Wypadki drogowe i kolizje: sprawcą co 30. zdarzenia jest Niemiec
2020-10-16 09:36
Kierowcy z Niemiec spowodowali najwięcej szkód na polskich drogach © beeandbee - Fotolia.com
Przeczytaj także: Pierwszeństwo pieszych na pasach. Czy nowe przepisy zwiększyły bezpieczeństwo na drodze?
Do ilu wypadków drogowych i kolizji dochodzi w Polsce?
Jak już wspomniano we wstępie, w minionym roku na polskich drogach doszło do 485,7 tys. zdarzeń drogowych, z czego 30,3 tys. stanowiły wypadki, a pozostałą część kolizje. Jak wiele tych incydentów spowodowanych było przez obywateli innych krajów niż Polska?
Odpowiedzi na to pytanie dostarczają dane Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK), z których wynika, że obcokrajowcy odpowiadali za 17 tys. zdarzeń (około 3,5%). To o 11,8% więcej niż w 2018 r., a także o 16,4% niż w latach 2016-2017.
fot. mat. prasowe
Ile wypadków i kolizji (w tys.) spowodowali obcokrajowcy w Polsce
Z jakich krajów pochodzą sprawcy wypadków i kolizji?
Sprawcami największej liczby wypadków i kolizji na polskich drogach byli kierowcy z Niemiec (27%). Mniej szkód spowodowali właściciele samochodów z Ukrainy (11%) i Litwy (8,5%), a także Białorusi (7,8%) oraz Czech (7,6%).
fot. mat. prasowe
Z jakiego kraju pochodzą sprawcy wypadków i kolizji w Polsce
Oznacza to, że sprawcami 61,9% wypadków i kolizji drogowych byli mieszkańcy krajów sąsiadujących z Polską. Z danych PBUK wynika, że ta tendencja utrzymuje się od wielu lat. Jej główną przyczyną jest duży ruch tranzytowy w kierunku wschód-zachód.
Ile kosztuje naprawa szkód spowodowanych przez zagranicznych kierowców?
W 2019 r. towarzystwa ubezpieczeniowe wypłaciły poszkodowanym w wypadkach i kolizjach drogowych, których sprawcami byli obcokrajowcy 114,4 mln zł. Średnia wysokość odszkodowania wyniosła 6,7 tys. zł.
Jak Polacy jeżdżą za granicą?
W 2019 roku Polacy za granicą byli sprawcami 73 tys. kolizji i wypadków. Czyli średnio 200 dziennie. Widać tutaj też pewną „sąsiedzką zależność”, ponieważ 51% z nich miało miejsce na terenie Niemiec – wynika z danych PBUK. Polska polisa OC chroni w przypadku zdarzenia drogowego za granicą, mimo to 585 sprawców kolizji i wypadków poza granicami naszego kraju takiego ubezpieczenia nie miało.
65% osób korzystających z porównywarki rankomat.pl deklarowało w 2019 roku brak szkód w swojej historii ubezpieczenia pojazdów. Oczywiście ma to wpływ na cenę OC. Te osoby, które deklarowały przynajmniej jedną szkodę w swojej historii OC, płaciły 13% więcej za polisę niż bezszkodowi kierowcy. Jednak czynników wyceny składki jest więcej, dlatego przy wyborze ubezpieczenia zawsze warto porównać wszystkie oferty – mówi Urszula Pazio-Hrapkowicz Dyrektor Operacyjny rankomat.pl.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Wypadki drogowe i kolizje: mniej zdarzeń, ale likwidacja szkód coraz droższa
-
Bezpieczeństwo ruchu: KE podała najnowsze dane o wypadkach drogowych
-
Poprawiliśmy bezpieczeństwo na drodze. Pomogły wysokie mandaty?
-
Czy nowy taryfikator mandatów działa cuda?
-
Śmiertelne wypadki drogowe kosztują nie tylko życie
-
Gdzie w Polsce największe bezpieczeństwo na drodze?
-
Stłuczki psują statystyki bezpieczeństwa na drodze i podnoszą ceny OC
-
W wypadkach ginie mniej osób. Bezpieczeństwo ruchu drogowego jednak rośnie?
-
Wypadki drogowe: szkody za granicą kosztowały 1,3 mld zł
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)