eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjne › Wymiana opon a ogumienie nie od kompletu

Wymiana opon a ogumienie nie od kompletu

2014-01-17 11:57

Wymiana opon a ogumienie nie od kompletu

Opony © Karin & Uwe Annas - Fotolia.com

Choć zmiana opon z letnich na zimowe już dawno powinna zostać dokonana, to nadal wielu kierowców tego nie zrobiło. Powody są różne. Jednym z nich może być fakt, że ogumienie zimowe, które moglibyśmy założyć, jest zużyte. Niestety - nowy komplet opon to spory wydatek. Kierowcy często zakupują tylko dwie, po czym zastanawiają się, gdzie założyć lepsze? Na tył, czy może na przód?

Przeczytaj także: Gdzie opony zimowe są obowiązkowe?

Zgodnie z przepisami na jednym aucie mogą być założone różne modele ogumienia. Ważne jest to, by na jednej osi zamontowane były takie same opony. A skoro jest na to przyzwolenie, wielu kierowców decyduje się na takie eksperymenty, choć nie do końca wiedzą, w jakiej konfiguracji powinny zostać zamontowane.

Jak zaznacza Jacek Kamiński, Kierownik ds. Technicznej Likwidacji Szkód w PROAMA „Jeżeli z pewnych względów dysponujemy dwiema oponami nowymi i dwiema starymi – ogumienie nowe należy montować na tylną oś samochodu, a stare na przednią. Chodzi o to, by pojazd posiadał tendencję do podsterowności. W momencie utraty kontroli, samochód powinien wyjeżdżać na zewnątrz łuku. Nie powinno dochodzić do tzw. zarzucania tyłem. Montaż nie jest w żaden sposób uzależniony od rodzaju napędu auta. Wprawdzie może mieć znaczenie, jeżeli mamy wyjechać z zaspy, ewentualnie gdy na drodze jest bardzo ślisko - wtedy lepsze opony na osi napędowej mogą się przydać. Z kolei z punktu widzenia bezpieczeństwa i utrzymania podsterowności lepsze opony powinny być na tyle.”

fot. Karin & Uwe Annas - Fotolia.com

Opony

Zgodnie z przepisami na jednym aucie mogą być założone różne modele ogumienia. Ważne jest to, by na jednej osi zamontowane były takie same opony.


Najlepszym rozwiązaniem jest zamontowanie na pojeździe czterech nowych opon lub opon używanych, ale o niewielkim stopniu zużycia. Bezwarunkowo zakup nowego ogumienia czeka kierowców, gdy minimalna głębokość bieżnika jest na poziomie 1,6 mm. Tyle kodeks drogowy. Warsztaty przyjmują nieco bardziej rygorystyczne kryteria - 3-4 mm.

Gdy mówimy o żywotności opon, warto pamiętać również o tzw. przekładkach. Opony nie powinny pracować przez całe swoje życie na tym samym kole samochodu. Uwagę należy zwracać też na ogólny stan opon po to, by w drodze nie być zaskoczonym – podkreśla Piotr Sarnecki, Dyrektor Polskiego Związku Przemysły Oponiarskiego. „Warto przeznaczyć parę sekund na sprawdzenie struktury ogumienia. Jakiekolwiek nieprawidłowości podczas jazdy przy prędkości powyżej 100 km/h mogą wpłynąć na bezpieczeństwo. Sprawdzajmy ciśnienie - […] niedopompowane koła o 20%, czyli 0,5 bara, wydłuża drogę hamowania o 4 metry. To jest średnia długość samochodu osobowego i decyduje, czy wjedziemy w drzewo czy nie. Kupujemy opony świadomie, więc i użytkujmy je świadomie.”

A co z oponami, które nie nadają się do dalszego użytkowania? W żadnym wypadku nie należy ich wyrzucać do śmietnika na osiedlu czy pozostawiać w lesie. Zużyte opony można bezpłatnie oddać do Centrum Utylizacji Opon. Stąd zostaną zabrane i poddane przetworzeniu, nie zanieczyszczając tym samym środowiska naturalnego.

Przeczytaj także: Dobre opony, czyli jakie? Dobre opony, czyli jakie?

oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: