O uciążliwości korków każdego dnia przekonują się praktycznie wszyscy kierowcy, którzy przemierzają ulicę największych polskich miast. Gdzie sytuacja przedstawia się najgorzej? Z najnowszej odsłony rankingu TomTom Traffic Index wynika, że największe powody do narzekania ponownie mają mieszkańcy Łodzi. Jednocześnie okazuje się, że pod względem wzrostu poziomu zakorkowania palma pierwszeństwa należy do Krakowa i Poznania, gdzie utrudnienia na drogach - względem poprzedniej analizy - powiększyły się o 5%.
Przeczytaj także:
Najbardziej zakorkowane miasta na świecie 2019
Przed nami rezultaty najnowszego zestawienia TomTom Traffic Index. Jest to publikowany raz w roku ranking, którego autorzy przyglądają się sytuacji panującej na drogach 416 miast z 57 krajów całego globu.
W tegorocznej edycji badania na miano
najbardziej zakorkowanego miasta świata zasłużyło indyjskie Bengaluru. Na kolejnych pozycjach uplasowały się Manila oraz Bogota. W pierwszej dziesiątce najbardziej zatłoczonych metropolii naszego globu znalazło się tylko jedno miasto naszego kontynentu - niechlubną reprezentantką Europy okazała się Moskwa, gdzie korki sprawiają, że dzienny poziom zatłoczenia powiększa czas podróży o średnio 59%.
Ranking najbardziej zatłoczonych miast na świecie (ogólny dzienny poziom zatłoczenia - dodatkowy czas podróży - liczba ludności powyżej 800 000):
-
Bengaluru, Indie - 71%
-
Manila, Filipiny - 71%
-
Bogota, Kolumbia - 68%
-
Bombaj, Indie - 65%
-
Pune, Indie - 59%
-
Moskwa, Rosja - 59%
-
Lima, Peru 57%
-
Nowe Delhi, Indie - 56%
-
Stambuł, Turcja - 55%
-
Dżakarta, Indonezja - 53%
Taki wynik umożliwił Moskwie zajęcie pierwszej pozycji rankingu najbardziej zatłoczonych miast naszego kontynentu. Na podium znalazły się również Stambuł oraz Kijów. W TOP 10 europejskiego zestawienia nie zabrakło polskich akcentów - na jego ósmym miejscu uplasowała się Łódź, a tuż za nią Kraków.
fot. Christian Müller - Fotolia.com
Korki w Europie (ogólny dzienny poziom zatłoczenia - dodatkowy czas podróży – zestawienie bez podziału na liczbę ludności):
-
Moskwa, Rosja - 59%
-
Stambuł, Turcja - 55%
-
Kijów, Ukraina - 53%
-
Bukareszt, Rumunia - 52%
-
Sankt Petersburg, Rosja - 49%
-
Dublin, Irlandia - 48%
-
Odessa, Ukraina - 47%
-
Łódź, Polska - 47%
-
Kraków, Polska - 45%
-
Nowosybirsk, Rosja - 45%
Raport TomTom Traffic Index obejmuje również dane dotyczące 12 miast z Polski. Z najnowszego zestawienia wynika, że w 2019 r. natężenie ruchu wzrosło we wszystkich polskich miastach w stosunku do 2018 r.
-
Łódź (47%, wzrost o 3%)
-
Kraków (45%, wzrost o 5%)
-
Poznań (44%, wzrost o 5%)
-
Warszawa (40%, wzrost o 1%)
-
Wrocław (39%, wzrost o 4%)
-
Bydgoszcz (34%, wzrost o 3%)
-
Trójmiasto (33%, wzrost o 3%)
-
Szczecin (30%, wzrost o 3%)
-
Lublin (27%, wzrost o 2%)
-
Białystok (26%, wzrost o 1%)
W ciągu ostatniej dekady natężenie ruchu wzrosło na całym świecie, a 239 miast (57%), które firma TomTom uwzględniła w nowym raporcie, zwiększyło poziom natężenia ruchu w 2019 r., przy czym tylko 63 miasta wykazały wymierne spadki. Ten globalny wzrost natężenia ruchu, mimo że jest wskaźnikiem silnej gospodarki, kosztuje ją miliardy.
Najbardziej zakorkowane ulice w polskich miastach:
Łódź:
-
Zachodnia
-
Aleja Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza
-
Aleja Marszałka Józefa Piłsudskiego
-
Aleja Włókniarzy
Warszawa:
-
Wawelska / Aleja Armii Ludowej
-
Aleja Wilanowska (skrzyżowanie z Doliną Służewiecką)
-
Dolina Służewiecka
-
Aleja Wincentego Witosa
Kraków:
-
Zakopiańska
-
Powstańców Wielkopolskich / Nowohucka
-
Marii Konopnickiej
-
Jerzego Turowicza
Poznań:
-
Franklina Roosevelta
-
Królowej Jadwigi / Bolesława Krzywoustego
-
Jana Pawła II
-
Bałtycka (Most Lecha)
Wrocław:
-
Generała Kazimierza Pułaskiego
-
Zwycięska
-
Klecińska
-
Jedności Narodowej
-
Traugutta
Wąskie gardła w polskich miastach:
Łódź:
-
Aleja Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza od skrzyżowania z Milionową do skrzyżowania z Aleją Marszałka Józefa Piłsudskiego
-
Bolesława Limanowskiego w pobliżu skrzyżowania z Zachodnią
-
Zachodnia od skrzyżowania z Bolesława Limanowskiego do skrzyżowania z Narutowicza
Warszawa:
-
Aleja Wincentego Witosa/skrzyżowanie z Czerniakowską
-
Dolina Służewiecka od skrzyżowania z Aleją Komisji Edukacji Narodowej do skrzyżowania z Aleją Wilanowską
-
Aleja Wilanowska od skrzyżowania z Puławską do ulicy Karczocha
-
Wawelska od skrzyżowania z Aleją Niepodległości do skrzyżowania z Andrzeja Krzyckiego
Kraków:
-
Most Grunwaldzki
-
Zakopiańska od skrzyżowania z Orzechową i Armatury do skrzyżowania z Księdza Józefa Tischnera
-
Opolska od skrzyżowania z Kazimierza Wyki do skrzyżowania z Prądnicką
Poznań:
-
Od Mostu Królowej Jadwigi do Ronda Rataje
-
Franklina Roosevelta od Ronda Kaponiera do skrzyżowania z Karola Libelta
-
Jana Pawła II od skrzyżowania z Arcybiskupa Antoniego Baraniaka do Ronda Rataje
Wrocław:
-
Generała Kazimierza Pułaskiego od skrzyżowania z Traugutta do skrzyżowania z Hubską i Dyrekcyjną
-
Traugutta od skrzyżowania z Generała Kazimierza Pułaskiego do skrzyżowania z Generała Tadeusza Kościuszki i Krakowską
-
Krakowska od Alei Armii Krajowej do skrzyżowania z Karwińską
Metodologia TomTom Traffic Index
TomTom Traffic Index to uśredniony dodatkowy czas podróży, wyliczony względem czasów przejazdu przy najniższym natężeniu ruchu. W oparciu o zebrane dane z dróg, wyliczane są różnice pomiędzy czasami przejazdu w najmniej zakorkowanych godzinach (tzw. free flow) a całym dniem. Czyli, TomTom Traffic Index o wartości 40% dla Warszawy mówi o tym, że średnio każda podróż jest niemal o połowę dłuższa niż ta, którą moglibyśmy odbyć w godzinach nocnych.
Dane przetwarzane przez algorytmy są zbierane z dróg głównych, lokalnych a nawet pobliskich autostrad. Ilość danych dla każdego miasta jest wyrażona w kilometrach przejechanych w danym okresie. Wszystkie dane pochodzą z historycznych pomiarów GPS zgromadzonych w bazie TomTom Traffic.