eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Wynajem długoterminowy i Rent a Car w 2021 r. Jakie wyniki?

Wynajem długoterminowy i Rent a Car w 2021 r. Jakie wyniki?

2022-02-16 09:34

Przeczytaj także: Wynajem długoterminowy i Rent a Car: powrót na ścieżkę wzrostu?


Diesli i benzyniaków jest już w wynajmie długoterminowym niemalże tyle samo


Dane PZWLP na koniec 2021 roku pokazują ważną metamorfozę, jeśli chodzi o napędy stosowane w samochodach służbowych w wynajmie długoterminowym. Rynek zbliża się do kolejnej psychologicznej granicy. Udział aut napędzanych silnikami dieslowskimi – niegdyś bezsprzecznie dominującymi – jest już obecnie niemalże taki sam jak w przypadku samochodów z napędami benzynowymi. Pojazdy wyposażone w silniki wysokoprężne stanowiły na koniec grudnia 2021 r. 47,5% i było ich aż o 5,6 punktu procentowego mniej niż rok wcześniej. Z kolei auta benzynowe reprezentowały 45% ogółu pojazdów i ich udział zwiększył się w ciągu roku o 4 punkty procentowe.

Sukcesywnie rośnie również odsetek tzw. „aut ekologicznych” (wszelkiego typu hybryd i w pełni elektrycznych) – na koniec 2021 samochody tego typu stanowiły 7,5% łącznej floty, co oznacza że ich udział urósł w ciągu roku o 1,6 punktu procentowego. Jeśli zaś chodzi o auta w pełni elektryczne, to ich ilość stanowiła 0,5% ogółu. Niemniej udział elektryków po raz pierwszy od dłuższego czasu zwiększył się o 0,1 punktu procentowego.

Zdaniem ekspertów PZWLP, istnieje duże prawdopodobieństwo, że liczba aut w pełni elektrycznych zacznie w najbliższym czasie szybko rosnąć, głównie pod wpływem uruchomionego pod koniec roku 2021 programu publicznych dopłat do samochodów elektrycznych „Mój Elektryk”, który obejmuje również pojazdy finansowane w ramach wynajmu długoterminowego.

fot. mat. prasowe

Rodzaje napędów - auta w wynajmie długoterminowym

Udział aut napędzanych silnikami dieslowskimi jest już obecnie niemalże taki sam jak w przypadku samochodów z napędami benzynowymi


Średnia emisja dwutlenku węgla nowych samochodów osobowych zakupionych przez branżę wynajmu długoterminowego w czwartym kwartale 2021 roku była o 1,4% i 1,8 g/km niższa niż rok wcześniej i wyniosła 130 g/km. Jeśli zaś chodzi o auta dostawcze, to średnia emisja w ich przypadku wyniosła 129,2 g/km i była niższa aż o 16,7% i 25,9 g/km w stosunku do stanu w porównywalnym czasie roku 2020. Tak duże jednorazowe zmniejszenie poziomu emisji dwutlenku węgla jest efektem dostarczenia przez branżę w czwartym kwartale 2021 roku większej partii elektrycznych samochodów dostawczych w ramach realizowanych kontraktów.

fot. mat. prasowe

Średnia emisja CO2

Spada średnia emisja dwutlenku węgla nowych samochodów osobowych


Branża Rent a Car powraca do formy sprzed pandemii - wysoki dwucyfrowy wzrost 17,6% r/r


2021 rok, pomimo że jest drugim z rzędu trudnym dla rynku motoryzacyjnego, okazał się być jednak udanym dla branży Rent a Car (wypożyczalnie samochodów), która skutki pandemii w 2020 r. odczuła najszybciej i najbardziej boleśnie. Spadki w jej przypadku, spowodowane przede wszystkim lockdownami, osiągały wartości dwucyfrowe.

fot. mat. prasowe

Dynamika rozwoju Rent a Car

2021 rok okazał się być jednak udanym dla branży Rent a Car


Pierwszy kwartał minionego roku branża kończyła jeszcze wciąż na minusie (-8,5% r/r), ale począwszy już od drugiego kwartału, wypożyczalnie samochodów zaczęły się odbudowywać. I wyraźny trend wzrostowy utrzymał się przez dalszą część roku. Na koniec grudnia branża Rent a Car odnotowała wzrost na poziomie aż 17,6% r/r, co oznacza, że w zakresie dostępnej floty powróciła do poziomów notowanych przez pandemią.
Utrzymanie trendu wzrostowego w branży Rent a Car trzy kwartały z rzędu potwierdza, że wypożyczalnie samochodów dobrze radzą sobie ze skutkami głębokiego w ich przypadku kryzysu, jaki wystąpił w roku 2020 – mówi Paweł Piórkowski, Członek Zarządu PZWLP, Prezes Hertz (Motorent Sp. z o.o.). – Wygląda na to, że znajdujemy się obecnie na trwałe na ścieżce wzrostu i prognozy również są dobre. Pomimo, że pandemia w 2021 roku nadal trwała, to mimo wszystko jej skutki nie były tak bardzo odczuwalne dla wypożyczalni samochodów, jak rok wcześniej. Nie mieliśmy do czynienia z tzw. lockdownami na szeroką skalę, poza tym Polacy nauczyli się już funkcjonować w nowej rzeczywistości, a co za tym idzie, ruch turystyczny i biznesowy w kraju, od którego wprost uzależnione jest funkcjonowanie wypożyczalni samochodów, odbywał się w zbliżonym do czasów sprzed pandemii zakresie.

W naszej ocenie, na lepsze wyniki branży Rent a Car wpływa również rosnąca świadomość Polaków usług związanych z krótkoterminowym wypożyczaniem aut. Dla coraz większej części społeczeństwa wypożyczalnie samochodów stają się alternatywą dla posiadania własnego samochodu lub łatwo dostępnym i niedrogim uzupełnieniem dla swojego pojazdu, np. w sytuacji wyjazdów wakacyjnych, czy przeprowadzek.

Branża Rent a Car jest obecnie reprezentowana w PZWLP przez 6 dużych, sieciowych, polskich i międzynarodowych wypożyczalni samochodów, których łączna flota* w usługach wynajmu krótkoterminowego (1-30 dni) oraz średnioterminowego (1 miesiąc – 2 lata) wynosiła na koniec grudnia 2021 roku 13,8 tys. aut.

* - bez floty firmy Avis Budget / Jupol – Car

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: