieczyszczając tym samym środowiska naturalnego.
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
67% Polaków zmienia opony na zimowe
-
Letnie opony są już za twarde na tę pogodę. Czas na opony zimowe lub całoroczne
-
Opony całoroczne. Są plusy, nie brakuje minusów
-
Opony całoroczne. Jakie zalety i wady?
-
Opony całoroczne kontra letnie i zimowe
-
Wymiana opon: konieczność czy sztuczka marketingowa?
-
Nowe opony samochodowe. 5 najważniejszych kwestii
-
Czy na oponach zimowych można jeździć latem?
-
Od 1 maja 2021 nowe etykiety na oponach samochodowych. Co się zmienia?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)