eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plMotoAktualności motoryzacyjneNajbardziej zatłoczone miasta świata: Wrocław i Łódź na szczycie rankingu

Najbardziej zatłoczone miasta świata: Wrocław i Łódź na szczycie rankingu

2025-01-09 10:45

Najbardziej zatłoczone miasta świata: Wrocław i Łódź na szczycie rankingu

Jakie są najbardziej zakorkowane miasta w Polsce? © Freepik

Znamy wyniki najnowszej odsłony corocznego rankingu TomTom. Opracowanie tradycyjnie dostarcza danych odnośnie trendów w ruchu drogowym. Na jego potrzeby przebadano 500 miast w 62 krajach, w tym również w naszym kraju. Jak dużą bolączką kierowców w Polsce są korki i jak wypadamy pod tym względem na tle mieszkańców innych krajów? Oto, co udało się ustalić.

Przeczytaj także: TomTom Traffic Index: polskie korki na miarę Zachodu

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Jak prezentuje się ranking najbardziej zatłoczonych miast na świecie?
  • W którym z polskich miast najgorzej jeździ się w godzinach szczytu?
  • Czym wyróżnia się Łódź?


Najdłużej w godzinach szczytu jeździ się we Wrocławiu


Spośród 12 polskich miast ujętych w raporcie, to we Wrocławiu pokonanie 10 km w godzinach szczytu zajmuje najwięcej czasu – średnio 28 minut i 56 sekund. W niewiele krótszym czasie ten dystans pokonują kierowcy w Poznaniu (27:04) i Łodzi (26:06). W czterech polskich miastach sytuacja poprawiła się względem poprzedniego roku.

Najbardziej w Warszawie – o 3% (w 2024 r. przejechanie 10 km odcinka w godzinach szczytu zajęło 23:25), ponadto w Bydgoszczy (o 2,4%), Krakowie (o 1,1%) i Wrocławiu (o 1%).

W pozostałych miastach sytuacja się nie zmieniła lub pogorszyła, najbardziej w Katowicach – o 3,7%. Teraz przejechanie 10 km w godzinach szczytu zajmuje tam 14 minut i 11 sekund, co i tak jest najlepszym wynikiem spośród polskich miast.

Jakie są najbardziej zakorkowane miasta w Polsce?

Najdłużej w godzinach szczytu jeździ się we Wrocławiu, a najbardziej zatłoczone są drogi w Łodzi.


Łódzkie drogi najbardziej zatłoczone


Istotnym wskaźnikiem TomTom Traffic Index jest poziom zatłoczenia miast. Jest on obliczany na podstawie wszystkich czasów podróży zarejestrowanych przez TomTom w danym okresie i poprzez porównanie ich z najniższymi czasami podróży (tj. w sytuacji całkowicie płynnego ruchu) na tym samym obszarze. Wydłużenie czasu podróży jest zatem wyrażane jako procentowy wskaźnik zatorów.

Największy poziom zatłoczenia wśród polskich miast ma Łódź – 48%. Oznacza to, że średni czas podróży w godzinach szczytu był o 48% dłuższy niż w warunkach, kiedy na drodze ruch jest płynny. Ten wynik plasuje Łódź w pierwszej dziesiątce globalnego rankingu. W mieście tym, podobnie jak w większości pozostałych z Polski, poziom zatłoczenia na drogach wzrósł w porównaniu do 2023 r., o 8,2%.

Kolejne miasta z najwyższym poziomem zatłoczenia to Kraków (41%), Poznań (40%), Wrocław (39%) oraz Lublin, Bydgoszcz i Szczecin (po 38%). Najbardziej poziom pogorszył się w Katowicach (o 25,9%), chociaż i tak nadal jest to najniższy poziom (29%) wśród polskich miast objętych w rankingu, obok Bielska-Białej.

Tylko w trzech miastach poziom zatłoczenia się zmniejszył – w Warszawie, Bydgoszczy i Wrocławiu, z czego najbardziej w stolicy – o 5,2% (w 2024 r. ten poziom wyniósł 34%).

Warto podkreślić, że poziom zatłoczenia miasta nie zawsze oznacza, że średni czas pokonania 10 km jest tam również najdłuższy. Wynika to z faktu, że czas podróży w różnych miastach jest wynikiem wielu czynników, które można podzielić na czynniki statyczne (np. infrastruktura drogowa, taka jak rodzaje ulic, rozmiary i przepustowość dróg lub ograniczenia prędkości) oraz czynniki dynamiczne (np. korki, roboty drogowe, zła pogoda itp.) powodujące zmiany w natężeniu ruchu.

Czynniki statyczne określają optymalny czas podróży w mieście, podczas gdy czynniki dynamiczne mają wpływ na zmiany w przepływie ruchu. Suma obu daje czas podróży. To dlatego chociaż we Wrocławiu pokonanie 10 km odcinka w godzinach szczytu zajmuje najwięcej czasu, to jednak poziom zatłoczenia największy jest w Łodzi.

Blisko 5 dni w roku straconych przez korki


Raport TomTom Traffic Index wylicza też, jak dużo czasu w ciągu roku kierowcy stracili tylko z powodu korków w godzinach szczytu. Najwięcej, aż 110 godzin, stracili kierowcy w Łodzi – to ponad 4,5 dnia.

Raport analizuje również, w którym dniu w roku w danym mieście poziom zatłoczenia był najwyższy. W Warszawie najgorzej jeździło się 11 stycznia ze względu na zgromadzenie publiczne i przemarsz w centrum miasta. We Wrocławiu 26 marca rozpoczęto zmiany w infrastrukturze drogowej (remont torowiska), w Poznaniu 28 maja kierowców spowalniały intensywne opady deszczu, zaś w Łodzi (15 października) zderzenie samochodu z tramwajem, które spowodowało utrudnienia w ruchu.

W Europie najdłużej jeździ się w Londynie


W rankingu globalnym miastem, w którym 10 km odcinek pokonuje się najdłużej, jest Barranquilla w Kolumbii – w godzinach szczytu zajmuje to 36 minut i 6 sekund. Podium uzupełniają indyjskie miasta – Kalkuta (34:33) i Bengaluru (34:10). Biorąc pod uwagę tylko Europę, liderem jest Londyn, w którym 10 km w godzinach szczytu kierowcy jadą 33 minuty i 17 sekund. Globalnie najbardziej sytuacja pogorszyła się w greckich Salonikach (o 11,3%), zaś najbardziej poprawiła w Port Louis (Mauritius), o 18,7%.

Nowa definicja miasta i obszaru metropolitalnego


TomTom zmienił metodę definiowania centrów miast i obszarów metropolitalnych w najnowszej edycji Traffic Index. Celem jest lepsze odzwierciedlenie rzeczywistych warunków ruchu drogowego i umożliwienie znormalizowanych porównań między miastami.

Podstawą tej nowej definicji jest analiza miejsc początkowych i docelowych (Origin/Destination). TomTom wykorzystuje zanonimizowane dane o ruchu pojazdów do analizy przepływów ruchu w regionie metropolitalnym. Obszar jest nakładany na dużą sześciokątną siatkę (4300 kilometrów kwadratowych), gdzie każda komórka sześciokąta reprezentuje obszar około 4,5 kilometra kwadratowego.

Centra miast: Zdefiniowane przez wybranie obszarów najbardziej zagęszczonych pod względem podróży (centra odpowiadają za 20% wszystkich podróży w mieście).

Obszary metropolitalne: Zdefiniowane przez wybranie obszarów o dużym zagęszczeniu pod względem podróży (obszary metropolitalne odpowiadają za 80% wszystkich podróży w mieście).

Jeśli chodzi o poziom zatłoczenia w ujęciu globalnym, to nr 1 jest miasto Meksyk (poziom 52%). Drugim najbardziej zatłoczonym miastem jest Bangkok (poziom 50%), zaś na trzecim miejscu uplasowało się Davao na Filipinach (49%). Łódź z wynikiem 48% jest 7. w ujęciu globalnym i 3. w Europie, na takim samym poziomie jak Bukareszt (Rumunia) czy Płowdiw (Bułgaria). Miastami, w których kierowcy z powodu korków w godzinach szczytu stracili najwięcej czasu były Lima (Peru) oraz Dublin (Irlandia) – 155 godzin, zaś 152 godziny stracili kierowcy w stolicy Meksyku.

Dane o ruchu drogowym w miastach


Wraz z rozwojem obszarów miejskich, zatory komunikacyjne stają się coraz bardziej pilną kwestią, którą należy rozwiązać.
Wzrost liczby populacji oraz rozwój gospodarczy powoduje znaczne obciążenie naszych sieci transportowych – powiedział Ralf-Peter Schäfer, Vice President of Traffic w TomTom. Przestarzała infrastruktura i nieefektywne planowanie dróg nie nadążają za popytem. Ponadto gwałtowny rozwój handlu elektronicznego doprowadził do wzrostu ruchu towarowego, co dodatkowo komplikuje sytuację. Bez zmiany w kierunku większej liczby regulacji i zrównoważonych opcji transportu, ryzykujemy zwiększenie poziomu zatłoczenia, który ma wpływ na wszystkich mieszkańców naszych miast.

Mobilność w miastach jest wynikiem interakcji między czynnikami statycznymi, które określają potencjał efektywnego podróżowania, a czynnikami dynamicznymi, które powodują zmiany i zakłócenia doświadczane przez użytkowników dróg. Nasze dane o ruchu drogowym pozwalają urbanistom zrozumieć te czynniki, aby mogli projektować miasta, które łączą mobilność, bezpieczeństwo i dostępność - dodaje Schäffer.

TomTom Traffic Index 2025 – wyniki

Polskie miasta z najdłuższym, średnim czasem pokonania 10 km w godzinach szczytu


  1. Wrocław - 28:56
  2. Poznań - 27:04
  3. Łódź - 26:06
  4. Kraków - 24:00
  5. Warszawa - 23:25
  6. Bydgoszcz - 23:07
  7. Trójmiasto - 23:06
  8. Szczecin - 22:40
  9. Lublin - 21:45
  10. Białystok - 19:26

Polskie miasta – poziom zatłoczenia w %


  1. Łódź - 48%
  2. Kraków - 41%
  3. Poznań - 40%
  4. Wrocław - 39%
  5. Lublin - 38%
  6. Bydgoszcz - 38%
  7. Szczecin - 38%
  8. Trójmiasto - 35%
  9. Warszawa - 34%
  10. Białystok - 31%

Globalny ranking – miasta, w których pokonanie 10 km w godzinach szczytu zajmuje najwięcej czasu


  1. Barranquilla (Kolumbia) - 36:06
  2. Kalkuta (Indie) - 34:33
  3. Bengaluru (Indie) - 34:10
  4. Pune (Indie) - 33:22
  5. Londyn (Wielka Brytania) - 33:17
  6. Kyoto (Japonia) - 33:16
  7. Lima (Peru) - 33:12
  8. Davao (Filipiny) - 32:59
  9. Trujillo (Peru) - 32:56
  10. Dublin (Irlandia) - 32:45

Globalny ranking – poziom zatłoczenia w %


  1. Meksyk (Meksyk) - 52%
  2. Bangkok (Tajlandia) - 50%
  3. Davao (Filipiny) - 49%
  4. Kumamoto (Japonia) - 49%
  5. Bukareszt (Rumunia) - 48%
  6. Płowdiw (Bułgaria) - 48%
  7. Łódź - 48%
  8. Bandung (Indonezja) - 48%
  9. Lima (Peru) - 47%
  10. Dublin (Irlandia) - 47%

Europejski ranking – miasta, w których pokonanie 10 km w godzinach szczytu zajmuje najwięcej czasu


  1. Londyn (Wielka Brytania) - 33:17
  2. Dublin (Irlandia) - 32:45
  3. Barcelona (Hiszpania) - 31:13
  4. Bukareszt (Rumunia) - 31:09
  5. Bordeaux (Francja) - 31:08
  6. Bruksela (Belgia) - 30:22
  7. Rzym (Włochy) - 29:59
  8. Ateny (Grecja) - 29:39
  9. Wiedeń (Austria) - 29:39
  10. Wrocław - 28:56

Europejski ranking – poziom zatłoczenia w %


  1. Bukareszt (Rumunia) - 48%
  2. Płowdiw (Bułgaria) - 48%
  3. Łódź - 48%
  4. Dublin (Irlandia) - 47%
  5. Hull (Wielka Brytania) - 46%
  6. Budapeszt (Węgry) - 46%
  7. Brno (Czechy) - 46%
  8. Belfast (Wielka Brytania) - 45%
  9. Wilno (Litwa) - 45%
  10. Izmir (Turcja) - 41%

*WSZYSTKIE DANE DOTYCZĄ ŚREDNICH WARTOŚCI DLA CAŁEGO 2024 ROKU (24/7)

O Traffic Index
TomTom Traffic Index opiera się na danych z ponad 600 milionów samochodowych systemów nawigacyjnych i smartfonów. Dla każdego miasta TomTom oblicza średni czas podróży na kilometr na podstawie czasu potrzebnego na pokonanie milionów kilometrów przejechanych w 2024 roku. Umożliwia to oszacowanie średniego czasu potrzebnego na pokonanie typowej, 10-kilometrowej podróży w 2024 r. TomTom Traffic Index określa optymalny czas podróży (w momencie gdy ruch na drodze jest płynny) i wskazuje, o ile te czasy podróży wydłużają się średnio o różnych porach dnia i w różne dni tygodnia ze względu na warunki drogowe.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: