eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjne › Największe korki w Polsce i na świecie. Ulice, które warto omijać

Największe korki w Polsce i na świecie. Ulice, które warto omijać

2020-01-30 12:57

Największe korki w Polsce i na świecie. Ulice, które warto omijać

Korek © Christian Müller - Fotolia.com

O uciążliwości korków każdego dnia przekonują się praktycznie wszyscy kierowcy, którzy przemierzają ulicę największych polskich miast. Gdzie sytuacja przedstawia się najgorzej? Z najnowszej odsłony rankingu TomTom Traffic Index wynika, że największe powody do narzekania ponownie mają mieszkańcy Łodzi. Jednocześnie okazuje się, że pod względem wzrostu poziomu zakorkowania palma pierwszeństwa należy do Krakowa i Poznania, gdzie utrudnienia na drogach - względem poprzedniej analizy - powiększyły się o 5%.

Przeczytaj także: Najbardziej zakorkowane miasta na świecie 2019

Przed nami rezultaty najnowszego zestawienia TomTom Traffic Index. Jest to publikowany raz w roku ranking, którego autorzy przyglądają się sytuacji panującej na drogach 416 miast z 57 krajów całego globu.

W tegorocznej edycji badania na miano najbardziej zakorkowanego miasta świata zasłużyło indyjskie Bengaluru. Na kolejnych pozycjach uplasowały się Manila oraz Bogota. W pierwszej dziesiątce najbardziej zatłoczonych metropolii naszego globu znalazło się tylko jedno miasto naszego kontynentu - niechlubną reprezentantką Europy okazała się Moskwa, gdzie korki sprawiają, że dzienny poziom zatłoczenia powiększa czas podróży o średnio 59%.

Ranking najbardziej zatłoczonych miast na świecie (ogólny dzienny poziom zatłoczenia - dodatkowy czas podróży - liczba ludności powyżej 800 000):


  1. Bengaluru, Indie - 71%
  2. Manila, Filipiny - 71%
  3. Bogota, Kolumbia - 68%
  4. Bombaj, Indie - 65%
  5. Pune, Indie - 59%
  6. Moskwa, Rosja - 59%
  7. Lima, Peru 57%
  8. Nowe Delhi, Indie - 56%
  9. Stambuł, Turcja - 55%
  10. Dżakarta, Indonezja - 53%

Taki wynik umożliwił Moskwie zajęcie pierwszej pozycji rankingu najbardziej zatłoczonych miast naszego kontynentu. Na podium znalazły się również Stambuł oraz Kijów. W TOP 10 europejskiego zestawienia nie zabrakło polskich akcentów - na jego ósmym miejscu uplasowała się Łódź, a tuż za nią Kraków.

fot. Christian Müller - Fotolia.com

Korek


Korki w Europie (ogólny dzienny poziom zatłoczenia - dodatkowy czas podróży – zestawienie bez podziału na liczbę ludności):


  1. Moskwa, Rosja - 59%
  2. Stambuł, Turcja - 55%
  3. Kijów, Ukraina - 53%
  4. Bukareszt, Rumunia - 52%
  5. Sankt Petersburg, Rosja - 49%
  6. Dublin, Irlandia - 48%
  7. Odessa, Ukraina - 47%
  8. Łódź, Polska - 47%
  9. Kraków, Polska - 45%
  10. Nowosybirsk, Rosja - 45%

Raport TomTom Traffic Index obejmuje również dane dotyczące 12 miast z Polski. Z najnowszego zestawienia wynika, że w 2019 r. natężenie ruchu wzrosło we wszystkich polskich miastach w stosunku do 2018 r.

  1. Łódź (47%, wzrost o 3%)
  2. Kraków (45%, wzrost o 5%)
  3. Poznań (44%, wzrost o 5%)
  4. Warszawa (40%, wzrost o 1%)
  5. Wrocław (39%, wzrost o 4%)
  6. Bydgoszcz (34%, wzrost o 3%)
  7. Trójmiasto (33%, wzrost o 3%)
  8. Szczecin (30%, wzrost o 3%)
  9. Lublin (27%, wzrost o 2%)
  10. Białystok (26%, wzrost o 1%)

W ciągu ostatniej dekady natężenie ruchu wzrosło na całym świecie, a 239 miast (57%), które firma TomTom uwzględniła w nowym raporcie, zwiększyło poziom natężenia ruchu w 2019 r., przy czym tylko 63 miasta wykazały wymierne spadki. Ten globalny wzrost natężenia ruchu, mimo że jest wskaźnikiem silnej gospodarki, kosztuje ją miliardy.

Najbardziej zakorkowane ulice w polskich miastach:


Łódź:


  • Zachodnia
  • Aleja Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza
  • Aleja Marszałka Józefa Piłsudskiego
  • Aleja Włókniarzy

Warszawa:


  • Wawelska / Aleja Armii Ludowej
  • Aleja Wilanowska (skrzyżowanie z Doliną Służewiecką)
  • Dolina Służewiecka
  • Aleja Wincentego Witosa

Kraków:


  • Zakopiańska
  • Powstańców Wielkopolskich / Nowohucka
  • Marii Konopnickiej
  • Jerzego Turowicza

Poznań:


  • Franklina Roosevelta
  • Królowej Jadwigi / Bolesława Krzywoustego
  • Jana Pawła II
  • Bałtycka (Most Lecha)

Wrocław:


  • Generała Kazimierza Pułaskiego
  • Zwycięska
  • Klecińska
  • Jedności Narodowej
  • Traugutta

Wąskie gardła w polskich miastach:


Łódź:


  • Aleja Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza od skrzyżowania z Milionową do skrzyżowania z Aleją Marszałka Józefa Piłsudskiego
  • Bolesława Limanowskiego w pobliżu skrzyżowania z Zachodnią
  • Zachodnia od skrzyżowania z Bolesława Limanowskiego do skrzyżowania z Narutowicza

Warszawa:


  • Aleja Wincentego Witosa/skrzyżowanie z Czerniakowską
  • Dolina Służewiecka od skrzyżowania z Aleją Komisji Edukacji Narodowej do skrzyżowania z Aleją Wilanowską
  • Aleja Wilanowska od skrzyżowania z Puławską do ulicy Karczocha
  • Wawelska od skrzyżowania z Aleją Niepodległości do skrzyżowania z Andrzeja Krzyckiego

Kraków:


  • Most Grunwaldzki
  • Zakopiańska od skrzyżowania z Orzechową i Armatury do skrzyżowania z Księdza Józefa Tischnera
  • Opolska od skrzyżowania z Kazimierza Wyki do skrzyżowania z Prądnicką

Poznań:


  • Od Mostu Królowej Jadwigi do Ronda Rataje
  • Franklina Roosevelta od Ronda Kaponiera do skrzyżowania z Karola Libelta
  • Jana Pawła II od skrzyżowania z Arcybiskupa Antoniego Baraniaka do Ronda Rataje

Wrocław:


  • Generała Kazimierza Pułaskiego od skrzyżowania z Traugutta do skrzyżowania z Hubską i Dyrekcyjną
  • Traugutta od skrzyżowania z Generała Kazimierza Pułaskiego do skrzyżowania z Generała Tadeusza Kościuszki i Krakowską
  • Krakowska od Alei Armii Krajowej do skrzyżowania z Karwińską


Metodologia TomTom Traffic Index
TomTom Traffic Index to uśredniony dodatkowy czas podróży, wyliczony względem czasów przejazdu przy najniższym natężeniu ruchu. W oparciu o zebrane dane z dróg, wyliczane są różnice pomiędzy czasami przejazdu w najmniej zakorkowanych godzinach (tzw. free flow) a całym dniem. Czyli, TomTom Traffic Index o wartości 40% dla Warszawy mówi o tym, że średnio każda podróż jest niemal o połowę dłuższa niż ta, którą moglibyśmy odbyć w godzinach nocnych.

Dane przetwarzane przez algorytmy są zbierane z dróg głównych, lokalnych a nawet pobliskich autostrad. Ilość danych dla każdego miasta jest wyrażona w kilometrach przejechanych w danym okresie. Wszystkie dane pochodzą z historycznych pomiarów GPS zgromadzonych w bazie TomTom Traffic.


oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: