eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Prawo jazdy: sprawdź co się zmieni w 2017 roku

Prawo jazdy: sprawdź co się zmieni w 2017 roku

2016-12-05 10:10

Prawo jazdy: sprawdź co się zmieni w 2017 roku

Prawo jazdy © fot. MaxPolis - Fotolia.com

Rok 2017 miał być pierwszym rokiem obowiązywania nowych reguł dotyczących młodych kierowców, posiadających prawo jazdy nie dłużej niż dwa lata. Zmiany były zapowiadane już od dawna, pierwotny termin ich wejścia w życie to początek 2016 roku. Jednak wiele wskazuje, że administracja państwowa nie podoła kolejnemu terminowi, i od początku 2017 roku zmiany również nie zostaną wprowadzone. A co przyszykowano dla młodych kierowców?

Przeczytaj także: Pytania egzaminacyjne na prawo jazdy jawne. Prezydent podpisał ustawę

Statystyki przeciwko młodym


Jak wskazują policyjne statystyki, młodzi kierowcy (zarówno wiekiem jak i stażem), posiadający uprawnienia do kierowania pojazdami krócej niż dwa lata, są znacznie częściej sprawcami ciężkich wypadków drogowych, niż kierujący bardziej doświadczeni. Wynika to z raczej oczywistego faktu – szkolenie kandydatów, a następnie egzamin nie są w stanie uwzględnić wielu niebezpiecznych sytuacji na jezdni. Doświadczenie – pozwalające na w pełni bezpieczną jazdę – zdobywa się zaś później, kierując samochodem w realnym ruchu drogowym, w różnych warunkach. Stąd też pomysł stworzenia dla początkujących kierowców odmiennych przepisów i dodatkowych obowiązków.

Jednak już sama propozycja zmian wywołała gwałtowny boom w szkołach jazdy i ośrodkach egzaminacyjnych, bowiem dzieliła w istocie młodych kierowców na dwie kategorie – tych sprzed zmian, i tych, którzy zdawaliby egzaminy już pod nowymi przepisami. Przepisami, dodajmy, znacznie utrudniającym im funkcjonowanie i generującymi dodatkowe koszty.

Dodatkowe szkolenia, inne limity prędkości


Co ma się zmienić w przypadku młodych stażem kierowców? Same egzaminy na prawo jazdy kat. B się nie zmienią. Zmieni się natomiast sposób traktowania młodych stażem kierowców.

Po pierwsze, kierowcy którzy dopiero co uzyskają prawo jazdy, będą musieli pomiędzy 4 a 8 miesiącem od dnia wydania dokumentu odbyć dodatkowe szkolenie. Zarówno teoretyczne – 2 godzinny teoretyczny kurs doszkalający, prowadzony przez WORD-y, obejmujący między innymi kwestie szeroko rozumianego bezpieczeństwa ruchu drogowego, jak i praktyczne, obejmujące jednogodzinne szkolenie z jazdy po śliskiej nawierzchni czy naukę wychodzenia z poślizgu. Koszt części teoretycznej ma nie przekraczać 100 złotych, a praktycznej 200 złotych.

Ograniczona ma być także możliwość wykonywania pracy czy działalności gospodarczej związanej z prowadzeniem samochodu. Przez 8 miesięcy od uzyskania uprawnień kierowca nie będzie mógł prowadzić firmowego auta.

Kolejne ograniczenie dotyczy limitów prędkości. Przez 8 miesięcy od odebrania prawa jazdy, początkujący kierowcy w obszarze zabudowanym nie będą̨ mogli przekraczać prędkości 50 km/godz., poza obszarem zabudowanym 80 km/godz., a na autostradach i drogach ekspresowych 100 km/godz.

Jednak najpoważniejszym ograniczeniem dla młodych kierowców ma być dwuletni swoisty okres próbny. Kierowcy zostanie odebrane prawo jazdy, jeśli w okresie próbnym popełni co najmniej trzy wykroczenia ukarane mandatem karnym lub jedno przestępstwo drogowe. Dodatkowo starosta będzie mógł przedłużyć okres próbny o kolejne 2 lata, jeżeli w czasie podstawowego okresu próbnego kierowca popełni dwa karane mandatem wykroczenia drogowe.

Nowy CEPiK niedopracowany. Na zmiany poczekamy?


Opisane powyżej zmiany miały wejść w życie już od początku roku 2016. Stąd już w trzecim kwartale 2015 WORD-y zaczęły przeżywać prawdziwe oblężenie – kandydaci na kierowców chcieli się „załapać” jeszcze na stare przepisy. Nowe regulacje nie zaczęły obowiązywać od stycznia 2016 roku – przełożono je na początek roku 2017.

Jednak prawie na pewno nie wejdą w życie i tym terminie. Przyczyna? Wciąż nie uruchomiony w pełni komputerowy system odpowiedzialny za przechowywanie danych o kierowcach i samochodach, czyli CEPiK 2.0. Według aktualnych zapowiedzi władz, CEPiK (czyli Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców) w wersji 2.0 ma ruszyć od początku roku 2018, przy czym w pełni realnym i pewnym terminem jest rok 2019.

Prawdopodobnie więc młodzi kierowcy jeszcze przez rok, a zapewne i dwa lata nie będą objęci dodatkowymi restrykcjami.

oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: