eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoPorady motoryzacyjne › Aquaplaning - czym jest i jak mu przeciwdziałać?

Aquaplaning - czym jest i jak mu przeciwdziałać?

2018-09-30 00:50

Aquaplaning - czym jest i jak mu przeciwdziałać?

Samochód na mokrej jezdni © Kim - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Aquaplaning to utrata kontaktu opony z mokrą nawierzchnią. Jak zapobiegać wynikającym z tego poślizgom? Podstawą są odpowiednie opony, w dobrym stanie technicznym - ważna jest głębokość rowków, odpowiednie ciśnienie oraz dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze. Warto o to zadbać, bo - jak pokazują statystyki - deszczowych dni w naszym kraju jest aż 150 rocznie.

Przeczytaj także: Czy na oponach zimowych można jeździć latem?

Konsekwencją powstania klina wodnego między oponą a jezdnią jest utrata przyczepności samochodu, w efekcie czego poruszanie się po jezdni przypomina jazdę na lodzie. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) prezentuje kilka praktycznych wskazówek, które pomogą w zapobiegnięciu temu niebezpiecznemu zjawisku.

Z aquaplaningiem nie ma żartów – jest to bowiem prosta droga do utraty panowania nad pojazdem i poważnego wypadku. Co jasne, ryzyko utraty przyczepności narasta wraz z prędkością uzyskiwaną przez samochód. Warto przy tym pamiętać, że nie istnieje uniwersalna granica, która zapobiega wpadnięciu w poślizg. Kierowcy nie są jednak zupełnie bezsilni - mogą ograniczyć prawdopodobieństwo aquaplaningu, dostosowując prędkość do warunków panujących na drodze oraz dbając o wysokiej jakości opony – z właściwym ciśnieniem i odpowiednim bieżnikiem.
– Im szybciej samochód jedzie po mokrej nawierzchni, tym mocniej powierzchnia opony uderza w znajdującą się na drodze wodę. Efekt ten powoduje wzrost ciśnienia hydrostatycznego wody, ponieważ nie jest ona w stanie dostatecznie szybko rozpłynąć się na boki. Zjawisko aquaplaningu występuje, gdy wartość tego ciśnienia jest wyższa od nacisku pojazdu na drogę – samochód nie może odepchnąć cieczy, a woda zaczyna unosić go nad jezdnią – tłumaczy Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Prawidłowy poziom ciśnienia w oponie pozwoli utrzymać przyczepność opony – im niższy poziom tego parametru, tym łatwiej wodzie odepchnąć pojazd od drogi, przez co ten zaczyna „pływać”. Odpowiednia głębokość bieżnika zapewni szybkie i efektywne odprowadzanie wody spod koła. Tylko opony dobrej jakości dadzą kierowcy gwarancję zachowania odpowiednich parametrów podczas niebezpiecznych sytuacji na drogach – nie tylko tuż po ich zakupie, ale też po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów użytkowania.

fot. mat. prasowe

Aquaplaning

Odpowiednie ciśnienie i dobry stan opon zapobiegną poślizgowi na mokrej nawierzchni


W czasie jesieni i zimy używanie opon zimowych lub całorocznych z homologacją zimową najbardziej efektywnie wpłynie na zminimalizowanie czynników sprzyjających aquaplaningowi. Takie ogumienie – dzięki budowie ze specjalnej, miękkiej mieszanki gumy – zachowa swoje właściwości jezdne, gdy temperatura spadnie rano poniżej 7°C. Zimówki charakteryzują się gęstymi rowkami i specjalnymi nacięciami, czyli lamelkami, które pomagają w odprowadzaniu wody, śniegu oraz błota.
– Priorytetem każdego kierowcy na drodze powinno być bezpieczeństwo. Nawet najnowocześniejsze samochody z zaawansowanymi systemami zabezpieczeń niewiele pomogą, jeśli pojazd pozbawiony jest podstawowego warunku jazdy – przyczepności, którą zapewniają dobrej jakości opony – wskazuje Sarnecki.

Kierowco! Noga z gazu!


Skutki aquaplaningu mogą być tragiczne – co więc powinien zrobić każdy kierowca, gdy wpadnie w niekontrolowany poślizg? Po pierwsze – noga z gazu! Nie należy wykonywać również żadnych gwałtownych ruchów kierownicą. To właśnie nieodpowiednie reakcje kierowców są częstą przyczyną wypadków – zachowaj ostrożność i spokój, mocno trzymaj kierownicę, a jednocześnie pozwól samochodowi zmniejszyć jego prędkość, dzięki czemu opony przestaną unosić się na poduszce z cieczy.
– W trakcie deszczu i na drodze, gdzie są kałuże, warto zwolnić nawet do prędkości niższej niż dopuszczają znaki oraz zachować większe odległości od pojazdów – droga hamowania w takich warunkach znacznie się wydłuża – dodaje Piotr Sarnecki.

Przeczytaj także: Dobre opony, czyli jakie? Dobre opony, czyli jakie?

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: